یزدفردا:فوایدی با اشاره به این که خودور‌هایی با بیش از ۲۵ سال سن اعم از خودرو‌های با پلاک قدیمی و ملی به مرور زمان به خودرو‌های با پلاک تاریخی تبدیل می‌شوند، گفت: این اقدام از جمله وظایف کانون جهانگردی و اتومبیلرانی است که ساز و کار تعریف شده‌ای برای خودرو‌های کلاسیک، تاریخی و نفیس دارد و شامل حال هر خودرویی نمی‌شود.نماینده کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی در استان یزد توجه به خودرو‌های کلاسیک و تاریخی در یزد به عنوان شهر میراث جهانی را مستلزم ارتقای آگاهی جامعه از ظرفیت و اهمیت این خودرو‌ها دانست و اعلام کرد: قدیمی‌ترین خودروی ایران در یزد و در پارکینگ خانه یکی از شهروندان یزدی قرار دارد.

«مهدی فوایدی» در حاشیه برگزاری همایش خودرو‌های کلاسیک که به مناسبت روز جهانی گردشگری در موزه خودرو‌های کلاسیک و دست‏ساز یزد برگزار شد، در گفت‎و‏گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: نوستالژی بودن و هویت تاریخی و ارزش میراثی خودرو‌های کلاسیک از مهمترین ظرفیت‏‌های این بخش است که در شهر جهانی نیز نیازمند اطلاعرسانی و فرهنگ سازی بیشتری است.

وی از ظرفیت‏های فراوان یزد در این حوزه خبر داد و در این باره یادآور شد: در حالی تمرکز همیشگی افراد به یزد به عنوان شهر دوچرخه‌هاست که قدیمی‌ترین خودروی ایران در یزد و در پارکینگ خانه یکی از شهروندان یزدی قرار دارد و علاوه بر این در برخی خانه‌های دیگر این شهر نیز همچون خودور‌هایی وجود دارد.

فوایدی گردآوری تمام خودور‌های تاریخی موجود در یزد را زمینه ساز معرفی یزد جهانی به عنوان شهر خودرو‌های کلاسیک در کشور دانست و گفت: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی می‏‌تواند از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه فرهنگی این شهر تاریخی و میراثی بهره‌مند شود.

وی تنوع رنگ و جذابیت و محبوبیت این خودرو‌ها برای افرادی مانند کودکان را یکی از ویژگی‌های قابل پرورش و توسعه این خودور‌ها مطرح کرد و افزود: یزد با توجه به ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو، ویژگی‌های میراثی زیادی دارد که با خودرو‌های کلاسیک، مرتبط و قابل پیوند است، ولی تاکنون این ظرفیت‌ها مغفول مانده و به آن‌ها نگاهی جدی نشده است.

این مسئول در ادامه برگزاری این همایش به عنوان اولین همایش کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در یزد را در همین راستا خواند و گفت: متاسفانه در حالی که این کانون بیش از ۷۰ سال در ایران قدمت فعالیت دارد، ولی هنوز برای بسیاری از مردم ناآشناست و به رغم نوپا بودن فعالیت‎‎های شعبه این کانون در یزد اطلاعات مردم این استان نیز در مورد این فعالیت‎‎ها اندک است.

وی حمایت و توجه مسئولان به کانون جهانگردی را خواستار شد و در رابطه با فعالیت‌های این کانون خاطرنشان کرد: فعالیت این کانون در زمینه خودرو‌های کلاسیک و تاریخی محدود به برگزاری همایش‌ها، رالی‌های بین شهری و خانوادگی و همچنین برگزاری تور‌هایی با خودرو‌های کلاسیک نیست بلکه این کانون در زمینه اعطای گواهینامه‌های بین‌المللی و پلاک‎گذاری خودرو‌های نوستالژی نیز فعالیت می‌کند.

فوایدی با اشاره به این که خودور‌هایی با بیش از ۲۵ سال سن اعم از خودرو‌های با پلاک قدیمی و ملی به مرور زمان به خودرو‌های با پلاک تاریخی تبدیل می‌شوند، گفت: این اقدام از جمله وظایف کانون جهانگردی و اتومبیلرانی است که ساز و کار تعریف شده‌ای برای خودرو‌های کلاسیک، تاریخی و نفیس دارد و شامل حال هر خودرویی نمی‌شود.

وی اضافه کرد: هر چند استان‏های اصفهان و تهران در زمینه خودرو‌های کلاسیک از یزد پیش‌تر هستند، اما این کانون با استقرار گروه کارشناسان کارگروه تهران در یزد، پلاک‎ کردن خودرو‌های یزد را نیز به طور مستقیم در داخل استان انجام می‎دهد.

نماینده کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی در استان یزد به اعطای گواهینامه‌های بین‌المللی، پلاک‌های بین‌المللی جهت خروج این خودرو‌ها از کشور، برگزاری کلاس‎های آموزش رانندگی و دوره‎های آموزشی رایگان توسط کارشناسان کانون به عنوان دیگر وظایف کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اشاره کرد و در پایان گفت: این کانون فعالیت‌های متنوعی دارد که تمام آن‎ها براساس قوانین بین‌المللی و فدراسیون اف. ای. تی است و می‌تواند مزیت دیگری برای شهر تاریخی و جهانی یزد باشد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا