محمد رضا شوق الشعرا

یزدفردا :محمد رضا شوق الشعرا متولی کانال توفان یزد با سه مطلب در رابطه با آب کانال خود را به رو کرد :

ایتدا مطلب :توسعه. بس. حلقه مفقوده استان، ضعف مدیریت است به قلم خودش :

جز آنچه روزگاری نه چندان دور برای میرمحمدی و زمانی قمی نوشتیم، چیز دیگری نمی توان برای طالبی، استاندار جدید یزد نوشت. یزد، در مدیریت منابع، چه انسانی و چه طبیعی و معدنی، و چه آب و انرژی و صنایع، مشکل دارد، مسائل و مشکلات و معضلات استان همان بوده است که هست، فقط بدلیل سوءمدیریت ها و تمامیت خواهی ها و جناح بازی ها و عدم شایسته سالاری، و مهاجرت نخبگان و استفاده از نیروهای ضعیف و کوچک، مدام به مشکلات انباشته استان، اضافه شده است.
بزرگترین مشکل استان، کمبود آبست، و راهکار مبارزه با کم آبی، مدیریت درست آب ‌و تعطیلی صنایع پرآبخواه، و ایجاد راه ندوشن- ورزنه و انتقال گلخانه های استان به ورزنه و شرق اصفهان و تعطیلی پروژه باغشهر تغییر نام داده کوثر می باشد.
یزد کم آب، دیگر نیاز به هیچ صنعت تولیدی، جز ایجاد نیروگاه های خورشیدی و بادی ندارد، و می تواند در کنار قطب سلامت و گردشگری بودن، به قطب صنعت اسب تبدیل شود و از کاشی و فولاد و صنایع پر آبخواه آلاینده فاصله بگیرد
بیشترین باشگاه های پرورش اسب ایران در استان یزد قرار دارد، و سرمایه های زیادی از بخش خصوصی در این صنعت بکار گرفته شده، و مجموعه چندین هکتاری سوار کاری یزد که در صفائیه قرار دارد، و بستر تا حدی آماده ای می باشد، می تواند با مدیریت صحیح، و برگزاری مدام مسابقات مختلف کورس و اسب سواری، گردشگران بسیاری را از شهرهای مختلف داخل و خارج کشور جذب کند، بدون آنکه حتی نیازی به سرمایه گذاری و بودجه کلان دولتی باشد.
محمد رضا شوق الشعراء

ودومین مطلبش نقل قول  معاون آب و آبفای وزیر نیروخطاب به یزدیها:

بی خیال کشاورزی شوید به صنعت فکر کنید
تامین آب شرب با ما؛ سایر مشکلات بر عهده استان است
«قاسم تقی زاده خامسی»معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ، در حاشیه جشنواره سپاس آب و در کمیته تخصصی سازگاری با کم آبی این استان که با حضور مسئولین استانی برگزار شد، گفت:
شاید نتوان صد در صد این موضوع را تایید کرد اما اتفاقاتی که اخیرا در دنیا و کشور رخ داده است نشان می دهد به سمت تغییر اقلیم پیش می رویم. این موضوع به گونه ای است که سال ۹۷ خشک ترین سال ایران در ۵۰ سال اخیر بود و بالعکس سال ۹۸ تر‌ترین سال بود.
باید به تغییر اقلیم نگاهی ویژه داشت و با برای آن برنامه ریزی کرد.
حدود ۱۳۰ میلیارد مترمکعب کسری مخزن آب در کشور داریم.
۷ درصد آب کشور در بخش شرب، ۳درصد در صنعت و ۹۰ درصد نیز در بخش کشاورزی استفاده می شود.
شرایط به گونه ای است که نمی توان برای سهمیه استان ها را افزایش داد و در چنین شرایطی باید مسئولین یزدی باید براساس موجودی منابع آبی خود یک سند توسعه تدوین کنند.
نمی توان به امید انتقال آب برنامه ریزی کرد. در حال حاضر موضوع توزیع عادلانه آب مطرح است و از طرف دیگر هم نمی توان از آب انتقالی برای مصارف شرب و کشاورزی استفاده کرد.
میزان مصرف آب در بخش کشاورزی باید کاهش یابد. استفاده از آب در بخش کشاورزی در شرایط کنونی اصلا مناسب نیست به ویژه برای یزد و ضروری است مردم یزد از کشاورزی فاصله گرفته و به صنعت روی آورند.
استان یزد در بخش کشاورزی، موفقیتی نداشته، بنابراین اصرار برای ادامه این راه بیهوده است.
بنابراین اگر مسئولین استان می خواهند مانع مهاجرت شوند، اشتغال صورت گیرد و آینده تامین شود باید در شوراهای برنامه ریزی سند توسعه حول محور آب تدوین کنند.
حلقه مفقوده آب در کشور موضوع مصرف است، کنترل روی مصرف نیست و مصرف کننده متوجه نیست این آب چقدر هزینه دارد.
پیشنهاد می کنم یزد روی برای بخش کشاورزی چاره ای بجویید و منتظر مرکز نباشید، توصیه من برای استان یزد قطعا صنعت است.
یزد هیچگونه مشکلی برای آب آشامیدنی ندارد و ما آب شرب مردم یزد را باید تامین می کنیم و به هر قیمتی تامین می کنیم.
بنابراین ما آب شرب را تامین می کنیم اما مدیریت سایر بخش ها برعهده مسئولین استان است.

و سومین مطلب هم واکنش مهران فاطمی به سخنان معاونوزیر نیرو :

واکنش مهران فاطمی به اظهارات معاون اب و آیفای وزیر نیرو. در یزد
معاون آب و آبفای وزیر نیرو خطاب به یزدیها گفته: "بی خیال کشاورزی شوید و به صنعت فکر کنید! استان یزد در بخش کشاورزی، موفقیتی نداشته، بنابراین اصرار برای ادامه این راه بیهوده است."
خواستم به ایشان بگویم آن مجموعه ای که هیچ موفقیتی جز حرف درمانی در ۶ ساله اخیر نداشته است مجموعه وزارت نیرو ست که نه تنها ظرفیت خط اول آب به یزد را کاهش داده است بلکه خط دوم را متوقف نموده و هیچ توفیقی هم در انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان نداشته است و الان هم به جای پاسخگویی صورت مساله را پاک کرده و گفته که بخش کشاورزی را تعطیل و در فکر انتقال آب به یزد نباشید!
چنین اظهاراتی در زمانه ای که در جنگ‌اقتصادی به سر می بریم و معیشت مردم کاملا وابسته به محصولات استراتژیک بخش کشاورزیست اگر خیانت نباشد لااقل غفلت بزرگی است که ضرورت دارد مسوولان و نمایندگان استان نسبت به چنین مواضع ناصحیحی واکنش نشان داده و برخورد منطقی داشته باشند بگذریم که برخی از نمایندگان خود مروج چنین تفکر خطرناکی هستند به همین منظور و برای تنویر افکار عمومی به برخی از اطلاعات و موفقیتهای بخش کشاورزی استان اشاره میشود:
ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان یزد در سال ۹۷ بالغ بر ۹۲۰۰۰میلیارد تومان بوده است و در حال حاضر ۴۳۰۰۰ شغل مستقیم در این حوزه ایجاد شده و ۷۶۰۰۰نفر بهره بردار از این طریق امرار معاش می نمایند!
از ۱۷۵۰۰۰۰تن تولیدات بخش کشاورزی سهم تولیدات گلخانه ای ۴۹۰۰۰۰تن و سهم محصولات دام و طیور ۳۹۰۰۰۰تن است که سرجمع ۵۲درصد تولیدات کشاورزی را شامل میشود و جالب آنکه کمتر از۴درصد آب کشاورزی صرف تولید این ۵۲درصد میشود!
بهره وری آب در بخش کشاورزی استان ۲ برابر نرخ بهره وری آب در کشور است در حال حاضر به ازای هر یک متر مکعب آب حدود ۱.۹ کیلوگرم محصول کشاورزی تولید می شود که این میزان برای محصولات گلخانه ای حدود ۲۳ کیلوگرم می باشد!
۸۶ درصد آب موجود در استان با ECبالاتر از ۲۰۰۰ می باشد که بهیچ عنوان قابل استفاده در حوزه شرب و بهداشت و صنعت نمی باشد صرفا ۱۶ درصد از آب با ECپایین در حوزه کشاورزی و در قالب چشمه های کوهستانی و قنوات مصرف میشود که از قضا استفاده شرب و بهداشت نیز می شود!
در حال حاضر استان یزد رتبه اول پرورش کبک و بلدرچین ، رتبه اول محصولات گلخانه ای و رتبه سوم تولید پسته کشور را دارا می باشد مضاف بر اینکه در حوزه گوشت مرغ ، تخم مرغ و شیر ۵۰درصد مازاد بر نیاز استان تولید میشود و اگر در شرایط کمبود گوشت قرمز و مرغ استان تولید نداشت با مشکلات زیادی روبرو میشد چه آنکه سایر استانها از خروج گوشت قرمز و مرغ به سایر استانها ممانعت می نمودند
مهران فاطمی

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا