یزد فردا ـ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه پنج بیماری مهم واگیردار در ایران در معرض حذف یا ریشه‌کنی هستند، گفت: تردد اتباع خارجی این بیماری‌ها را دوباره شایع کرده است.

 محمدحسن لطفی  در نشست معاون سفیر بریتانیا در ایران و کنسول اول این سفارتخانه با مسئولان حوزه بهداشت و آموزش یزد اظهار داشت: پنج بیماری مهم واگیردار که برخی از آنها در معرض ریشه کنی است، به دلیل ترددهایی که اتباع خارجی دارند، دوباره در حال شیوع است.

وی، سرخک، فلج اطفال، سل و مالاریا را از جمله این بیماریها دانست و افزود: سرخک در شرایطی که در ایران کاملا ریشه کن شده، در استان یزد اغلب در فصل بهار این بیماری به یکبار شیوع پیدا می کند و تقریبا همه مبتلایان نیز از اتباع خارجی هستند.

لطفی یکی دیگر از این بیماری‌ها را فلج اطفال خواند و بیان کرد: ناچار شده ایم به دلیل ترددها، سالی دو نوبت کودکان زیر پنج سال اتباع خارجی را علیه این بیماری واکسینه کنیم.

وی در مورد سل نیز عنوان کرد: در سال‌های اخیر آمار این بیماری افزایش یافته در حالی که سل از جمله بیماری‌هایی است که تقریبا در کشور در شرایط حذف قرار گرفته بود.

رئیس مرکز بهداشت یزد یادآور شد: مالاریا نیز از بیماری‌های در مرحله حذف بوده اما از افغانستان، پاکستان و هند چند نمونه وارد شده به نحوی که امسال ۱۴ مورد از این بیماری در استان یزد مشاهده شده که ۱۰ مورد آن مربوط به اتباع افغانستانی، سه مورد هندی و یک مورد نیز پاکستانی بوده است.

وی، یکی دیگر از مواردی که در حوزه بهداشت و درمان اتباع خارجی به ویژه افغانستانی‌ها در یزد نگران کننده است را زایمان در منزل دانست و افزود: به دلیل هزینه های سنگین، برخی خانواده ها برای زایمان به بیمارستان مراجعه نمی کنند که البته این موضوع با بیمه سلامت رفع شده و در تلاش برای کاهش این پدیده هستیم.

لطفی خاطرنشان کرد: این اقدام، آمار مرگ و میر مادران در حین زایمان را افزایش داده که این روند آمار استان یزد را تحت تاثیر قرار داده و یزد اکنون از استان‌هایی به شمار می رود که آمار مرگ و میر مادران در آن بالا است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا