یزدفردا :دستگیری روح الله زم مدیر کانال خالی بندی ودروغ‌سازی آمد نیوزبا توضیحات و اطلاعاتی که سربازان گمنام در  اطلاعات سپاه در بدو انتشار خبر دستگیری او باعث شد هر کس از ظن خود یک سناریوی را برای این دستگیری منتشر کنند .

به عنوان مثال خیلی ها گمانه زنی کردند که روح الله زم در پروازی که از ایران می گذشته بوده و جمهوری اسلامی این هواپیما را در شیراز می نشاند و او را دستگیر می کند و دقیقا سناریوی دستگیری عبدالمالکریگی را برای آن نوشتند .

 در همین رابطه رییس شبکه بیان هم مدعی شد که روح زم کمتر از بیست ساعت قبل در فرانسه بوده و دستگیری او یا توسط پلیس فراسه صورت گرفته و یا اینکه آدم ربایی صورت گرفته واو هم اکنون در فراسه هست و باید همه با واکنش خود جلو خروج از فراسه را ندهند!!

وهمین مطلب را فخرالدین دوست شغبق زم هم به نوعی دیگر واگو می کند و علی جوامردی مجری صدای آمریکا هم در یوتیوپدکان دونش باز کرده و مستقلا در باره مسائل زیادی اعلامنظر می کند و البته خیلی ها معتقدند علی جوانمردی با توجه به کار در صدای امریکا تنها خط و خوطوطی که سیا به او دیکته می کند منتشر می کند او روز بعد از علام دستگیری زم این دستگیری را به زنی در ترکیه منتسب کرد که ادمین کانال آمد نیوز هم هست  و گفت این خانم با وسوسه زم به دیدار او آیت الله سیستانی و اعلام این نکته که او می تواند برنامه این ملاقات را برای او ردیف کند او را از فرانسه به طرف عراق کشاند و با هماهنگی نیرو های جمهوری اسلامی و را در عراق دستگیر کردند و انگیزه دیدار او با آیت الله سیستانی گرفتن بول از این مرجع تقلید عنوان کرد .

در ادامه این واکنش ها همچنین روزنامه لوفیگارو چاپ پاریس هم از قول «منابعی» جزئیاتی از نحوه دستگیری روح الله زم سرشبکه جریان معاند آمد نیوز منتشر کرده‌ است. به ادعای این نشریه، ایران یک فرد جوان را برای دیدار با روح الله زم به پاریس، محل اقامت او، اعزام کرده است .این فرد، زم را متقاعد می‌کند تا برای دیدار با آیت الله سیستانی به نجف عراق سفر کند و پس از ورود به نجف در دام نیروهای امنیتی ایران افتاده، دستگیر و به داخل کشور منتقل می‌شود.

پس از انتشار این ادعای عجیب روزنامه لوفیگارو و علی جوانمردی از نحوه دستگیری روح الله زم ،و پخش شدن آن در شبکه های مجازی و ایجاد این ابهام که چرا باید مرجعیت شیعه در عراق حاضر باشد هزینه عیاشی های فردی که علنا جام شراب از دستش نمی افتد بدهد هرچند که او روحانی زاده باشد ، یک مقام مسئول در دفتر مرجعیت عالی شیعیان در نجف اشرف این ادعای واهی را رد شده دانست و گفت : ادعاى منتشر شده در بعضى از رسانه‌ها مبنى بر حضور روح الله زم در دفتر حضرت آیت الله سیستانى و دیدار معظم له با وى کاملاً دروغ و بى‌اساس است، نامبرده هیچگاه ارتباطى مستقیم و یا غیر مستقیم با این دفتر نداشته و کسى درخواست ملاقات براى او ننموده واز آمدن و یا نیامدنش به عراق نیز هیچگونه اطلاعى نداریم.

اگرچه هنوز مقامات رسمی کشورمان اطلاعات مربوط به نحوه دستگیری روح الله زم را منتشر نکرده‌اند، لیکن غیر قابل باورترین گزینه‌ای که می‌توان در مورد دستگیری این فرد مدنظر قرار،سفر او به عراق برای ملاقات با آیت الله سیستانی و یا هرفعالیت مشابه دیگر است.

ودر نهایت برای جا نماندن از قصه "زم" شبکه "ایران وایر" شبکه ای که رضا حقیقت نژاد(مدت چند سال در یزد روزنامه خاتم یزد را اداره می کرد) قبل از پیوستن به رادیو فردا در آن مشغول فعالیت رسانه ای بود یک گفتگوی اختصاصی با همسر زم  خانم «مهسا رازانی»در رابطه با بازداشت روح زم پرسیده است .

به نظر می رسد سرویس اطلاعاتی فرانسه که مستقیما حفاظت از روح الله زم را برعهده داشته‌اند با تحت فشار گذاشتن خانواده زم و انجام عملیات فریب رسانه‌ای بدنبال ارسال سیگنال ‌های غلط برای دور کردن نگاه‌ها از پشت پرده‌های مرتبط با کشور فرانسه در این موضوع است.

پس از این مقدمه طولانی بد نیست گفتگوی همسر روح الله زم خانم «مهسا رازانی» با ایران وایر را مرور کنیم :

خانم «مهسا رازانی»:همسر من «روح الله زم» جمعه عصر ۱۹ مهرماه با پرواز «رویال جوردنین» از پاریس عازم بغداد شد.

او توقف کوتاهی در امان پایتخت اردن داشت و بامداد شنبه ۲۰ مهرماه وارد بغداد شد.

۲۴ ساعت نخست ورود به بغداد، ما خبری از او نداشتیم و وی به تماس‌های متعدد من پاسخ نداد تا بامداد روز یکشنبه ۲۱‌ام مهرماه که در تماس تلفنی یک دقیقه‌ای با لحن و ادبیاتی غیرمعمول خبر از سلامتی‌اش داد و دوباره از او بی‌خبر شدیم تا این‌که در رسانه‌های ایران خبر ... و بازداشت او منتشر شد.»

این بخشی از روایت خانم «مهسا رازانی» همسر روح‌الله زم، موسس و مدیر مسئول کانال تلگرامی آند نیوز سابق  در گفتگوی اختصاصی با ایران‌وایر است.

مهسا رازانی، همسر روح‌الله زم می‌گوید همسرش تا روز پنج‌شنبه ۱۸ مهرماه با او و فرزندانش بوده است و پس از بازگشت آن‌ها به شهر محل سکونت‌شان، آقای زم در پاریس می‌ماند تا طبق برنامه‌ریزی قبلی به عراق سفر کند: «همسرم جمعه ۱۹ مهر ساعت ۴:۲۵ از فرودگاه شارل‌دوگل پاریس عازم امان شد. من تا لحظه‌ای که پرواز ایشان از پاریس بلند شد با ایشان در تماس بودم. ایشان ساعت ۱۰:۳۴ دقیقه شب هم از قسمت ترانزیت فرودگاه امان سلفی از خودش برایم فرستاد. ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه شب هم پروازشان به بغداد بلند شد و ۵۰ دقیقه پس از نیمه شب یعنی ۱۰ دقیقه پیش از یک بامداد شنبه ۲۰ مهر هم پرواز ایشان در بغداد به زمین نشسته است.»روح‌الله زم بامداد روز شنبه به بغداد می‌رسد و بر اساس اطلاعات بلیطی که خریده است قرار بوده است روز پنج‌شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۸ یعنی تنها پس از ۵ روز اقامت در عراق از همان مسیر به پارس برگردد.


روح‌الله زم با چه هدفی در ایام اربعین به عراق سفر کرد.


خانم رازانی می‌گوید نمی‌داند همسرش چرا به عراق سفر کرده است...


خبر نگار ایران وایر:اما دوست آقای زم می‌گوید یکی از همکاران آمدنیوز که یا آگاهانه و احتمالا از سرناچاری با نیروهای امنیتی همکاری می‌کند و یا ناخواسته و ناآگاهانه در دامی اطلاعاتی افتاده است، روح‌الله زم را ترغیب می‌کند که به دیدار آیت‌اله سیستانی در عراق برود: «به روح‌الله گفته بود همه هماهنگی‌ها انجام شده است و آیت‌الله قبول کرده است با تو دیدار کند و احتمالا می‌توانی با او گفتگو هم بکنی و این اعتبار زیادی برای تو درست خواهد کرد.» وقتی از همسر آقای زم درباره درستی این گمانه می‌پرسم ؟


خانم رازانیمی‌گوید مایل نیست پاسخی به این پرسش بدهد.


جرج مالبرنو، روزنامه‌نگار فیگارو در گزارشی درباره ربوده شدن روح‌الله زم نوشته است زن جوانی برای متقاعد کردن روح‌الله زم برای رفتن به این سفر احتمالا به پاریس آمده است.

خانم رازانی می‌گوید او ندیده است کسی در پاریس با همسرش دیدار داشته باشد.


سئوال:مشخص نیست گمانه‌زنی فیگارو مبتنی بر چه داده‌ایی است اما دوست آقای زم می‌گوید همکار آمدنیوز که در ترغیب آقای زم برای سفر به عراق نقش داشته است ساکن فرانسه نیست و بعید است ترغیب آقای زم برای چنین سفری با فرستادن یک مامور امنیتی ممکن شده باشد.

همسر آقای زم می‌گوید: تا ۲۴ ساعت پس از رسیدن همسرش به بغداد خبری از او نداشته است و برخلاف معمول تمام تلاش‌هایش هم برای تماس با او بی‌پاسخ مانده است: «من ۲۴ ساعت از همسرم بی‌خبر بودم. پیام‌های زیادی به ایشان فرستادم اما نتوانستم با ایشان صحبت کنم.


بامداد یکشنبه، ۲۱ مهر، ایشان با شماره فرانسه‌اش به من زنگ زد.

لحن و شیوه صحبت کردنش و الفاظی که به کار می‌برد مثل همیشه نبود.

من البته آن زمان متوجه نشدم، اصلا قدرت تشخیصم را از دست داده بودم. گفت خوبم و نگران نباش و حتما فردا یک خط می‌گیرم که اینترنت داشته باشد و من بتوانم با شما تصویری تماس بگیرم.

کل تماس یک دقیقه بیشتر طول نکشید و گفت باید برود.»


روح‌الله زم دیگر با همسرش تماسی نمی‌گیرد و خانم رازانی نزدیک به ۳۶ ساعت بعد خبر بازداشت او را از رسانه‌ها می‌شنود.

«همسر من را از عراق .... و اکنون از دولت فرانسه که ما به آن‌جا پناه آورده‌ایم می‌خواهم کمکم کند. باید از دولت عراق خواسته شود توضیح دهد همسر من را چگونه ربوده‌اند.

این حق من است که بدانم همسر من کجاست.»

در گزارش فیگارو درباره اقدامات دولت فرانسه در مورد پرونده ربایش روح‌الله زم چیزی نیامده است اما تائید شده است که به نقل از وزارت کشور فرانسه تاکید شده که آقای زم در آن کشور پناهنده بوده و تحت حمایت پلیس.

از خانم رازانی می‌پرسم درباره این پرونده با پلیس فرانسه تماس داشته‌اند؟خانم رازانی اما مایل نیست به این پرسش پاسخ بدهد.

روح‌الله‌ زم و مهسا رازانی دو دختر ۵ و ۱۶ ساله دارند.

دختر ۱۶ ساله او می داند پدرش در بازداشت ودر ایران است و امیدوار است زودتر آزاد شود: «دختر کوچکم نمی‌داند چه اتفاقی افتاده است و ما خبر بازداشت پدرش را به او نداده‌ایم.

سراغ پدرش را می‌گیرد و منتظر است زود برگردد. دختر بزرگم هم می‌گوید چرا دولت فرانسه کاری برای بازگرداندن پدرم نمی کند. من نمی‌دانم چه جوابی به او بدهم. چه جوابی به بچه‌هایم بدهم؟»

روز دوشنبه از تلویزیون ایران ، تصاویر آقای زم با چشمان بسته و بخش‌هایی از "اعترافات" تصویری او پخش شد.

. خانم رازانی به پرسش از توقع یا درخواستش از دولت ایران در مورد بازداشت همسرش پاسخ نمی‌دهد و تنها می‌گوید فعلا قصدی برای گرفتن وکیل ندارد اما از دولت فرانسه انتظار کمک دارد: «من تنها از دولت فرانسه می‌خواهم پیگیر وضعیت همسرم باشند تا پدر بچه‌هایم پیدا و آزاد شود.»

در نهایت اینکه با توجه به گفته همسر زم وی دقیقا در کمتر از بیست ساعت مصاحبه و همانند بلبل چه چه بزنند خیلی از منابع خبری خود را بهت زده کرده و اکثر همه به قول آقای حیاتی بر اره زم نشسته و نه راه پس دارند و نه راه پیش !!!!




 


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا