مرتضی جلالی فرد گفت: طبس بعنوان قطب سرب و روی کشور در 2 سال آینده مطرح می شود و تاکنون نیز مجوز اکتشاف پتاس برای 2500 کیلومترمربع در معادن شهرستان طبس صادر شده است.

طبس- خبرنگار یزدفردا/ رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان طبس درباره وضعیت شرکت بهره بردار معادن پتاس گفت: پروانه بهره برداری از شورابه های معدن پتاس طبس برای یک کارخانه دولتی صادر شده که چون تجهیزات تبدیلی این صنعت در شهرستان خوربیابانک می باشد، مجوز صنعتی آن توسط استان اصفهان صادر گردیده است.

مرتضی جلالی فرد در پاسخ به دغدغه های مردمی شهرستان طبس مبنی بر بهره برداری غیرقانونی صنعتگران اصفهان از معتدن پتاس طبس، افزود: این واحد زیان ده در حوزه اقتصاد در سالهای اخیر توانسته است به حالت عادی درآید اما با این حال بازهم مبلغ قانونی 2 درصد سهم فروش محصولات معدنی طبس به مدیران پتاس ابلاغ شده است و قول پرداخت آن در آینده را داده اند.

وی تصریح کرد: در سالهای گذشته و براساس اقدامات کارشناسی شده، در محدوده بخش دستگردان طبس 2500 کیلومترمربع مجوز اکتشاف پتاس برای شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران صادر شده است و امیدواریم شاهد بهره برداری مستقیم آن بزودی در شهرستان طبس باشیم.

این مقام مسئول به حوزه غنی معدنی بخش دستگردان اشاره کرد و گفت: اکتشاف سرب و روی در محدوده روستای ده محمد تا انتهای روستاهای چاه سرب و ازبکوه که فاصله جاده ای آن به بیش از 150 کیلومتر می رسد، انجام شده و در 5 پهنه جدید معدنی در منطقه عشق آباد نیز این ظرفیت وجود دارد.

جلالی فرد افزود: شهرستان طبس به واسطه این پهنه عظیم معدنی در 2 سال آینده بعنوان قطب سرب و روی کشور شناخته خواهد شد و اکنون نیز مجوز بهره برداری از این ماده معدنی در منطقه چاه سرب بخش دستگردان برای پیمانکار بخش خصوصی و نیز پروانه اکتشاف برای شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران صادر شده است.

سیمان طبس فاقد توجیه اقتصادی/ مدیران سیمان و کانسرام هیچ اراده ای برای حل مشکلات خود ندارند

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس گفت: علیرغم هزینه 20 میلیارد تومانی انجام شده تاکنون در صنعت سیمان شهرستان، این کارخانه از لحاظ فنی توجیه اقتصادی ندارد و برای تکمیل خط تولید هنوز نیازمند 100 میلیارد تومان اعتبار مجدد است.

جلالی فرد ادامه داد: با وجود این که سیمان طبس اقتصادی نیست اما با رایزنی هایی که انجام شد، یک تبعه کشور افغانستان یکسال پیگیر خرید این مجموعه بود اما نهایتا متاسفانه مدیران سیمان و کانسرام و هلدینگ حامی این دو مجموعه، هیچگونه همکاری نکردند و اکنون نیز با آستان قدس رضوی مذاکراتی کرده ایم که مدیران کارخانه سیمان بازهم حاضر به همکاری نیستند.

وی حوزه صنعت و معدن شهرستان طبس به شدت از بلوکه کردن پول مردم و سوء مدیریت کارخانه سیمان و کانسرام مجموعه گلایه مند کرد و گفت: در 2 سال گذشته برای کارخانه سیمان وام کارگروه تسهیل دادیم، برای ضمانت سند زمین کشاورزی پذیرفتیم و برای راه اندازی کارخانه کانسرام با پیگیر دکتر امیرحسنخانی نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی، بانک ایران زمین نیز بدون وثیقه با چک حاضر به پرداخت یک میلیارد تومان وام به آنها شد اما بازهم مدیران این دو کارخانه کارشکنی کردند.

جلالی فرد با بیان این که در حوزه صنعت و معدن راهی نمانده که ما می‌توانستیم برویم اما نرفته باشیم، افزود: برای پیگیری های فراتر از حوزه صنعت و معدن، شورای تامین و قوه قضاییه راهکار دارند و می‌توانند اقداماتی انجام دهند، همچنین فرماندار محترم می توانند دستور دهند که پیگیری کنیم اما ما به عنوان حوزه صنعت و معدن کاری که باید را انجام دادیم و دو سرمایه گذار به این دو واحد معرفی و وام هم در کارگروه تسهیل به آنها معرفی کردیم که نه وام را گرفتند و نه با سرمایه گذار همکاری کردند و نشان دادند که هیچ اراده ای برای حل مشکل ندارند.

شورای عالی معادن استان نگاه ویژه ای به معدنکاران طبس داشته باشد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس به مشکلات معدنکاران با منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: معادن شهرستان طبس بعنوان گلوگاه اقتصادی منطقه باید مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد و البته استاندار خراسان جنوبی در شورای عالی معادن استان برای رفع مشکلات معدنکاران با منابع طبیعی دستورات مقتضی صادر کرده اند.

مرتضی جلالی فرد افزود: البته منابع طبیعی استان خراسان جنوبی نسبت به گذشته در انجام امور تسهیل می کند و امیدواریم برای رفع مشکلات معدنکاذان متقاضی شهرستان طبس شاهد نگاه متفاوتی باشیم و به طور یقین از حقوق سرمایه گذاران معدنی دفاع می کنیم.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا