یزدفردا:در چند دهه گذشته فساد اخلاقی و جنسی، پای ثابت رسوایی مقامات سیاسی جهان بوده است.

 

 بار‌ها گزارش‌های رسانه‌ای درباره فساد اخلاقی سیاستمداران بزرگ جهان منتشر شده است. چهره‌های سیاسی معروف آمریکا نیز طی سال‌های گذشته با اتهاماتی در خصوص روابط خارج از چارچوب دست به گریبان بوده‌اند.

بوریس جانسون
برملا شدن رسوایی بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس تازه‌ترین مورد از این دست ماجراهاست. اواخر ماه گذشته بود که روزنامه ساندی تایمز گزارش داد دفتر جانسون، در دوره‌ای که شهردار لندن بوده، ده‌ها هزار پوند از بودجه دولت را به یک پیمانکار تازه‌کار که دوست نزدیک وی بوده و جانسون معمولا در ساعات کاری به آپارتمان او تردد داشته، پرداخت کرده است. در این ماجرا دوستی جانسون با جنیفر آرکوری، کارآفرین آمریکایی مورد توجه قرار گرفت. افشای این رابطه سوالاتی را درباره کمک‌های دولتی جانسون به این زن و مجوز همراهی با او در ماموریت‌های تجاری خارجی مطرح کرد.


 

 

 جانسون اکنون کانون توجه تحقیقات شورای شهر لندن قرار گرفته است. نخست‌وزیر فعلی انگلیس و مدل آمریکایی علی‌رغم رد این اتهامات، پاسخ مشخصی به ابهامات مربوط به داشتن روابط غیراخلاقی نداده‌اند. در حالیکه بحران برکسیت برای جانسون هر لحظه به اوج خود نزدیکتر می‌شود، او همچنین با اتهاماتی در خصوص آزار و اذیت جنسی یکی از همکاران خود دست به گریبان است. این ماجرا به ۲۰ سال پیش مربوط می‌شود و این زن اکنون ستون‌نویس روزنامه تایمز است.

به نوشته اسپوتنیک، نخست‌وزیر انگلیس تنها سیاستمداری نیست که متهم به روابط غیراخلاقی با زنان است. بسیاری از مردان سیاسی پیش از او نیز چنین اتهاماتی را در کارنامه خود داشته‌اند و برخی همچنان متاثر از پس‌لرز‌های رسوایی اخلاقی‌شان هستند.

دونالد ترامپ
شاید بتوان رئیس جمهور آمریکا  را از جمله سیاستمدارانی دانست که ید طولایی در روابط خارج از چارچوب و رسوایی‌های اخلاقی دارد. او متهم به پرداخت حق‌السکوت به معشوقه‌های سابق خود از استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی گرفته تا کارن مک دوگال، مدل مجلات است. این دو زن هر دو به داشتن روابط نامشروع با ترامپ در اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی اعتراف کردند، آن هم در دوره‌ای که او متاهل بوده است!

 ترامپ مجبور شد پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ از طریق مایکل کوهن، وکیل خود به این دو زن مبالغی را به عنوان حق السکوت پرداخت کند. پرداخت حق السکوت ترامپ به این زنان اکنون به عنوان بخشی از روند استیضاح او از سوی دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در دست بررسی است. رسوایی جنسی روسای جمهور آمریکا تنها مختص به ترامپ نبوده است.

برت کاوانا
نامزد معرفی شده از سوی ترامپ برای دیوان عالی آمریکا نیز دست کمی از او در زمینه رسوایی‌های اخلاقی ندارد.


او در سپتامبر گذشته از سوی سه زن متهم به آزار و اذیت جنسی شد. اتهاماتی که به دهه ۱۹۸۰ میلادی و دوران دبیرستان کاوانا مربوط می‌شود.

 

روی مور
قاضی ارشد دیوان عالی آلاباما از سوی چندین زن متهم به سوء رفتار جنسی شده است. برخی از این اتهامات مربوط به دروان نوجوانی مور می‌شود. هر چند این رسوایی اخلاقی پیگرد قانونی را برای قاضی ارشد آلاباما در پی نداشته، اما با واکنش‌های گسترده همراه شد.

 

 

مارک سانفورد
سال‌ها پیش از تشکیل جنبش ضد خشونت جنسی علیه زنان، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی خود را در معرض اتهامات بحث‌برانگیزی درباره یک زن دید. او که سومین سال دوره فرمانداری خود را سپری می‌کرد در ژوئن سال ۲۰۰۹ به مدت شش روز ناپدید شد و اخبار مربوط به غیبتش به سرعت در رسانه‌ها منتشر شد. او پس از این غیبت کوتاه اعتراف کرد با یک زن ۴۳ ساله مطلقه آرژانتینی رابطه داشته است. این رسوایی او را مجبور به کناره‌گیری از ریاست انجمن فرمانداران جمهوری‌خواه کرد. هر چند سانفورد از کناره‌گیری از فرمانداری کارولینای جنوبی امتناع کرد.

 

دومینیک اشتراوس-کان


 رئیس صندوق بین‌المللی پول در ماه مه سال ۲۰۱۱ در فرودگاه جان اف کندی دستگیر شد. خدمتکار هتل «سوفتیل» در نیویورک توانست سایه سنگینی را بر زندگی حرفه‌ای و شخصی یکی از بانفوذترین اقتصاددانان دنیا در آن برهه زمانی بیندازد. این زن خدمتکار، رئیس وقت صندوق بین‌المللی پول را به آزار و اذیت و تلاش برای تجاوز جنسی متهم کرد.

 

این رسوایی به کناره‌گیری او از ریاست صندوق بین‌المللی پول انجامید. به گفته مقامات دولتی او بار‌ها تلاش‌هایی را برای تجاوز به زنان منشی، خدمتکار و خبرنگار داشته است که موید فساد اخلاقی اوست.

 

آرنولد شوارتزنگر
 ستاره هالیودی معروف مجموعه «نابودگر» نیز از جرگه مردان سیاسی آمریکا که متهم به رسوایی جنسی شدند، جا نماند. گفته می‌شد که او از دهه ۱۹۷۰ میلادی تا ۲۰۰۰ در دفاتر سینمایی و استودیو‌های فیلمبرداری زنان زیادی را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است. شوارتزنگر در آن زمان گفت این اتهامات با انگیزه سیاسی علیه او به عنوان فرماندار کالیفرنیا مطرح شده با این حال از سوء رفتار خود علیه این زنان عذرخواهی کرد.

در سال ۲۰۰۳ اندکی پس از روی کار آمدن شوارتزنگر به عنوان فرماندار کالیفرنیا «لس‌آنجلس تایمز» گزارش کرده بود که ۶ زن در طی بیش از ۲۰ سال از سوی او آزار دیده‌اند. سال ۲۰۱۱ نیز اعلام شد آرنولد یک فرزند نامشروع از خدمتکارش دارد.

 
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا