به مناسبت هفته پژوهش و فن آوری، فرماندار شهرستان اشکذر از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر تجلیل کرد.

به گزارش گروه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خبرگزاری آنا از اشکذر، طی مراسمی که با حضور فرماندار و رؤسا و اعضای هیأت علمی دانشگاه های شهرستان اشکذر در محل سالن کوثر فرمانداری برگزار شد از استادان و پژوهشگران برتر دانشگاهی تقدیر به عمل آمد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر از توجه فرماندار به پژوهش تشکر کرد و گفت: شرایط فعلی کشور ایجاب می کند که دانشگاه ها از آموزش محوری به سمت مسأله پژوهش، اقتصاد دانش بنیان و کسب درآمدهای غیر شهریه ای ورود کنند و در این راستا پنج درصد درآمدهای شهریه ای و غیر شهریه ای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش و فن آوری هزینه می شود.

دکتر محمود دهقانی اشکذری افزود: کارهای خوبی در زمینه پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر انجام شده که از جمله آن ها تحقیقات بنیادین، ارائه 47 مقاله ISI ، 14 مقاله ISC ، 44 مقاله علمی پژوهشی و 171 مقاله کنفرانس داخلی و خارجی ، انجام 28 طرح درون دانشگاهی و 2 طرح برون دانشگاهی توسط استادان هیأت علمی، ارتباط با صنعت و مراکز صنعتی بزرگ مثل فولاد آلیاژی ، تصفیه خانه فاضلاب ، معدن مس سرچشمه و چادرملو و صنایع لاستیک یزد و ارتباط با مراکز تحقیقاتی استان و کشور و همکاری های بین بخشی از طریق انعقاد قرارداد و تفاهم نامه همکاری با مرکز تحقیقات دیابت، مرکز تحقیقات بیولوژی سلول های بنیادی ، معاونت امور باغبانی جهاد کشاورزی، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد و انجمن علمی کشت سلول و بافت گیاهی ایران می باشد. وی افزود از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه تأسیس مرکز تحقیقاتی زیست فناوری پزشکی و مرکز تحقیقاتی اسب بوده که در سال 96 از بین مراکز تحقیقاتی زیست فناوری پزشکی، مرکز تحقیقاتی زیست فناوری پزشکی واحد اشکذر رتبه اول کشور در بین 40 مرکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه علوم پزشکی را کسب کرده است و با توجه به چشم انداز صنعت اسب در شهرستان اشکذر، تفاهم نامه همکاری پژوهشی در زمینه اسب با مرکز تحقیقات کشاورزی امضاء کرده ایم که در این راستا پنج طرح تحقیقاتی انجام شده و پنج مقاله نیز در همایش اسب استان زنجان ارائه شده است. رئیس واحد اشکذر ادامه داد: در زمینه تولید برق با توجه به پتانسیل 20 نوع کیت مختلف دنبال شرکتی هستیم که سفارش بگیریم و برق تولید کنیم و از این طریق نیز درآمدزایی داشته باشیم. رئیس شورای پژوهش و فن آوری دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در پایان گفت: اخیراً یک نوع داروی گیاهی و حیوانی ضد سرطان توسط یکی از دانشجویان واحد اشکذر کشف شده که تست های سلولی و حیوانی و آزمایشگاهی آن انجام شده و در مرحله تست انسانی می باشد. دکتر دهقانی اشکذری ابراز امیدواری کرد همکاری بین بخشی و بین دانشگاهی داشته باشیم و بتوانیم به سمت ایده آل ها حرکت کنیم.

در ابتدای این جلسه فرماندار شهرستان اشکذر نمای کلی و پتانسیل ها و افتخارات شهرستان در حوزه های مختلف را بیان کرد و گفت از اعتبارات دولتی ، منابع مالی خوبی در حوزه پژوهش نیست که حداقل باید چهار درصد اعتبارات به پژوهش اختصاص یابد که اکنون حدود 1/1 درصد است. محمدعلی شاه حسینی افزود : مقالات خوبی در دانشگاه ها انجام شده و سهم ایران در مقالات برتر دنیا 2/1 درصد می باشد . وی خاطر نشان کرد از ارتباط و ورود دانشگاه به صنعت و حوزه کارآفرینی استقبال می کنیم و آماده همکاری بین کارآفرینی با صنعت و اقتصاد مقاومتی و آموزش و پرورش و مسائل علوم اجتماعی و علوم انسانی و مسئولیت های اجتماعی و مهارت های زندگی و مباحث خانواده هستیم. وی با اشاره به تدوین سند چشم انداز شهرستان اشکذر به عنوان اولین سند در استان یزد گفت : این سند حاصل کار تحقیقاتی و پژوهشی چند نفر از استادان و مشاوران طی دو سال بوده است که نحوه تخصیص اعتبارات بر اساس این سند خواهد بود . وی در پایان با اعلام آمادگی دولت از طرح های موفق دانشگاهی در حوزه صنعت و کارآفرینی، همکاری فرمانداری برای بازدید از واحدهای بزرگ صنعتی را قطعی دانست . در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدیه، از آقایان دکتر محمود دهقانی اشکذری، رئیس مرکز تحقیقات زیست فناوری پزشکی و دکتر سیدمرتضی سیفتی، پژوهشگر برتر و علیرضا انتظاری، فناور برتر سال 97 دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر تجلیل به عمل آمد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا