رئیس بانک جهانی ضمن اشاره به افزایش نااطمینانی در سطح جهانی، تشدید اختلافات تجاری بین اقتصادهای بزرگ و کاهش جریانات سرمایه‌ای گفت که روند توسعه اقتصادی جهان تا پایان امسال احتمالا باز هم کاهش خواهد یافت.

دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی ضمن اشاره به افزایش نااطمینانی در سطح جهانی، تشدید اختلافات تجاری بین اقتصادهای بزرگ و کاهش جریانات سرمایه‌ای گفت که روند توسعه اقتصادی جهان تا پایان امسال احتمالا باز هم کاهش خواهد یافت. وی بار دیگر از چین و آمریکا خواست تا به اختلافات خود بر سر مسائل تجاری خاتمه دهند.

مالپاس که پس از شرکت در نشست مشترک صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در شهر واشنگتن بین خبرنگاران حاضر شده بود گفت: وقتی امروز به داده‌های اقتصادی نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که احتمالا باید شاهد کاهش رشد بیشتری در مقایسه با چشم انداز رشد در ماه ژوئن باشیم.

اظهارات رئیس بانک جهانی در شرایطی مطرح می‌شود که این بانک در گزارش بازبینی شده خود از وضعیت اقتصادی جهان که هفته گذشته منتشر شد، پیش بینی خود از متوسط رشد اقتصادی جهان را با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به پیش‌بینی قبلی، به ۲.۶ درصد تقلیل داد که کمترین رشد اقتصادی جهان از سال ۲۰۱۶ محسوب می شود.

مالپاس که فوریه سال گذشته توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای تصدی این سمت پیشنهاد شد، از جمله مخالفان رویکرد چین در عرصه تجاری و طرفدار تعریف مجددی از نظم نوین اقتصادی در سطح جهان است. وی ماه آوریل امسال به ریاست بانک جهانی رسید و دوره وی پنج ساله خواهد بود.

البته تنها رئیس بانک جهانی نسبت به اوضاع اقتصادی جهان نگران نیست. صندوق بین‌المللی پول نیز این هفته با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرده بود متوسط رشد اقتصادی کشورهای جهان در سال جاری به ۳.۳ درصد برسد که ۰.۶ درصد کمتر از پیش‌بینی قبلی و ضعیف ترین رشد اقتصادی از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا