دو سامانه «کارورزی ویژه فارغ‌التحصیلان» و «یارانه دستمزد» وزارت کار طی هفته اول مهرماه جاری بیش از ۴۵ هزار بار مورد حمله هکرها قرار گرفت، اما این حملات ناکام ماند. به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه سیاست‌های فعال بازارکار در ایران طی دو دهه گذشته به‌صورت متفرق و بدون ارتباط سیستماتیک با سایر برنامه‌های توسعه‌ای کشور اجرا می‌شد که اغلب به‌دلیل همین ویژگی جداانگاری از سایر برنامه‌ها، به موفقیت قابل‌توجهی منتهی نمی‌شد. برای اولین بار در سه سال گذشته برنامه سیاست‌های فعال بازار کار در دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تسهیل اشتغال‌زایی جوانان گروه سنی ۳۵ سال و پایین‌تر و در قالب سه طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، طرح معافیت بیمه کارفرمایی و طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار تحت عنوان طرح «کاج» (کارانه اشتغال جوانان) تدوین شد، اما در سال‌جاری «طرح پرداخت یارانه دستمزد» نیز به آن اضافه شد و عنوان آن از طرح «کاج» به «برنامه سیاست‌های فعال بازار کار» تغییر یافت.

تدوین و عملیاتی کردن این برنامه مثل هر برنامه جدید دیگری با تنگناها و مخالفت‌هایی هم مواجه بوده است که گاهی عدم همکاری سایر بخش‌های اجرایی در عملیاتی کردن برنامه و بعضا ایجاد مشکلاتی در پیشبرد برنامه چالش‌های زیادی برای مجریان ایجاد کرده است. در همین زمینه محمد آذرپناه، معاون دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار و مسوول اجرای سیاست‌های فعال بازار کار، با تایید این حمله سایبری به خبرگزاری مهر گفت: سامانه سیاست‌های فعال بازار کار احتمالا در حال تبدیل شدن به عرصه جدید مواجهه دولت با بدخواهان و مخالفان پیشرفت کشور خواهد شد؛ چراکه پس از دو سال تلاش شبانه‌روزی، در اواسط مهرماه سال جاری سامانه سیاست‌های فعال بازار کار تکمیل شده و به‌عنوان یک سامانه حرفه‌ای برای استفاده در اختیار جوانان و فعالان اقتصادی کشور و سایر ذی‌نفعان قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در یک هفته نخست پس از تکمیل سامانه سیاست‌های فعال بازار کار که ذیل آن دو سامانه یارانه دستمزد و طرح کارورزی تعریف شده است، بیش از ۴۵ هزار بار مورد حمله هکرها قرار گرفته است که این مساله مصداقی از وقوع جنگ تمام‌عیار در عرصه اقتصادی است. طراح و مسوول اجرای سیاست‌های فعال بازار کار در وزارت کار تاکید کرد: خوشبختانه حمله‌کنندگان موفق به ورود به سامانه نشده‌اند و کارشناسان دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال که به مثابه افسران جنگ اقتصادی و جنگ نرم انجام وظیفه می‌کنند، به‌صورت شبانه‌روزی از دستاوردها مراقبت می‌کنند. معاون دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار خطاب به مخاطبان این سامانه اظهار کرد: از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد و از تمام اطلاعات کاربران محافظت شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا