/ اندازه و ساختار نیرو‌های دریایی ما در خلیج فارس متناسب با میزان تهدیدات خواهد بود؛ اگر تهدیدات کم شود، نیروهایمان نیز کمتر می‌شود
یزدفردا:اندازه و ساختار نیرو‌های دریایی ما در خلیج فارس متناسب با میزان تهدیدات خواهد بود. به میزانی که تهدیدات کاهش پیدا کند، میزان حضور نیرو‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد. این وزارتخانه شما را در جریان تغییرات احتمالی میزان نیرو‌ها قرار خواهد داد تا سفارتخانه‌ها بتوانند با کشور‌های منطقه و متحدان مان مشورت کنند.

 اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

وزیر خارجه آمریکا در گزارشی محرمانه به تاریخ جمعه ، ۲۸ مرداد ۱۳۶۷ درباره جنگ موشکی بغداد و تهران توضیح داده است.

 متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: حفظ شرایط در خلیج فارس
طبقه بندی: محرمانه
جمعه ۴:۲۴ دقیقه نونزدهم آگوست ۱۹۸۸
از: وزیر امورخارجه
به: سفارتخانه‎های آمریکا در خلیج فارس

۱. (محرمانه – کل متن)
۲. با توجه به نزدیک شدن آتش بس رسمی میان ایران و عراق در روز ۲۰ آگوست، برخی معتقدند که امریکا هم اکنون تصمیم گرفته است که به زودی حضور نیروی دریایی خود را در خلیج فارس کاهش دهد. گزارش‌های اخیر رسانه‌های آمریکایی هم این گمانه زنی‌ها را افزایش داده است. بصورت متناسب، سفارتخانه‌ها برای گزارش دادن به دولت‌های میزبان (مخصوصا کشور‌های حوزه خلیج فارس، متحدان اروپایی که در خلیج فارس حضور دریایی دارند و عراق) باید از نکات زیر در تشریح سیاست‌های آمریکا استفاده کنند.
۳. محور‌های صحبت
- ما با همکاری نزدیک با هم توانستیم به یک توافق برای جنگ ایران و عراق از طریق مذاکره دست پیدا کنیم. از همکاری کشور‌های خلیج فارس و متحدان مان بسیار خوشحالیم و معتقدیم که این توافق در نتایج مثبت تلاش‌های متقابل ما – آتش بس و پیشرفت به سمت اجرای کامل قطعنامه ۵۹۸ – بسیار مهم بوده است.
- ما همواره تاکید کرده ایم که اعزام نیرو‌های ما و متحدان مان بصورت مستقیم با تهدید کشتیرانی امنیت و ثبات دوستان مان در منطقه ارتباط دارد. همچنین همواره گفته ایم که در صورت از بین رفتن این تهدید، ما آماده بازنگری در این تصمیم و در صورت مناسب بودن، کاهش حضور دریایی مان در منطقه هستیم
- با توجه به همکاری نزدیک و ماهیت همکارانه حضور ما، متحدان مان و دوستان مان در خلیج فارس، ما حتما این کار را بعد از مشورت نزدیک با کشور‌های حوزه خلیج فارس و هماهنگی با متحدان اروپایی مان انجام خواهیم داد. ما اقدامات پیشگیرانه یا یکجانبه انجام نخواهیم داد. با به مشورت با شما ادامه داده و موقعیت را متناسب با آتش بس آتی بررسی خواهیم کرد.
- همانطور که کاملا آگاه هستید، آمریکا بیش از چهل سال در خلیج فارس حضور دریایی داشته است. این حضور مسلما به پیش از جنگ خلیج فارس برمی گردد؛ ما تصمیم داریم میزان مناسبی از حضور دریایی مان را در منطقه حفظ کنیم، حتی بعد از آنکه مشکلات کنونی میان ایران و عراق حل شد.
- آمریکا تصمیم دارد شرایط کنونی در خلیج فارس حفظ کند. سیاست‌های ما انعکاسی از منافع ملی ما است در مدت بیش از هشت دولت متفاوت ما تعریف شده اند. این سیاست‌ها از حمایت قوی توسط مردم و هردو حزب برخوردار هستند.
(پایان محور‌های صحبت)
۴. تنها محض اطلاع شما: اندازه و ساختار نیرو‌های دریایی ما در خلیج فارس متناسب با میزان تهدیدات خواهد بود. به میزانی که تهدیدات کاهش پیدا کند، میزان حضور نیرو‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد. این وزارتخانه شما را در جریان تغییرات احتمالی میزان نیرو‌ها قرار خواهد داد تا سفارتخانه‌ها بتوانند با کشور‌های منطقه و متحدان مان مشورت کنند. پایان محض اطلاع.
وایت هد

منبع:انتخاب

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا