قیمت سکه حدود دو ماه در یک دامنه بسته و محدود نوسان کرد؛ ولی از بیستمین روز مهرماه از کف زندان دو ماهه خود پایین رفت.

از روز شنبه هفته جاری، فلز گرانبهای داخلی با نزول از مرز ۴ میلیون تومانی وارد فاز تازه‌ای شد؛ این در حالی بود که شماری از معامله‌گران انتظار داشتند مانند دفعات پیش، سکه بتواند به سرعت به بالای کانال ۴ میلیون تومانی بازگردد. برخلاف انتظار این دسته، نوسان سکه زیر مرز روانی ادامه یافت و روز چهارشنبه نیز این فلز گرانبها با افت ۳ هزار تومانی به قیمت ۳ میلیون و ۹۶۷ هزار تومان رسید. به این ترتیب فلز گرانبهای داخلی برای پنجمین روز متوالی زیر مرز ۴ میلیونی قرار گرفت، سکه در روزهای اخیر در حوالی کف قیمتی سال ۹۸ خود نوسان می‌کند و ماندن در محدوده ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی موجب شده است که برخی از فعالان عنوان کنند این بازار وارد مرحله تازه‌ای شده است.

سکه از تاریخ ۲۲ مرداد تا ۲۰ مهر، حدود ۶۰ روز در بازه ۴ تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی حرکت کرد. در این بازه نسبتا طولانی هر زمان قیمت به محدوده ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی نزدیک می‌شد، میزان فروش‌ها بالا می‌رفت و در حوالی مرز ۴ میلیونی بود که سطح خریدها فزونی می‌گرفت. با آغاز مهرماه شیب نوسان سکه محدودتر شد و این فلز گرانبها دیگر نتوانست در بالای سطح ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومانی قرار بگیرد و در یک سراشیبی نزولی آرام به زیر مرز ۴ میلیون تومانی رفت.

بخشی از افت سکه تمام بهار آزادی ناشی از نزول بهای دلار در ماه‌های اخیر و عدم توان آن برای رشد بیشتر بوده است. قیمت دلار از اواخر شهریورماه نتوانسته است به بالای مرز ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومانی پا بگذارد و حدود یک ماه است که در بازه محدود ۱۱ هزار و ۳۵۰ تا ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومانی حرکت کرده است. از نگاه فعالان همین محدود شدن دامنه نوسان موجب شده است که انتظارات افزایشی معامله‌گران بازار سکه نیز کمتر شود. روند کم‌نوسان دلار را به وضوح می‌توان در تغییرات قیمتی روز چهارشنبه بازار مشاهده کرد، جایی که دلار نه نمی‌تواند به بالای محدوده ۱۱ هزار و ۴۲۰ تومانی قدم بگذارد و نه توان شکست به زیر محدوده ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومانی را دارد. نتیجه این نوسانات محدود در روز پنجم هفته قرار گرفتن روی عدد ۱۱ هزار و ۴۱۰ تومان بود که تغییری را نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه نشان نمی‌داد.

در حالی که کاهش دامنه نوسانات دلار و افت تدریجی آن به‌عنوان یکی از عوامل کاهش بهای سکه معرفی شده است، عده دیگری از فعالان باور دارند، کاهش تقاضای مصرفی و سرمایه‌گذاری در بازار سکه عامل اصلی افت بوده است. از نظر آنها حباب قیمتی فلز گرانبهای داخلی به وضوح نشان می‌دهد که تقاضای خاصی در بازار سکه وجود ندارد و تمایل خرید در بازار بسیار پایین است. حباب سکه در هفته‌های اخیر با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده به حدود ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. در واقع ارزش بازاری سکه بسیار کمتر از ارزش ذاتی آن است و همین عامل نگرانی‌هایی را نیز در میان معامله‌گران به منظور قاچاق سکه به کشورهای همسایه ایجاد کرده است. این در حالی است که عده‌ای هم باور دارند خروج طلا منجر به ورود ارز به کشور می‌شود. البته دسته‌ای از فعالان نیز قاچاق سکه و طلا را تکذیب می‌کنند و باور دارند برای معامله‌گران صرفه چندانی در قاچاق با توجه به ریسک‌های آن وجود ندارد. به گفته یکی از فعالان باتجربه بازار تا زمانی که سطح تقاضای بازار در چنین شرایطی قرار دارد، حباب سکه منفی خواهد بود؛ البته خروج دلار از زندان یک ماه اخیر تا حدی می‌تواند قیمت‌های بازار سکه را نیز تحریک کند. با این حال، تغییرات قیمتی دلار به گونه‌ای نبوده است که افزایشی‌های بازار سکه را به رشد امیدوار کند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا