یزدفردا :"میشل مِیر" اخترشناس سوئیسی و استاد دانشگاه ژنو که هفته گذشته برنده نوبل فیزیک شد اخیرا طی مصاحبه‌ای گفته است انسان‌ها هرگز به دنیای خارج از منظومه شمسی مهاجرت نخواهند کرد و ایده مهاجرت کاملا مضحک است.

 

"میشل مِیر" هفته گذشته به همراه "جیمز پیبلو" و "دیدیه کولوز" به دلیل کشف نخستین سیاره فراخورشیدی در بیرون از منظومه شمسی، موفق به کسب نوبل فیزیک ۲۰۱۹ شدند.

در حالیکه بسیاری از دانشمندان به جستجوی سیارات فراخورشیدی هستند که قابل سکونت باشند یکی از برندگان نوبل فیزیک امسال عقیده دارد این موضوع شدنی نیست.

"میشل میر" یکی از برندگان نوبل فیزیک اخیراً در مصاحبه با "خبرگزاری فرانسه"  (AFP)  اظهار کرده که انسان‌ها هرگز به سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی زمین مهاجرت نخواهند کرد زیرا رسیدن به این دنیاهای دوردست صدها میلیون روز طول می‌کشد و تنها نکته‌ای که این موضوع را امکان پذیر می‌سازد توسعه روش‌های بسیار پیشرفته است. در عوض ، برنده جایزه نوبل پیشنهاد کرده است که زمین تا زمانی که انسان تلاش خود را برای مراقبت از آن انجام دهد، قابل سکونت است.

نخستین سیاره فراخورشیدی "پگاسی بی ۵۱ " (۵۱Pegasi b) که همانند یک توپ گازی شبیه به مشتری است توسط پژوهشگران در رصدخانه "اوت-پرووانس"(Haute-Provence) در جنوب فرانسه در سال ۱۹۹۵ کشف شد.

میر گفت: این سؤال بسیار قدیمی که آیا جهان‌های دیگری در هستی وجود دارد که بتوان در آن سکونت کرد همیشه ذهن فلاسفه را به خود مشغول کرده است. ما به دنبال نزدیکترین سیارات به خود هستیم که می‌توانند شبیه زمین باشند. من به همراه دو همکار دیگرم از مدت‌ها گذشته مطالعه سیارات را شروع کردیم. پیبلز در پژوهش خود، کیهان را با میلیاردها کهکشان و خوشه‌های کهکشانی آن مورد بررسی قرار داده است. چارچوب نظری او، بنیانی برای درک سابقه کیهان از زمان وقوع بیگ‌بنگ تا به امروز به شمار می‌رود.

میشل مِیر و دیدیه کولوز در پژوهش خود، کهکشان محل سکونت ما یعنی راه شیری را در جستجوی جهانی ناشناخته مورد بررسی قرار داده‌اند. آنها در سال ۱۹۹۵ نخستین سیاره فراخورشیدی را بیرون از منظومه شمسی پیدا کردند. سیاره ای که به دور یک ستاره شبیه خورشید موسوم به پگاسی بی ۵۱ می‌چرخید.

اکتشاف کولوز و مایور توانست تحول بزرگی در ستاره‌شناسی به وجود آورد. پس از این کشف بزرگ، بیش از چهار هزار سیاره فراخورشیدی در راه شیری کشف شده‌اند و همچنان، سیارات بزرگی در اندازه‌ها، شکل‌ها و مدارهای گوناگون در حال ظهور هستند

میر در انتها گفت: پاسخ این سؤال که آیا زندگی در سایر سیارات وجود دارد، به عهده "نسل بعدی" است. تا کنون ، بیش از ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف شده است اما تنها حضور ۱۹۰۰ مورد از آنها تأیید شده است.

 

منبع: دیلی‌میل

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا