یک مقام مسئول گفت:با توجه به آنکه رب گوجه فرنگی کالای غیر استراتژیک است از این رو احتکار آن در بازار شایعه ای بیش نیست. وی گرانی رب گوجه فرنگی را مقطعی دانست و افزود: هم اکنون عوامل متعددی  نظیر افزایش قیمت گوجه فرنگی،قوطی،بسته بندی و مشکلات در حمل و نقلهمگی دست به دست یکدیگر داده است تا قیمت رب گوجه فرنگی در بازار افزایش یابد که مجددا با برداشت انبوه گوجه فرنگی ،قیمت کاهش خواهد یافت.

حسنی ادامه داد: با وجود آنکه از هر 4 کیلو گوجه یک کیلو رب بدست می آید، از این رو با احتساب هزینه های مختلف نظیر قوطی،در پلاستیکی،کارتن و سود کارخانه دار،قیمت برای مصرف کننده بالا می رود،اما این دلیلی نمی شود که کارخانه های رب با قیمت های نامعقول محصول را در بازار عرضه کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه جو روانی و شایعه پراکنی مبنی بر کمبود رب گوجه فرنگی در بازار بر گرانی ها دامن زده است،بیان کرد: براین اساس از سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده انتظار می رود که قیمت واقعی رب گوجه فرنگی را طبق هزینه های تولید محاسبه و اعلام کند چرا که نرخ 18 هزار و 500 تومان برای هر قوطی رب گوجه فرنگی غیر واقعی است.

وی با انتقاد از ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی تصریح کرد: صادرات گوجه فرنگی هیچ ارتباطی به گرانی رب گوجه ندارد، از این رو از مسئولان انتظار می رود که نسبت به این موضوعات آگاهانه تر تصمیم بگیرند چرا که صادرکنندگان بازارهای هدف را یک شبه بدست نیاوردند.

دبیرکل بنکداران مواد غذایی در پایان با اشاره به اینکه کمبودی در گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی نداریم،افزود: با توجه به شرایط کنونی و جو سازی های اخیر به خانوار توصیه می شود که از خرید غیر ضرور اجتناب کنند، تا با سو استفاده دلالان،قیمت ها بیش از پیش در بازار افزایش نیابد. 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا