یزد فردا :دکتر محمد صادقی اظهار داشت: نگهداری از حیوانات خانگی از دیرباز مورد علاقه ی انسان بوده است. اما باید رعایت نکات بهداشتی را در این مورد لحاظ نمود. در غیر این صورت نگهداری از این حیونات می تواند سلامت افراد و همچنین حیوانات را به خطر بیاندازد.

دکتر محمد صادقی اظهار داشت: نگهداری از حیوانات خانگی از دیرباز مورد علاقه ی انسان بوده است. اما باید رعایت نکات بهداشتی را در این مورد لحاظ نمود. در غیر این صورت نگهداری از این حیونات می تواند سلامت افراد و همچنین حیوانات را به خطر بیاندازد.

وی در ادامه تصریح کرد: بیماری های مشترک بین انسان و حیوان بخش مهمی از بیماری های واگیر دار را تشکیل می دهد که در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی می تواند بروز و شیوع پیدا کند. هاری، سالمونلوز ، سل، آنفلوانزای پرندگان، عفونت های قارچی و انگلی و تب کریمه کنگو از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد که همه ساله تعداد زیادی از افراد را در سراسر دنیا مبتلا می نماید.

صادقی بر لزوم تحت نظر بودن حیوانات خانگی از سوی دامپزشکان تاکید نمود و گفت: مردم باید توجه داشته باشند که در صورت تمایل به نگهداری از حیوانات خانگی بایستی آنها را به صورت منظم تحت پایش بهداشتی از سوی دامپزشک قرار دهند و با تلقیح واکسن و سایر مراقبت های لازم از بروز بیماری در حیوان و به تبع آن انتقال بیماری به انسان جلوگیری نمایند.

وی در ادامه خطر آلرژی انسان را در تماس با بعضی حیوانات خانگی از جمله پرندگان جدی دانست و تصریح کرد: برخی افراد به خصوص کودکان مبتلا به آسم یا آلرژی به ذرات جدا شده از پر و پوست پرندگان و نیز بزاق و یا مدفوع آن ها حساس بوده و در مواجهه با آن علائمی مانند عطسه، سرخی پوست، تنگی نفس و ترشح و سوزش چشم و بینی را از خود بروز می دهند. به همین دلیل شستشوی پرنده و محل نگهداری او به صورت مستمر و منظم الزامی می باشد.

دکتر صادقی در خاتمه به مردم توصیه کرد: با خرید حیوانات شناسنامه دار از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی و انجام مراقبت های لازم بهداشتی و مراجعه منظم به کلینیک های دامپزشکی و همچنین رعایت بهداشت محیط نگهداری حیوان مانع از بروز و شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام در سطح جامعه شوند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا