یزدفردا: رئیس اداره بهداشت و مديريت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی گفت: دامپزشکی متولی اصلی مبارزه با بیماری سل گاوي است و در این راستا اقدام به اجرای فراگیر تست مقایسه ای توبرکولین(تست سل) در واحدهای گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی می نماید و در صورت آلوده بودن دام اقدام به کشتار دام آلوده و معدوم سازی تمام یا قسمت هایی از لاشه دام نموده و در قبال آن به دامداران غرامت پرداخت می نماید.

       رئیس اداره بهداشت و مديريت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی گفت:  دامپزشکی متولی اصلی مبارزه با بیماری سل گاوي است و در این راستا اقدام به اجرای فراگیر تست مقایسه ای توبرکولین(تست سل) در واحدهای  گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی می نماید و در صورت آلوده بودن دام اقدام به کشتار دام آلوده و معدوم سازی تمام یا قسمت هایی از لاشه دام نموده و در قبال آن به دامداران غرامت پرداخت می نماید.

دکتر محمد عبدالحسین زاده در ادامه افزود: بیماری سل گاوی یک بیماری مزمن باکتریایی می باشد که در دام ها با علائمی نظیر ناراحتی تنفسی، تخریب شش ها، سرفه های شدید همراه با خلط خون آلود، بی اشتهایی و لاغری مفرط خود را نشان می دهد. گاهی اوقات این بیماری فاقد علائم بالینی می باشد اما تولید شیر کاهش یافته و گاو باکتری عامل بیماری را از ترشحات تنفسی و شیر و  ادارار دفع می کند.

عبدالحسین زاده ضمن تاکید بر قابل انتقال بودن بیماری سل گاوی به انسان اظهار کرد: این بیماری می تواند از راه شیر، گوشت و تماس با دام آلوده و حتی از راه هوای آلوده دامداری از دام به انسان منتقل گردد.

وی در ادامه گفت: رعایت بهداشت فردی، مصرف شیر و لبنیات پاستوریزه و یا جوشاندن شیر قبل از مصرف، رعایت نکات ایمنی در تماس و کار با دام، خودداری از نگهداری دام در اماکن غیر بهداشتی و متراکم در محیط های مرطوب و فاقد نور و تهویه مناسب و همکازری با ادارات دامپزشکی جهت تست سالیانه گاوها  از مهمترین راه های پیشگیری و کنترل این بیماری است.

رئیس اداره بهداشت و مديريت بیماری های دامی گفت: طي 3 ماهه اول سال جاري بیش از 6000 نوبت سر دام تحت پوشش تست سل قرار گرفتند و تعداد 29 راس دام راکتور شناسایی شد که مطابق ضوابط بهداشتی- قرنطینه ای کشتار گردیده و جایگاه نگهداری دام ها نیز ضدعفونی شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اينكه اين بيماري مي تواند بهداشت عمومي جامعه را تحت تأثير قرار دهد، همكاري جدي مسئولان در خصوص تأمين هزينه هاي طرح و پرداخت غرامت دامداران را در دستيابي به اهداف برنامه و همكاري دامداران موثر دانست.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا