عبدالواحد موسوی‌لاری:شاید احمدی‌نژاد چراغ سبز‌هایی دریافت کرده است
احمدی‌نژاد: رنگ موهایم با ترامپ فرق دارد، مثل او پولدار نیستم
 
رئیس دولت‌های نهم و دهم در گفتگو با هفته نامه آمریکایی نیشن در مورد شباهتش با ترامپ گفت: من هم رنگ موهایم با او فرق می‌کند هم اینکه پولدار نیستم.

به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدی نژاد در گفتگو با نیشن (The Nation) یک هفته‌نامه آمریکایی به مسائلی پیرامون مذاکره بین ایران و آمریکا، شباهتش به ترامپ و رد صلاحتیش در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ پرداخته است.

بخش‌هایی از این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

روابط بین ایران و آمریکا خیلی پرتنش‌تر شده است، بنظر شما آیا ممکن است ایران روابط خود را با آمریکا بهبود بخشد؟
به دلایل گوناگون بین ایران و آمریکا، روابط خوبی برقرار نیست و پرتنش است. من معتقدم که اگر مقداری عقلانیت را بیشتر بکار بگیریم و عدالت و احترام را در روابط حاکم بکنیم، می‌شود این شرایط را تغییر داد.

به عنوان کسی که خودتان هم رئیس جمهور بودید و روسای جمهور کشور‌های مختلف را هم شناخته اید، بنظر شما غیر از این مدل راه دیگری وجود دارد؟
من فکر نمی‌کنم روسای جمهور در آمریکا خیلی استقلال عمل داشته باشند. معمولا روسای جمهور سیاست واحدی را دنبال می‌کنند، اما مقداری در تاکتیک‌ها با هم متفاوت هستند.

اگر امروز شما رئیس جمهور ایران بودید، برای بهتر شدن روابط ایران و آمریکا چه می‌کردید؟
همان نکاتی را که قبلا گفتم، در پیش می‌گرفتیم و امیدوار بودیم که شرایط بهتر شود.

می‌شود مثالی بزنید؟
در سوالات قبلی پاسخ دادم. من فکر می‌کنم که آقای ترامپ و حاکمیت آمریکا هم باید بپذیرد که روابط را براساس عدالت و احترام تنظیم بکند، این یک امر دوطرفه است. این طور نیست که یک طرف تصمیمی بگیرد، حتما باید عمل بشود! طرفین باید عدالت و احترام را بپذیرند و بر پایه آن با هم همکاری بکنند، این شدنی است. همه باید به حقوق همدیگر احترام بگذاریم، یک طرفه که معنا ندارد. حقوق همیشه دوطرفه است. یک طرفه می‌شود همان دیکتاتوری و ظلم.

یکی از مسائل بین ایران و آمریکا، برجام و توافق هسته‌ای است. نظر شما درباره برجام چیست؟
برجام یک توافقی است بین دولت ایران و آمریکا و چند تا کشور دیگر که انجام شد. به نظرم همه باید رعایت کنند، منتهی توجه داشته باشیم که این یک توافق چند جانبه است. یک جانبه گرایی توافقات را بهم زده و از موضوعیت خارج می‌کند.

یعنی اشتباه بود که ایران وارد آن توافق شد؟
نه! الان من در موضع قضاوت درباره برجام نیستم، چون سندی در این رابطه بصورت رسمی منتشر نشده، ولی می‌دانم که آقای ترامپ آن را یکجانبه زیر پا گذاشت.

رنگ موهایم با ترامپ فرق می‌کند

حتما شنیده اید که برخی ترامپ را احمدی نژاد آمریکا نامیده اند، شما درباره این مقایسه چه فکر می‌کنید؟
من هم رنگ موهایم با ایشان فرق می‌کند و هم اینکه پولدار نیستم، عضو حزب جمهوری خواه و هیچ حزب دیگری هم نیستم.

نمی‌دانم این مقایسه درست است یا نه، ولی آیا راه سیاسی هر دو رئیس جمهور را چیزی شبیه به هم می‌بینید یا نه؟
بالاخره انسان‌ها حتی اگر در نقطه مقابل هم نیز باشند باز هم اشتراکاتی دارند، هیچوقت اشتراکات به صفر نمی‌رسد. بنظر من مهمترین کار برای یک سیاستمدار این است که روی نقاط مشترک تکیه بکند و آن‌ها را توسعه بدهد و الا اگر بخواهیم بر روی نقاط اختلافی تمرکز کنیم، هیچ زمینه‌ای برای همکاری باقی نمی‌ماند.

برنامه‌ای برای ریاست جمهوری ندارم، ولی تابع مردم هستم

مقداری روی ایران و سیاست داخلی ایران تمرکز کنیم. در حال حاضر شما در ایران چه فعالیتی می‌کنید؟
ما هم مانند بقیه مردم. یک مقدار مطالعه می‌کنیم، ورزش می‌کنیم، با خانواده هستیم و در عرصه اجرایی هم نسبت به مسائل مهم جامعه مطالعه و اظهارنظر می‌کنیم، تلاش می‌کنیم که در شرایط موجود کشور، بهبود اتفاق بیفتد. توجه داشته باشید، مسائل اجتماعی که ما مطرح می‌کنیم اصلا جغرافیا ندارد یعنی هر حرفی که برای ایران می‌زنیم، داخل آمریکا، اروپا، آفریقا، آسیا و همه جا می‌توانیم بزنیم، چون مسائل مشترک است.

این تلاش شما هدف سیاسی دارد؟ اصلا هدف سیاسی شما چیست؟
هدف سیاسی، ساختن دنیایی بهتر برای همه ماست. اصلا این در قالب گرفتن حزب و مراکز قدرت نیست، یک کار انسانی است.

شما در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد می‌شوید؟
شخصا برنامه‌ای ندارم، ولی همیشه تابع مردم کشورم هستم.

دفعه قبل که شما برای انتخابات نامزد شدید، رهبر انقلاب اعلام کرد که مخالف حضور شما در انتخابات است. فکر می‌کنید در انتخابات آینده حضور داشته باشید؟
من به امروز فکر می‌کنم که برای بهبود اوضاع کشور و دنیا چکار باید بکنیم، کسی نمی‌داند در آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد، شما می‌دانید؟

شما فکر می‌کنید رهبر انقلاب چرا اعلام کرد که مخالف حضور شما در انتخابات است؟
این را قبلا توضیح داده ام، فکر می‌کنم دیگر نباید زیاد درباره اش صحبت کنیم.


احمدی‌نژاد: ترامپ مرد عمل است و ایران باید با او وارد گفتگو شود
 
"محمود احمدی‌نژاد" در مصاحبه‌ای تفصیلی با روزنامه "نیویورک‌تایمز" آمریکا خواستار گفتگو برای حل اختلافات ریشه‌ای بین ایران و آمریکا شده، اختلافاتی که به گفته رییس‌جمهوری سابق ایران فراتر از موضوع برجام و مساله هسته‌ای ایران است.

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه "نیویورک‌تایمز" آمریکا در گزارشی با تیتر" برخی تندرو‌ها در ایران خواستار گفتگو با ترامپ هستند" مصاحبه ۱ ساعته تلفنی اخیر خود با محمود احمدی‌نژاد را بازتاب داده است.

به نوشته نیویورک تایمز این مصاحبه پیش از ادعای هدف قرار دادن پهپاد ایرانی از سوی آمریکا انجام شده؛ ادعایی که ایران آن را تکذیب کرده، اما یک مشاور احمدی نژاد روز جمعه (دیروز) به نیویورک تایمز گفته نظر احمدی‌نژاد درباره ضرورت گفتگو بین ایران و آمریکا تغییر نکرده است.

احمدی‌نژاد در مصاحبه با نیویورک تایمز: ایران و آمریکا باید گفتگو کنند/ ترامپ مرد عمل است/ سه نامه برای او نوشتم/ اختلافات ایران و آمریکا فراتر از موضوع برجام است

احمدی‌نژاد در بخشی از این مصاحبه خواستار گفتگوی ایران و آمریکا بر سر مسایل مورد اختلاف شده و این موضوع را به نفع منافع بلندمدت دو ملت و دو کشور دانسته است.

او به نیویورک تایمز گفته است: "ترامپ مرد عمل است. او همچنین یک تاجر است و بنابراین قادر به محاسبه سود و زیان و تصمیم‌گیری بر این مبناست. ما به او می‌گوییم، بگذارید هزینه‌های بلندمدت (تنش و یا همکاری) بین دو کشور را محاسبه کنیم و کوته‌بین نباشیم. "

احمدی‌نژاد به تایمز گفته است، ایران و آمریکا باید به صورت مستقیم با یکدیگر گفتگو کرده و اختلافات ۴۰ ساله خود را که از ماجرای بحران تسخیر سفارت آمریکا در تهران آغاز شده و حالا به مسایل و مشکلات بر سر سیاست‌های منطقه‌ای و دیگر اختلافات رسیده را حل و فصل کنند.

او گفته ایران باید از رویکرد تماس با میانجیگران اروپایی برای تاثیرگذاری آن‌ها روی ترامپ دست بردارد و به طور مستقیم با خود ترامپ وارد دیالوگ شود و این کار ممکن است. از نظر احمدی‌نژاد اگر ترامپ در رویکرد فشار حداکثری خود علیه ایران تجدید نظر کند و برخی تحریم‌ها را بردارد زمینه برای چنین گفتگویی فراهم می‌شود.

او گفت: همکاری متقابل ایران و آمریکا به نفع صلح، اقتصاد و فرهنگ جهانی خواهد بود. آمریکا خواهان گفتگو بر سر طیف وسیع‌تری از موضوعات خارج از برجام با ایران است موضوعاتی که اهمیت بیشتری از ادامه یا مرگ برجام دارند. ما نیازمند یک گفتگوی اساسی در تمامی زمینه‌ها هستیم. "

احمدی‌نژاد به نیویورک‌تایمز گفته است که ۳ بار برای ترامپ نامه نوشته؛ نخستین آن در فوریه ۲۰۱۷ و برای تبریک بابت پیروزی ترامپ در انتخابات بوده، دومین آن در ژوئن سال ۲۰۱۸ و یک ماه پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام بوده و سومین آن هم ماه گذشته و در پی تشدید تنش دو کشور در منطقه خلیج فارس ارسال شده است.

او گفته این نامه‌ها را از طریق ای‌میل آدرس کاخ سفید، ای‌میل سفارت سوییس و نیز اکانت توییتری شخصی ترامپ ارسال کرده است.

نیویورک تایمز نوشته: هنوز معلوم نیست آیا ترامپ نامه‌های احمدی نژاد را خوانده باشد، سفارت سوییس پاسخی به نیویورک تایمز درباره دریافت و ارسال نامه‌های احمدی نژاد نداد و کاخ سفید هم در این باره اظهار بی‌اطلاعی و اطلاعات جزئی بیشتر کرده و گفته ارسال مستقیم نامه‌ها به توییتر ترامپ هم معلوم نیست آن‌ها را به دست او رسانده باشد، چون ترامپ در توییتر عده معدودی را تعقیب (فالو) می‌کند که احمدی نژاد جزء آن لیست نیست.

احمدی‌نژاد به نیویورک تایمز گفته است: برای آغاز گفتگو آمریکا باید پیش‌قدم باشد و رویکرد (فشار حداکثری) خود را نسبت به ایران تغییر دهد. او گفته است: این درست نیست که شما گلوی کسی را محکم بفشارید و همزمان خواهان گفتگو با او شوید. مذاکره باید در شرایط آرام‌تر و محترمانه‌تری انجام شود.
عبدالواحد موسوی‌لاری:

شاید احمدی‌نژاد چراغ سبز‌هایی دریافت کرده است

 آقای احمدی‌نژاد درحال‌حاضر تنها کسی است که تندترین انتقاد‌ها را به حاکمیت می‌کند، ولی آزاد است و هیچ‌کسی هم کاری با او ندارد. نه جلسه او را به‌ هم می‌ریزند، نه او را می‌گیرند و می‌بندند، نه اعتراضی به او می‌کنند و این نشان می‌دهد او چراغ سبز‌هایی دریافت کرده که این حرف‌ها را می‌زند و مشکلی هم برایش ایجاد نمی‌شود.

عبدالواحد موسوی‌لاری، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و وزیر کشور دولت اصلاحات، با ایلنا درباره احمدی‌نژاد، قتل‌های زنجیره‌ای و لزوم ایجاد هم‌گرایی بین گروه‌های سیاسی گفتگو کرده است که خلاصه آن در ادامه می‌آید.

درباره طرح گفت‌و‌گوی ملی و جلسه‌های عارف و باهنر: باورم این است که گفت‌وگوی جناح‌های داخل نظام، یعنی کسانی که زیر چتر جمهوری اسلامی زندگی می‌کنند، بیش از این است که بگوییم چیز خوب و پسندیده‌ای است؛ بلکه ضرورت زندگی امروز ماست. امروز برای ثبات، اقتدار و بالندگی کشور، فقط یک راه وجود دارد و آن به‌رسمیت‌شناختن همه جریان‌های سیاسی و سلایق آنهاست.

در سطوح پایین‌تر، فضای انگ، طرد، برچسب و تکفیرکردن کنار گذاشته شود؛ یعنی نه اصولگرایان از طریق مداح‌ها و مداحی‌ها (که در‌حال‌حاضر در جریان اصولگرایی حرف اول را می‌زنند) و ائمه جمعه و جماعات، اصلاح‌طلبان را شماتت کرده و تن به تخریب اصلاح‌طلبان بدهند و نه رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصلاح‌طلبان زبان نقد را تبدیل به زبان تخریب علیه اصولگرایان کنند.
عواملی را که باعث می‌شود جریان‌ها از هم فاصله بگیرند، کم کنیم که یکی از این مسائل موضوع حصر است. بالاخره مسائل سال ۸۸ هر چیزی که بوده، خوب یا بد، زشت یا زیبا، مقصر و غیرمقصر و حتی اینکه سهم تقصیر هرکس چقدر است، موضوعاتی هستند که در‌حال‌حاضر خیلی نمی‌تواند کمکی به آینده کند؛ اما مسئله‌ای وجود دارد و آن این است که وقتی صحبت از حل مشکلات می‌شود، شرایط محصوران از موضوعاتی است که هرکدام از طرفین باید به آن توجه کنند. بالاخره تا چه زمانی قرار است این وضعیت ادامه پیدا کند؟ دوستانی که موضوع گفت‌وگوی ملی را مطرح کردند، موضوع حصر نیز برایشان دغدغه است.

جایگاه موضوع حصر و حل مسئله گفت‌وگوی بین جناح‌ها، جنبه‌ای سمبلیک پیدا کرده؛ وگرنه اصل قصه نگاه به آینده است.

درباره دادگاه محمدرضا خاتمی، نمی‌خواهم وارد ریز موضوع بشوم؛ چون همچنان در حال بررسی است؛ اما آنچه از سوی آقای رضا خاتمی مطرح شده، به این صورت است که نگفته خودش چنین حرف‌هایی را زده است، بلکه از افرادی مثل آقای پورمحمدی، کدخدایی، محسن رضایی و دیگران نقل‌قول‌هایی را کرده و شنیده‌ام از همه این افراد هم خواسته به‌عنوان شاهد در دادگاه حضور پیدا کنند و اعلام‌نظر کنند. رضا خاتمی مصاحبه‌ها و نظرات این افراد را کنار هم قرار داده و گفته این‌ها مجموع نظرات اصولگرایان درباره انتخابات ۸۸ است. از نظر من بهتر بود با این مسئله به صورت نقل‌قولی که از سوی آقای خاتمی مطرح شده است، برخورد می‌کردند نه اینکه کار به دادگاه کشیده شود؛ چراکه ایشان نقل‌قولی از سوی افرادی که زنده، حی و حاضر هستند، انجام داده است؛ این چه جرمی است که برای آن دادگاه تشکیل شده است؟!

یکی از نکات برجسته جریان اصولگرایی در تمام ادوار برگزاری انتخابات، همراهی صداوسیما با آن‌ها بوده که البته همین نیز عامل شکستشان بوده است. حمایت صداوسیما به‌گونه‌ای بوده که آقای ناطق‌نوری در انتخابات ۷۶ گفت: «یکی از دلایل شکست من صداوسیما بود»؛ چراکه آن‌قدر برای آقای ناطق‌نوری تبلیغ کرد که برای مردم مشمئزکننده شد.

ما مقید به حفظ پاره‌ای از شرایط مرتبط با حق حاکمیت ملی هستیم و اگر در فضایی قرار بگیریم که حاکمیت ملی خدشه‌دار شود و مردم حق انتخاب نداشته باشند، نمی‌توانیم حضور پیدا کنیم. این به معنای شرط‌گذاشتن نیست، نمی‌توانیم شرکت کنیم.

درباره اقبال احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات؛ حتما اقبال دارند. آقای احمدی‌نژاد درحال‌حاضر تنها کسی است که تندترین انتقاد‌ها را به حاکمیت می‌کند، ولی آزاد است و هیچ‌کسی هم کاری با او ندارد. نه جلسه او را به‌ هم می‌ریزند، نه او را می‌گیرند و می‌بندند، نه اعتراضی به او می‌کنند و این نشان می‌دهد او چراغ سبز‌هایی دریافت کرده که این حرف‌ها را می‌زند و مشکلی هم برایش ایجاد نمی‌شود. به همین نسبت، عده‌ای که به دنبال محلی برای زدن چنین حرف‌هایی می‌گردند، ممکن است پشت سر آقای احمدی‌نژاد قرار بگیرند و از او حمایت کنند؛ اما جریان ریشه‌داری که بتواند در معادلات سیاسی تأثیرگذار باشد، نیستند.

درباره قتل‌های زنجیره‌ای: نمی‌دانیم خودسر هست یا نه. همان قتل‌های زنجیره‌ای هم ما نفهمیدیم که چقدر آن خودسر بود یا اینکه اصلا خودسر نبود. آنچه مسلم است، این است که قتل‌های زنجیره‌ای منجر به عزل وزیر اطلاعات وقت شد. اگر خودسر‌ها بودند، لازم نبود به این شکل با آن برخورد شود.

دیپلماسی به سبک احمدی‌نژاد؛ چرا فقط آمریکا؟!

چرا فقط آمریکا؟! سوالی که احتمالا هواداران پروپاقرص رییس جمهوری پیشین کشورمان هم پاسخ قانع کننده‌ای برای آن ندارند. به نظر می‌رسد این رفتار احمدی نژاد هم همچون بسیاری از رفتار‌های گذشته او با انگیزه‌ای مبهم و شاید پیچیده انجام می‌شود. البته برخی هم معتقدند هیچ انگیزه پیچیده ای در کار نیست و احمدی نژاد علاقه زیادی به گفت و گو با مقامات آمریکایی دارد و این علاقه را در دروان ریاست جمهوری خود به ویژه در آخرین سفرش به نیویورک بارها نشان داد.

فرارو- در حالیکه روابط ایران و ایالات متحده آمریکا به شدت متشنج است و هر روز حادثه در راستای تقابل دو کشور رخ می‌دهد، محمود احمدی نژاد در گفت‌وگویی عنوان کرده که ایران و آمریکا باید به صورت مستقیم با یکدیگر مذاکره کنند.

به گزارش فرارو، محمود احمدی نژاد در یک گفت و گوی تلفنی با روزنامه نیویورک تایمز گفت: "ترامپ مرد عمل است. او همچنین یک تاجر است و بنابراین قادر به محاسبه سود و زیان و تصمیم‌گیری بر این مبناست. ما به او می‌گوییم، بگذارید هزینه‌های بلندمدت تنش و یا همکاری بین دو کشور را محاسبه کنیم و کوته‌بین نباشیم."

احمدی نژاد در این گفتگو خواستار مذاکره مستقیم ایران و آمریکا شده است. به گفته او "همکاری متقابل ایران و آمریکا به نفع صلح، اقتصاد و فرهنگ جهانی خواهد بود. آمریکا خواهان گفت وگو بر سر طیف وسیع‌تری از موضوعات خارج از برجام با ایران است موضوعاتی که اهمیت بیشتری از ادامه یا مرگ برجام دارند. ما نیازمند یک گفت وگوی اساسی در تمامی زمینه‌ها هستیم."

رییس جمهوری پیشین کشورمان در شرایطی از لزوم مذاکره ایران و آمریکا سخن گفته است که سیاست کلی نظام این است که با دولت کنونی آمریکا هیچ مذاکره‌ای نخواهد کرد.

احمدی نژاد در گفتگو با نیویورک تایمز همچنان به تلاش‌های خود برای گفتگو با رییس جمهور آمریکا اشاره کرده است. او اظهار کرد که سه‌بار برای ترامپ نامه نوشته؛ نخستین آن در فوریه ۲۰۱۷ و برای تبریک بابت پیروزی ترامپ در انتخابات بوده است، دومین آن در ژوئن سال ۲۰۱۸ و یک ماه پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام بوده و سومین آن هم ماه گذشته و در‌پی تشدید تنش دو کشور در منطقه خلیج‌فارس ارسال شده است. او گفته این نامه‌ها را از طریق ا‌یمیل آدرس کاخ سفید، ایمیل سفارت سوئیس و نیز اکانت توییتری شخصی ترامپ ارسال کرده است.

نامه‌های احمدی نژاد به ترامپ همگی بی پاسخ مانده است. او پیشتر نیز در دوران ریاست جمهوری اش نامه‌هایی به جرج بوش و باراک اوباما نوشته بود که آن‌ها هم بدون پاسخ ماندند.

البته تلاش‌های احمدی نژاد برای گفتگو با ترامپ به همین جا ختم نمی‌شود او در صفحه توئیترش نیز بار‌ها رییس جمهور آمریکا را مخاطب قرار داده است. با وجود اینکه ترامپ خود سیاستمداری است که فعالیت گسترده‌ای در توئیتر دارد، اما تاکنون به توئیت‌های احمدی نژاد توجهی نکرده است.

او در آخرین توئیت خود خطاب به ترامپ نوشته است: "آقای دونالد ترامپ؛ شرایط زندگی و امنیت در یمن، سوریه، فلسطین و بخش‌هایی از آفریقا و آمریکای لاتین بسیار ناگوارتر شده است و میلیون‌ها نفر از جمله صد‌ها هزار کودک در معرض انواع آسیب قرار گرفته‌اند."

پیام‌های عجیب
اما محمود احمدی نژاد فقط روسای جمهور آمریکا را مخاطب قرار نمی‌دهد. او در دو سال اخیر با توئیت‌های خود درباره ورزشکاران و هنرمندان آمریکایی بسیاری را به تعجب واداشته است.

او اخیرا در توئیتی قهرمانی تیم تورنتو رپترز را در لیگ بسکتبال آمریکا را تبریک گفت و نوشت: "اگر رئیس جمهور بودم همه شما را به ایران دعوت می‌کردم. "

همچنین احمدی نژاد کسب امتیازآورترین بازیکن لیگ را به «کوای لنارد» ستاره بی، چون و چرای تیم تورنتو تبریک گفت.

احمدی نژاد پیشتر نیز درگذشت یک رپر آمریکایی را تسلیت گفته بود. او در پیامی درباره مرگ نیپسی هاسل نوشته بود: «اخیرا از مرگ "نیپسی هاسل" مطلع شدم و از شنیدن مرگ او و ۱۰ نفر دیگر که در هفته گذشته در لس آنجلس کشته شدند اندوهگین شدم. چگونه می‌توان زندگی شخصی را به این راحتی گرفت؟»
 
او در ادامه قطعه‌ای از یک ترانه که هاسل خوانده بود را نوشت:. "عزیزم گریه نکن، سرت را بالا بگیر حتی وقتی که جاده سخت است هرگز تسلیم نشو. ".

اما جنجالی‌ترین اقدام احمدی نژاد در قبال چهره‌های سرشناس آمریکایی در اعتراض به محدودیت برگزار کنندگان تنیس اوپن فرانسه درباره پوشش سرنا ویلیامز بود. این ماجرا سال گذشته بحث برانگیز شد.

احمدی نژاد در حساب توییترش نوشت: "چرا مسابقات تنیس آزاد فرانسه به سرینا ویلیامز بی احترامی می‌کند؟ "

محمود احمدی نژاد سرینا ویلیامز را منشن کرد و در ادامه نوشت: "متاسفانه برخی افراد در تمام کشور‌ها از جمله کشور من معنی واقعی آزادی را درک نکرده اند."
 

این تویئت احمدی نژاد بازتاب وسیعی در شبکه اجتماعی داشت. بسیاری از او انتقاد کردند که در زمان ریاست جمهوری اش سخت‌ترین برخورد‌ها با پوشش زنان صورت گرفت، گشت ارشاد در آن زمان در اوج قرار داشت اما حالا دم از آزادی پوشش می زند.

پیام‌های احمدی نژاد به سیاستمداران و سلبریتی‌های آمریکایی بیشتر مورد تمسخر افکار عمومی قرار می‌گیرد. کمتر اینگونه اقدامات او جدی گرفته می‌شود. با این حال حامیانش معتقدند او در کارش بسیار جدی و دقیق است و توئیت هایش هم در راستای دیپلماسی عمومی است.

با این حال سوال مهمی که مطرح است که چرا دیپلماسی عمومی احمدی نژاد فقط ایالات متحده آمریکا را هدف قرار داده است. چرا او به قهرمانان لیگ بسکتبال دیگر کشور‌ها و حتی کشور خودش تبریک نمی‌گوید. چرا او با مرگ سلبریتی‌های سرشناس اروپایی همدردی نمی‌کند. چرا او فقط برای ترامپ نامه می‌نویسد؟ چرا رهبران اروپایی و حتی منطقه‌ای که روابط ایران با برخی از آن‌ها دچار تنش است، همچون محمد بن سلمان را مخاطب خود قرار نمی‌دهد.

چرا فقط آمریکا؟! سوالی که احتمالا هواداران پروپاقرص رییس جمهوری پیشین ایران هم پاسخ قانع کننده‌ای برای آن ندارند. به نظر می‌رسد این رفتار احمدی نژاد هم همچون بسیاری از رفتار‌های گذشته او با انگیزه‌ای مبهم و شاید پیچیده انجام می‌شود. البته برخی هم معتقدند هیچ انگیزه پیچیده ای در کار نیست و احمدی نژاد علاقه زیادی به گفت و گو با مقامات آمریکایی دارد و این علاقه را در دروان ریاست جمهوری خود به ویژه در آخرین سفرش به نیویورک بارها نشان داد.
 
همه تناقض‌گویی‌های احمدی‌نژاد درباره مذاکره با آمریکا

 

روزنامه تلگراف لندن زمانی در مقایسه‌ای بین ترامپ و احمدی‌نژاد نوشته بود که او (یعنی ترامپ) از احمدی‌نژاد هم بدتر است. احتمالا این قیاس به دلیل شباهت‌هایی بوده که گزارشگر این روزنامه بین رئیس‌جمهوری سابق ایران و فعلی آمریکا کشف کرده بود.

به گزارش شرق، حالا محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با تایمز توصیفاتی درباره ترامپ به کار برده که اگر آن را خنثی ارزیابی نکنیم، حداقل منفی نیست؛ گفته‌هایی که اگرچه تازه نیست و پیش از این هم درباره ترامپ گفته شده بود. شاید او به شباهت‌هایی میان خودش و ترامپ رسیده است. احمدی‌نژاد گفت: است: «ترامپ مرد عمل است. او همچنین یک تاجر است و بنابراین قادر به محاسبه سود و زیان و تصمیم‌گیری بر این مبناست. ما به او می‌گوییم، بگذارید هزینه‌های بلندمدت (تنش یا همکاری) بین دو کشور را محاسبه کنیم و کوته‌بین نباشیم».

اما شاید مهم‌ترین بخش این گفتگو آنجاست که رئیس سابق دولت پیشنهاد مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا را مطرح می‌کند. اگرچه این پیشنهاد هم ایده نو و بدیعی نیست. حداقل نشانه‌های زیادی وجود دارد مبنی‌بر اینکه محمود احمدی‌نژاد مشتاق ایجاد رابطه با آمریکا بود، اما این فرصت هیچ‌وقت به او داده نشد. شاید برای همین هم زمانی حرفش را عوض کرد و گفت که با مذاکرات منجر به برجام مخالف بوده است!

اما حالا دوباره در یک چرخش به تایمز گفته است، ایران و آمریکا باید به صورت مستقیم با یکدیگر گفتگو کنند و اختلافات ۴۰ساله خود را که از ماجرای بحران تسخیر سفارت آمریکا در تهران آغاز شده و حالا به مسائل و مشکلات بر سر سیاست‌های منطقه‌ای و دیگر اختلافات رسیده است، حل‌وفصل کنند. ایران باید از رویکرد تماس با میانجیگران اروپایی برای تأثیرگذاری آن‌ها روی ترامپ دست بردارد و به‌طور مستقیم با خود ترامپ وارد دیالوگ شود و این کار ممکن است.

احمدی‌نژاد به نیویورک‌تایمز گفته است که سه‌بار برای ترامپ نامه نوشته؛ نخستین آن در فوریه ۲۰۱۷ و برای تبریک بابت پیروزی ترامپ در انتخابات بوده است، دومین آن در ژوئن سال ۲۰۱۸ و یک ماه پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام بوده و سومین آن هم ماه گذشته و در‌پی تشدید تنش دو کشور در منطقه خلیج‌فارس ارسال شده است. او گفته این نامه‌ها را از طریق ا‌یمیل آدرس کاخ سفید، ایمیل سفارت سوئیس و نیز اکانت توییتری شخصی ترامپ ارسال کرده است. البته نامه‌های محمود احمدی‌نژاد فقط به ترامپ خلاصه نمی‌شود او یک نامه به بوش و سه نامه هم به اوباما نوشته بود.

محمود احمدی‌نژاد بار‌ها در زمان ریاست‌جمهوری‌اش تمایل خود را به گفتگو با آمریکایی‌ها و گشودن باب مذاکره نشان داده بود. در زمان مذاکرات هم تمایلش بر این بود که خودش مذاکره کند نه تیم هسته‌ای. سال ۹۱ بیشترین عطش برای مذاکره را از خود نشان می‌داد در سفر به نیویورک رسما درخواست مذاکره داده بود و در سخنرانی‌های خود این جملات را تکرار می‌کرد: «معتقدم این فضا نمی‌تواند برای همیشه ادامه پیدا کند و این شرایط باید در جایی پایان یابد»، «ما گفتگو را رد نمی‌کنیم و اگر بنا به مذاکره در آمریکا باشد، مسائل زیادی برای گفتگو وجود دارد.»، «ایران جایگاه ایالات متحده آمریکا را می‌داند و بر این باور است که ما می‌توانیم با همدیگر رابطه داشته باشیم». او، اما سخن اصلی را ۲۲ بهمن همان سال گفت: «اگر اسلحه را از روی ملت ایران بردارید، من خودم گفتگو می‌کنم. گفتگو باید در سایه احترام و عدالت باشد، نه فشار».

اسناد حاکی از این است که مذاکراتی که به برجام منجر شد کلیدش قبل از دولت روحانی و اواخر دولت احمدی‌نژاد زده شده بود؛ تا جایی که علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد، بعدا گفت: «احمدی‌نژاد به دنبال شکستن تابوی رابطه با آمریکا بود. ما هم به دنبال مذاکره بودیم، ولی به ما اجازه ندادند. مذاکره دولت روحانی حاصل زحمات ما در تابوشکنی مذاکره با آمریکا بود»! جوانفکر گفته بود: «سؤال اصلی اینجاست که چرا پیشنهاد دکتر احمدی‌نژاد برای برقراری ارتباط عادلانه و بر‌اساس احترام در داخل مورد حمایت قرار نگرفت و برعکس در این دولت با کمترین واکنش و هزینه ممکن انجام شد؟ از مدت‌ها قبل افکار عمومی آماده این قضیه بود، اما تغییر موضع سیاسیون چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟». روایت علی‌اکبر صالحی، وزیر وقت امور خارجه، البته با روایت حسین شیخ‌الاسلام، قائم‌مقام پیشین وزارت خارجه و حتی با روایت خود احمدی‌نژاد زاویه‌هایی دارد. این درحالی است که بعد از خروج ترامپ از برجام احمدی‌نژاد البته به کل روایت دیگری از خود ارائه کرد که با روایت نزدیک‌ترین فرد به او یعنی جوانفکر تناقض دارد.

روایت صالحی
علی‌اکبر صالحی گفته است که احمدی‌نژاد در ماجرای مذاکرات اگر مشوق نبود، اما مانع هم نبود. به گفته صالحی، احمدی‌نژاد درباره این موضوع به او گفته بود: «این کار خطرناک است و شما ممکن است زمین بخورید». او گفته است: «آقای دکتر احمدی‌نژاد هم خیلی راغب به مذاکره نبود، ولی مانع هم نبود، اما این‌که بگوییم مشوق باشند، نبودند. می‌گفتند: آقای صالحی! حواست را جمع کن! موضوع پیچیده است و ممکن است صدمه ببینی. برادرانه نصیحت می‌کرد که امری پیچیده است و حواسم باشد که راه خطرناکی است. به هرحال مشوق نبودند، اما مانع هم نبودند». صالحی گفته است که نامه دوم سلطان قابوس خطاب به احمدی‌نژاد بود و آن بیان یک خبر بود با این مضمون که «جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، نماینده آمریکا و نماینده ایران نزد من بودند و آمریکایی‌ها اعلام کردند که غنی‌سازی شما را به رسمیت می‌شناسند».

روایت خودش.
اما خود احمدی‌نژاد درباره شروع مذاکرات پیشابرجامی گفته است: «زمانی که قرار بود مذاکرات با آمریکا در عمان شروع شود، در جلسه‌ای با حضور مقامات کشور اعلام کردم که مذاکره در شرایطی که دشمن تصور می‌کند دست‌بالا را دارد و تحریم‌ها اثر‌گذار بوده است، به ضرر کشور تمام می‌شود و خواهش کردم که شش ماه مهلت دهند تا با اجرای چند برنامه ضربتی اقتصادی و تقویت قدرت اقتصادی مردم، آثار تحریم‌ها کنترل شود و مذاکره در شرایط برابر انجام گیرد. حتی اعلام کردم که حاضرم خانواده‌ام را به گروگان و تضمین بگذارم که اگر طرح‌ها موفق نبود، خود و خانواده‌ام را اعدام کنند، اما در مقابل برخی مقامات و سران قوا به صراحت اعلام کردند که اجازه نمی‌دهند هیچ کاری انجام یا طرح جدیدی اجرا شود و حتی از تکمیل طرح هدفمندی نیز جلوگیری کردند و همان‌ها هم‌زمان در تریبون‌های رسمی، مشکلات را ناشی از سوءمدیریت دولت و نه تحریم دشمن بیان می‌کردند». پس از اعلام رسمی ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، مبنی‌بر خروج از برجام، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق، نیز ادعا کرد که با مذاکراتی که در عمان با آمریکایی‌ها صورت گرفت، مخالف بوده است. این ادعا با آنچه جوانفکر گفته و با مقایسه دیگر سخنان و رفتار‌های احمدی‌نژاد هم‌خوان نیست، به‌ویژه با روایتی که حسین شیخ‌الاسلام از او دارد.

روایت شیخ‌الاسلام
اما روایت حسین شیخ‌الاسلام، قائم‌مقاوم وقت وزارت خارجه، کاملا برخلاف روایت صالحی و خود احمدی‌نژاد است. او از شوق احمدی‌نژاد برای مذاکره سخن گفته و حتی اینکه آن را بدون هماهنگی با مقامات عالی‌رتبه نظام کلید زده بود، از جمله مذاکره در عمان را. او گفته است: «بنده آن زمان مشاور رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی بودم و اطلاع دقیق دارم که این مذاکرات با حمایت شخص آقای دکتر احمدی‌نژاد انجام شد و حتی ایشان دستور دادند که برخی مقامات رسمی وزارت خارجه در مذاکرات حضور داشته باشند. احمدی‌نژاد به وزارت خارجه دستور داد که هیئتی را برای مذاکره با آمریکایی‌ها به عمان بفرستد و حتی برخی مقامات رسمی وزارت امور خارجه که اکنون نیز مسئولیت دارند، به عمان رفتند. در جریان مذاکرات ایران و آمریکا در عمان، عمانی‌ها درباره اینکه این مذاکرات با مقامات عالی‌رتبه نظام هماهنگی دارد یا نه، تردید کردند و برای رفع تردید خود فرستاده‌ای را برای تحقیق بیشتر به تهران فرستادند. در نمونه دیگر، زمانی که بنده قائم‌مقام وزیر امور خارجه در دولت آقای احمدی‌نژاد بودم، آقای مشایی به عمان رفته بود و با مقامات عمانی با عنوان نماینده دولت ایران در خلیج‌فارس گفت‌وگوی رسمی انجام داده بود؛ وقتی سفیر ایران در عمان صورت‌جلسات را برای ما در وزارت خارجه تلکس کرد، بنده به آقای مشایی اعتراض کردم که چرا خود را در جایگاهی که نیستی معرفی کردی؟ اما ایشان اصل موضوع را نفی کرد، درحالی‌که در صورت‌جلسه مذاکرات آمده بود که ایشان خود را نماینده دولت در خلیج‌فارس معرفی کرده است».

روایت باقری
علی باقری، عضو تیم مذاکره‌کننده وقت، درباره تناقض گفتاری احمدی‌نژاد درباره مذاکرات گفته است: یک وقت کسی بیاید راجع به مهم‌ترین مسئله که از این مهم‌تر نداشتیم، آن هم در مقام وزیر خارجه علی‌رغم مخالفت رئیس‌جمهور برود یک کاری را انجام بدهد، بعد هم رئیس‌جمهور همین‌جوری بنشیند نگاه کند؟ بعد هم مثلا چند سال. اگر نگاه احمدی‌نژاد واقعا این بوده، آن‌وقت در آن خللی وارد می‌شود، چون یکی از برند‌های احمدی‌نژاد این بود که آدم مقتدری بود، قاطع بود، یک چیزی که مثلا باور داشت عمل می‌کرد، چطور مثلا یک وزیر خارجه را روی هوا عزل کردید، این را روی زمین عزل می‌کردید کاری نداشت....

ترامپ، احمدی‌نژاد را در توئیتر فالو کرده است؟

 

در حالی احمدی نژاد از ارسال نامه به توئیتر ترامپ سخن گفته که به ادعای نیویورک تایمز، ترامپ احمدی نژاد را فالو نکرده است.

به گزارش خبرآنلاین، احمدی‌نژاد روز جمعه در مصاحبه تلفنی خود با روزنامه نیویورک‌تایمز خواستار گفتگو برای حل اختلافات ریشه‌ای بین ایران و آمریکا شده است.

او در این گفت و گو درباره نامه هایی که برای ترامپ نوشته، گفته است: ۳ بار برای ترامپ نامه نوشتم ؛ نخستین آن در فوریه ۲۰۱۷ و برای تبریک بابت پیروزی ترامپ در انتخابات بوده، دومین آن در ژوئن سال ۲۰۱۸ و یک ماه پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام؛ سومین آن هم ماه گذشته و در پی تشدید تنش دو کشور در منطقه خلیج فارس ارسال شده است.

احمدی نژاد تاکید کرده که این نامه‌ها را از طریق ای‌میل آدرس کاخ سفید، ای‌میل سفارت سوییس و نیز اکانت توییتری شخصی ترامپ ارسال کرده است.

در همین ارتباط نیویورک تایمز نوشت: هنوز معلوم نیست آیا ترامپ نامه‌های احمدی نژاد را خوانده باشد، سفارت سوییس پاسخی به نیویورک تایمز درباره دریافت و ارسال نامه‌های احمدی نژاد نداد و کاخ سفید هم در این باره اظهار بی‌اطلاعی و اطلاعات جزئی منتشر کرده و گفته ارسال مستقیم نامه‌ها به توییتر ترامپ هم معلوم نیست آنها را به دست او رسانده باشد چون ترامپ در توییتر عده معدودی را تعقیب (فالو) می‌کند که احمدی نژاد جزء آن لیست نیست.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا