مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، با اشاره به این که میزان افت سطح آب در منطقه چاهک یکی از بالاترین ارقام افت در کشور است، گفت: در زمینه بهره مندی افراد از منابع آبی باید ارزش و امنیت غذایی به قیمت بقای منابع آبی حفظ شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، «محمدمهدی جوادیان زاده» در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان خاتم و شورای دشت پایلوت مروست که با حضور فرماندار خاتم و دیگر اعضا برگزار شد، با اشاره به این که شهرستان خاتم از نظر افت سطح منابع آب زیرزمینی وضعیت خوبی ندارد، اظهار کرد: افت سالیانه سطح آب در منطقه هرات 48 سانتی متر و در منطقه چاهک با همه اقداماتی که صورت گرفته حدود 97 سانتی متر در سال است.

وی با بیان این که میزان افت سطح آب در منطقه چاهک یکی از بالاترین ارقام افت در کشور است، افزود: این کسری مخزن ها گویای این است که هرساله حجم زیادی از ذخایر آبی در استان را از دست می دهیم و نشان می دهد از سال های قبل زنگ خطر منابع آب در دشت های وسیع استان از جمله هرات به صدا در آمده است و اگر بخواهیم با روش های گذشته که نتیجه آن کسری مخزن بوده است منابع آبی را مدیریت کنیم وضعیت به شدت وخیم تر می شود.

مدیرعامل شرکت اب منطقه ای یزد، گفت: در زمینه بهره مندی افراد از منابع آبی باید ارزش و امنیت غذایی به قیمت بقای منابع آبی حفظ شود نه این که همه توجه ها به سمت کشاورزی، دامداری و ارز آوری جلب شود و در مقابل منابع آبی را به سمت ریسک بکشانیم.

فرماندار خاتم نیز با اشاره به این که فعالیت مردم خاتم در زمینه کشاورزی و دامداری بر اهمیت تامین آب این شهرستان می افزاید، تصریح کرد: با توجه به این که پایه و اساس اقتصاد این شهرستان کشاورزی است، تامین مورد نیاز دغدغه خاطر صنعتگران حوزه کشاورزی شده است.

وی با اشاره به این که همیشه هدف استان جلوگیری از ورود صنعت به شهرستان خاتم بوده است تا تنها کشاورزی و دامداری در این منطقه توسعه یابد، گفت: این موضوع باعث شده پس از گذشت سال ها همچنان زیرساخت ها هم وارد خاتم نشود و به فکر تامین آب و برق صنعت نباشیم.

فرماندار خاتم با بیان این که جذب سرمایه گذار در این شهرستان تنها راهکار کاهش نرخ بیکاری است، خاطرنشان کرد: ضعف در فراهم کردن زیرساخت های لازم جهت جذب سرمایه گذاران و ایجاد اشتغال باعث شده بیشتر جوانان خاتم در کنار پدران خود به کشاورزی مشغول شوند که اکنون نیز برای ادامه فعالیت خود با کمبود آب مواجه شدند.

این مسئول در پایان تاکید کرد: ضروری است در راستای رفع مشکلات کشاورزان اقدام موثری صورت گیرد تا مردم این منطقه مجبور به مهاجرت نشوند.

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا