یزدفردا:شبکه تلویزیونی المیادین؛ از ورود نظامیان سعودی به استان شبوه یمن به منظور کنترل تنش ها بین نیروهای شورای انتقالی جنوبی و نیروهای منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن خبر داد.

بر اساس گزارش المیادین، تنش ها بین دو طرف بر شهر عتق متمرکز است که تاکنون مذاکرات برای دستیابی به توافق در مورد آن شکست خورده است.

نیروهای شورای انتقالی تجهیزات خود را در مرزهای شهر عتق تقویت کرده اند تا در صورت شکست کامل مذاکرات، بر این شهر سیطره یابند.

شورای انتقالی جنوبی، خروج نیروهای منصور هادی رئيس جمهور مستعفي و فراري يمن را بدون درگیری نظامی از شهر عتق خواستار شد.

امارات اتهام حمایت از جدایی‌طلبان جنوب یمن را رد کرد

امارات عربی متحده اتهام‌های دولت یمن را درباره حمایت ابوظبی از تحرکات جدایی طلبان یمنی در جنوب این کشور برای تسلط بر عدن و نهادهای نظامی و دولتی آن را رد کرد.

«سعود الشامسی»، جانشین نماینده دائم امارات در سازمان ملل در برابر شورای امنیت گفت: «ما متأسفیم که ادعاهایی را علیه کشورمان درباره تحولات در عدن می‌شنویم. این‌ها ادعاهایی است که کاملا مردود است.»

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم گزارش داد: «الشامسی در جلسه روز سه‌شنبه شورای امنیت ادعا کرد که امارات در مقام شریک ائتلاف عربی همه تلاش خود را برای کاهش تنش در جنوب یمن بکار می ‌بندد و شایسته نیست که دولت یمن شکست سیاسی و مدیریتی خود را به کشور امارات ربط بدهد.»

اظهارات الشمسی پس از اتهام‌های دولت عبد ربه منصور هادی به ابوظبی مبنی بر حمایت از جنبش‌ جدایی‌طلبان در جنوب مطرح شد.

جدایی‌طلبان جنوب یمن در دهم آگوست شهر عدن، پایتخت موقت دولت منصور هادی را به دنبال درگیری با نیروهای دولت منصور هادی به تسلط خود درآوردند. در این درگیری‌ها ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند. پس از آن جدایی‌طلبان نیروهای دولت منصور هادی را همچنین به ترک پادگان‌هایشان در استان أبین در همجواری عدن مجبور کردند.

این در حالی است که عبدالله السعدی، نماینده دائم دولت منصور هادی در سازمان ملل هم دربرابر شورای امنیت تاکید کرد: «اگر حمایت کامل امارات در برنامه ریزی اجرا و حمایت مالی حملات جدایی طلبان در عدن نبود اتفاقی رخ نداده بود.»

دولت یمن هم روز سه شنبه بار دیگر امارات را مسئول کامل حملات شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب یمن خواند و از ابوظبی خواست حمایت خود از آنها را متوقف کند.

نیروهای کمربند امنیتی قدرت اصلی حامی تجزیه جنوب یمن توسط امارات آموزش دیده و مسلح شده‌اند.

قرار است در جده گفت‌وگویی بین جدایی طلبان جنوب و دولت منصور هادی به دعوت وزارت خارجه سعودی برگزار شود.

 

مهدی المشاط : سازمان ملل متحد در آسیب رسانی به ملت یمن دست دارد


رئیس شورای عالی سیاسی یمن به مواضع سازمان ملل در کشورش واکنش نشان داد .

 

 

 

به گزارش ­شبکه تلویزیونی المیادین مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن به فرستاده سازمان ملل متحد گفت سازمان ملل در وارد آمدن آسیب به ملت یمن دست دارد.

 

انصارالله بعد از سرنگونی پهپاد آمریکا: آسمان یمن جای تفریح نیست

 

 

سخنگوی انصارالله یمن در واکنش به سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکا در آسمان استان «ذمار» گفت که این حادثه نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در حمله ائتلاف سعودی به یمن مشارکت دارند.

 

 

 

 

 

«محمد عبدالسلام»، سخنگوی انصارالله و رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن، سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در آسمان یمن را به سخره گرفت و گفت که این کشور جای تفریح و خوش‌گذرانی نیست.

 

او چهارشنبه (۳۰ مرداد) در توییتر نوشت: «اینکه آمریکایی‌ها پیامدهای آنچه را که [در یمن] انجام می‌دهند، درک نمی‌کنند، یا به دلیل حماقت آن‌ها است و یا به دلیل استکبار آن‌ها».

 

او با بیان این‌که «یمن در مقطع کنونی، میدان باز برای گردش و تفریح نیست و هر کسی که حاکمیت کشور ما را نقض کند، پاسخ آن‌ را خواهد دید»، تأکید کرد که پرواز هواپیماهای آمریکا در آسمان یمن به معنای «مشارکت عملی» آمریکایی‌ها در حمله یمن و نقض حاکمیت کشور دارای حاکمیت است.

 

پدافند موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بامداد چهارشنبه توانست یک فروند پهپاد پیشرفته «MQ9» را بر فراز استان «ذَمار» را در غرب یمن سرنگون کند. آمریکا در واکنش به سرنگونی این پهپاد خود در یمن مدعی شد که این پرنده بدون سرنشین در «محدوده مجاز» سرنگون شده است!

 

 


لاشه پهپاد آمریکایی MQ9

 

 

سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در این ارتباط گفت که این پهپاد متجاوز با موشک زمین به هوای یمن سرنگون شده است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفته است که پهپاد سرنگون شده در ارتفاع بسیار بالایی پرواز می‌کرد.

 

پهپاد «MQ۹» آمریکا سه هزار کیلومتر برد دارد و نهایت سرعت آن ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت است. ساخت این این پهپاد برای واشنگتن ۱۱.۵ میلیون دلار هزینه دارد و آمریکا از آن در جنگ علیه افغانستان استفاده کرده است.

 

وزن این پرنده (بدون حمل سلاح) ۲۲۲۳ کلیوگرم است و می‌توان موشک‌ها و بمب‌هایی به وزن بیش از یک و نیم تن حمل کند.

 

ارتش یمن پیش‌تر پهپادهایی از همین نوع را که متعلق به ائتلاف متجاوز سعودی بود، در مناطق مختلف یمن از جمله استان‌های شمالی سرنگون کرده است.

 

پنتاگون مدعی شد: ایران در سرنگونی پهپاد ما در یمن نقش داشته است

 

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد یک تیم امنیتی درباره حمله ایران و حوثی ها به پهپاد آمریکایی در یمن تحقیق می کند.

 

 

پنتاگون در ادامه مدعی شده است: این اقدام تحریک آمیز از سوی ایران و گروه های وابسته به این کشور صورت گرفته است و خطری واقعی برای ثبات منطقه به شمار می رود.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه در گفتگوی اختصاصی با شبکه الحره سرنگونی پهپاد آمریکای در آسمان یمن را تایید کرد.

ادعای وزارت دفاع آمریکا در حالی مطرح می شود که یحیی سریع سخنگوی ارتش یمن صبح امروز پس از اعلام سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا گفت: موشکی که این پهپاد ساخت آمریکا را هدف قرار داد در داخل یمن تولید شده و به زودی در یک کنفرانس خبری از آن رونمایی خواهد شد.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

فیلم | لحظه انهدام پهپاد آمریکایی توسط پدافند هوایی ارتش یمن در ذمار

 

 

 

پدافند هوایی ارتش یمن یک فروند پهپاد ساخت آمریکا را در استان «ذمار» سرنگون کردند، فیلم لحظه انهدام این پهپاد را در این خبر مشاهده کنید.

 

 

سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد: پدافند هوایی این کشور بامداد چهارشنبه یک فروند پهپاد ائتلاف متجاوز سعودی از نوع «ام‌کیو۹»، ساخت آمریکا را در استان ذمار سرنگون کرده است.

مقام‌های آمریکایی نیز سرنگونی پهپاد خود را تایید کردند.

یحیی سریع سخنگوی ارتش یمن گفت: موشکی که این پهپاد ساخت آمریکا را هدف قرار داد در داخل یمن تولید شده و به زودی در یک کنفرانس خبری از آن رونمایی خواهد شد.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

عطوان:سرنگونی پهپاد آمریکایی به دست ارتش یمن چه معنایی دارد؟


رای الیوم با اشاره به سرنگونی پهپاد آمریکایی «ام کیو۹» توسط یگان موشکی ارتش یمن در استان ذمار واقع در جنوب شرقی صنعا نوشت: سرنگونی این پهپاد حاوی این پیام به همه طرف هاست که آسمان یمن دیگر ایمن نیست وجنگنده ها دیگر مانند قبل نمی توانند در آسمان این کشور جولان دهند.

 

 

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر فلسطینی با اشاره به این موضوع همچنین نوشت: سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط نیروهای یمنی، تحولی بزرگ محسوب می شود و رعب و وحشت را نه فقط در بین آمریکایی ها بلکه در بین ائتلاف سعودی اماراتی نیز ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه پهپاد جاسوسی آمریکا درحال انجام ماموریت و جمع آوری اطلاعات درباره ارتش یمن برای ائتلاف سعودی اماراتی بود و برخلاف ادعای آمریکایی ها هیچ ارتباطی با شبکه تروریستی القاعده نداشت، در ادامه افزود: فرماندهی مرکزی آمریکا پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی به دست نیروهای یمنی، ایران را تهدید و فعالیت هایش در حمایت از انصارالله را تهدیدی برای ثبات منطقه قلمداد کرد. آیا آمریکا می تواند کاری بیشتر از ائتلاف سعودی اماراتی انجام دهد که به هیچ یک از اهداف خود در یمن دست نیافته است؟ آنها حتی از ساقط کردن موشکی که ایران به سمت پهپاد آنها شلیک کرده بود، عاجر بودند و حتی نتوانستند از نفتکش انگلیسی محافظت کنند وجلوی توقیف آن توسط ایران را بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه تهدیدهای آمریکا دیگر هیچ کس را نمی ترساند بلکه نوعی حالت نگرانی و وحشت آنها و ناتوانی در کنترل اوضاع را بازتاب می دهد، یادآور شد: آمریکا غیر از متحدانش در خلیج فارس، دیگر برای هیچ کس ترس آور نیست.

عطوان در پایان نوشت: یک مثل عربی هست که می گوید:«اگر در یک سرزمین باران ببارد، به سرزمین های دیگر هم مژده باران دهید». بعید نیست که موشک های حوثی که پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد، به حماس و جهاد در نوار غزه و حزب الله در جنوب لبنان و حشد شعبی در عراق هم برسد. البته اگر تا الآن نرسیده باشد.

 

حمله پهپادی ارتش یمن به پایگاه هوایی ملک خالد در عربستان


یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بامداد پنجشنبه پایگاه هوایی «ملک خالد»، واقع در منطقه «خمیس مشیط» را با پهپاد قاصف کی۲ هدف قرار داد.

 

 

یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بامداد پنجشنبه پایگاه هوایی «ملک خالد»، واقع در منطقه «خمیس مشیط» را با پهپاد قاصف کی۲ هدف قرار داد.

 

سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که در نخستین حمله سامانه‌های ارتباطات نظامی سعودی‌ها هدف قرار گرفت. دومین حمله هم تانک‌ها و ایستگاه‌های سوخت در این پایگاه را هدف قرار داد.

 

پایگاه هوایی «ملک خالد» پایگاهی هوایی وابسته به نیروهای هوایی پادشاهی عربستان سعودی در نزدیکی «خمیس مشیط» در منطقه «عسیر»‌ در جنوب غرب این کشور است.

 

این پایگاه که مبدأ بسیاری از عملیات‌‌های هوایی عربستان سعودی به یمن بوده حدود ۱۰۰ کیلومتر با مرز یمن فاصله دارد.

 

طی چند ماه گذشته، حملات پهپادی یا موشکی به فرودگاه‌های مناطق جنوبی عربستان سعودی شامل جازان، نجران و عسیر، افزایش یافته و با آنکه عربستان سعودی از سامانه‌های آمریکایی پاتریوت بهره می‌برد، موفق نشده با حملات یمن مقابله کند.


 

  • نویسنده : پایگاه خبری یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا