بسمه تعالی



شورای دوّم و اشتباهات مکرّر



در شرائطی بسر می بریم که پس از ماهها شایعه بر سر سوء استفاده مالی یکی از اعضاء شورای اسلامی شهر یزد ، خبر بازداشت وی بازتاب گسترده ای در رسانه ملّی داشته ولی عموم مردم تقریباً بی تفاوت از کنار آن گذشته و اکنون دامنه شایعه را به اعضاء دیگر شورا ، بعضی از مدیران دیگر شهری و یا افراد دیگری که رابطه بیشتری با شهرداری و شورای شهر داشته اند ، گسترش می دهند و متأسفانه اینگونه القاء می شود که این خبرها نیز در زمانی نه چندان دور به صورت رسمی تأئید و اعلام خواهد شد . شاید در وهله اوّل بازنده بازی آبرو ، متهم بازداشتی  تصور شود ولی با اندکی تأمل می توان در یافت که آبروی یزد و یزدیها در این میانه تاراج شده است .
شنیده ها حاکی است که در جلسه شوراهای اسلامی شهر ها که اخیراً در کرمان برگزار شده ، به هنگام توزیع هدایا مجری برنامه تذکّر داده که همه مواظب باشند تا رئیس شورای اسلامی شهر یزد سهم دیگران را نیز با خود نبرد . اگر حتی این گفته من باب مزاح نیز در جلسه مطرح شده باشد ، باز از اهمیت آن نمی کاهد . یزد چندین سال است که بدون بزرگان راه می پیماید و اکنون که بیشه بدون شیر شده ، مدعیان زیادی ردای بزرگی پوشیده و بدون تدارک اسباب بر جای بزرگان تکیه داده اند . اگر گوش شنوائی هست همین اشاره برای بیدار کردن خواب آلودگان کافی است که این همه از نتایج سحر است . در این حال غیر منصفانه است تا رنجی که بر اعضاء صادق شورای شهر و مدیران لایق شهرمان میگذرد را نادیده بگیریم .
شورای دوم در شهر یزد در حالی تشکیل شد که اعضاء آن در دور اول با کنار گذاشتن مسائل حاشیه ای بویژه با عدم ورود به مباحث سیاسی فضای کاری مناسبی را فراهم نموده و با سرعتی مناسب و تصاعدی به مشکلات عمده شهر پرداخته بودند و از طرف دیگر توانستند با نظارت بر عملکرد یکدیگر زمینه های بروز فساد مالی را در عمل ازبین ببرند . امّا ترکیب ناهمگون شورای دوم و عدم مدیریت جناح های موجود در استان باعث شد تا راه یافتگان به شورا با برداشت های ذهنی خود در یارگیری ها شرکت نمایند و در اوائل کار شورا عدم هماهنگی وابستگان به جناح راست باعث بروز اختلافات شدیدی به هنگام انتخاب رئیس شورا شد . تغییر رأی یکی از اعضاء برای تصدی پست ریاست شورا هر چند به انتخاب وی انجامید ولی موضوع انتخاب شهردار را به معضل بسیار پیچیده ای مبدل کرد . انتخاب شهردار تقریباً تمام فرصت قانونی را از شورای شهر گرفت ود ر آخرین فرصت قانونی و با پیشنهاد مشترک پنج نفر از اعضاء وابسته به یک جناح و مخالفت جدی سایر اعضاء ، شهردار انتخاب و بر اساس شنیده ها با وساطت معاون عمرانی وزارت کشور اقلیت شورا از حق خود برای پیگری اشکال قانونی این انتخاب صرفنظر کردند .
برابر اعلام شهردار منتخب اکثریت ضعیف شورا – البته پس از استعفاء مشکوک – اصلی ترین خواسته شورا از وی پاکسازی شهرداری از افرادی بود که علیرغم شایستگی ، تجربه و توانائی خود را تسلیم محض شورا و اعضاء آن ندانسته و منطبق بر قوانین مربوطه شخصیت قانونی شهرداری و شورا را به صورت مستقل قلمداد میکردند . شهردار جدید نیز با احترام به خواست شورا و با توجه به سوابق اجرائی و دیدگاه هماهنگ خود ، تمام توان خود را مصروف برخورد با پرسنل شهرداری و مصاحبه های گوناگون نمود . این پاکسازی بیش از پنجاه تا شصت نفر را از رده های مختلف از کارمند ساده تا معاونین را نیز شامل گردید و این افراد با دریافت یکصد و پنجاه تا سیصد میلیون ريال خود را از دامنه انتقام رهانیده و پیش از موعد بازنشسته شدند . این اقدام هماهنگ شورا و شهردار باعث شد تا علاوه پرداخت بدون دلیل چند صد میلیون ریالی از منابع محدود و فقیر شهرداری و نیز بی احترامی آشکار به ریش سفیدان آنها و همچنین ایجاد ترس و دلواپسی در افراد باقیمانده و در نتیجه کاهش انگیزه کاری در آنها ، به یکباره شهردای از افراد کارآزموده و متکی به نفس خالی شده و زمینه بسیار گسترده ای برای اشتباهات و انحرافات فراهم شود و چه بسیار بودند افرادی که از این آب گل آلوده بهره های  نامشروع بردند.
افول شهرداری پس ازآن هویدا شد که شهر غرق در زباله شد و صرف هزینه های کلان هم نتوانست این بحران را کاهش دهد . اکنون اختلافات داخلی اعضاء شورا و شهردار به صورت علنی و حتی به مطبوعات کشیده شده بود .شورای دوم که چهارماه در پی انتخاب شهردار بود بیش از ده ماه طول کشید تا موفق به استعفای اجباری وی شود .
آنچه از داستان استعفای شهردار قبلی و انتخاب شهردار جدید در بین آگاهان گفته می شود فاصله بسیاری با ارزشهای دینی و ملی ما دارد و در قاموس رفتار یزدی ها به این وسعت سابقه نداشته و ما نیز امید واریم آنچه میگویند خلاف واقع باشد اما از سوی دیگر سخنان شهردار مستعفی در خانه مطبوعات و عدم برگزاری جلسه تودیع ومعارفه برای شهرداران قبلی و جدید ، وزن صحت این مطالب را آنچنان سنگین کرده که در عموم مردم به یک باور تبدیل شده است .
بدون تردید در جریان اتهام وارده به عضو شورا ، هیأت رئیسه و دیگر اعضاء شورا رفتاری منفعلانه و سردی را از خود نشان دادند و این پدیده می تواند ناشی از عدم اطلاع از جوانب امر  ،عدم شناخت کافی از فضای فعلی جامعه ، روزمرگی و زمان ناکافی برای رسیدن به امور جاری شهر و مواردی دیگر که اشاره به آنها مشکلی را حل نخواهد کرد. امّا مهم آن است که برای حفظ آبروی شهر و خودمان چه کار می توانیم انجام دهیم ؟
•        حال که صدا و سیما به صورتی غیر معمول موضوع اتهام را قطعی وانمود کرده لازم است ابعاد پرونده توسط مراجع ذیصلاح به صورت کامل به مردم گفته شود تا ضمن مشخص شدن ابعاد قضیه دامنه شایعات بیش از این گسترده نشود.
•        مصاحبه اخیر رئیس باتجربه شورای شهر کار ارزشمندی بود و لازم است به صورتی کاملاً هماهنگ این اطلاع رسانی و اعلام مواضع از سوی دیگر اعضاء شورا نیز ادامه یابد .
•        افکار عمومی انتظار دارد شورای شهر طی مصوبه ای دریافت هر گونه هدیه یا وجوهی را از سوی اعضاء شورا و پرداخت آن از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی را تخلف اعلام نموده و موجب رد صلاحیت افراد برای ادامه کار در شورا اعلام نماید .
•        لازم است اعضاء شورا بیش از این مراقبت از خود و دیگران را در برنامه کاری قرار دهند و برای رسیدگی به شنیده ها و شایعات پیرامون عملکرد شورائیان و افراد مرتبط با آنها جلسات بررسی به صورت غیر علنی داشته باشند .
•        شورای شهر ضمن لغو تمام تفویض اختیارات انجام شده به اعضاء ، لازم است ضمن منع آنها در دخالت در مسائل جاری شهرداری اطمینان حاصل نماید که تنها کانال ارتباطی شورا وشهرداری شخص شهردار می باشد . چرا که ارتباط پرسنل و مراجعین شهرداری با اعضاء شورا در ذات خود موجب مفسده است .
•        در نهایت اینکه اتفاق اخیر ثابت کرد مردم تفاوتی برای افرادی که در شورای شهر حضور دارند قائل نیستند و در صورت بروز تخلفی همه را بدون توجه به سوابق کاری ، ریشه های خانوادگی و دفاعیات فردی ، متخلف فرض می نمایند . پس لازم است با نگاهی به زمانهای ازدست داده فارغ از همه اختلافات فرصت باقیمانده را برای جبران آبروی ازدست رفته قدر بدانند و در یک تعامل دو سویه و تفاهم مشترک با شهردار ضمن انجام تحول در ارائه خدمات و کسب رضایت نسبی شهروندان ، حتی در صورت اثبات اتهام عضو بازداشتی ، نام نیکی را از خود به یادگار بگذارند

 مقاله وارده :امضاء محفوظ

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا