یزدفردا : روز جمعه اعتراضات مردمی در تمامی نقاط لبنان برای دومین روز متوالی در اعتراض به وضعیت معیشتی و سیاست‌های ریاضتی دولت برگزار شد. همچنین آنها مسیر فرودگاه بیروت را با آتش زدن لاستیک‌ها بستند اما نیروهای امنیتی همزمان با ورود تجهیزات نظامی به منطقه اعتراضات، این مسیر را بازگشایی کردند.

 
 
 نخست‌وزیر لبنان پس از گذشت دو روز از تظاهرات مردمی به اعضای هیئت دولت این کشور ۷۲ ساعت فرصت داد تا پیشنهاداتشان را برای برون رفت از بحران اقتصادی ارائه دهند.

 

القدس العربی گزارش داد، سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در سخنانی پس از گذشت دو روز از تظاهرات مردمی این کشور علیه مصوبه مالیات‌های جدید و نابسامانی اوضاع معیشتی اعلام کرد به شرکایش در دولت ۷۲ ساعت فرصت می‌دهد تا پیشنهادات خود برای برون رفت از بحران اقتصادی را ارائه دهند.

وی ضمن ابراز آمادگی برای کناره گیری از قدرت، افزود: من شخصاً مهلت کوتاهی به خودم دادم. یا شرکای ما در حل و فصل مسائل و دولت پاسخی واضح، قاطع و نهایی به ما می‌دهند که من، لبنان و جامعه جهانی را متقاعد می‌کند که یک تصمیم برای اصلاح وجود دارد و یا حرف دیگری خواهم داشت.

حریری در ادامه اظهار کرد: مهلت بسیار کوتاه است؛۷۲ ساعت.

این درحالی است که جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان نسبت به اظهارات حریری واکنش نشان داد و کناره‌گیری وی از قدرت را رد کرد.

وزیر خارجه لبنان در این باره گفت که کناره‌گیری حریری ممکن است اوضاع را بدتر کند.

برقراری آرامش در بیروت پس از اعتراضات دو روز اخیر

در همین حال خبرگزاری رسمی لبنان از برقراری آرامش در پایتخت این کشور پس از تظاهرات مردمی و درگیری با نیروهای امنیتی خبر دادند.

خبرگزاری رسمی لبنان اعلام کرد، پس از دو روز تظاهرات در پایتخت این کشور که با درگیری با نیروهای امنیتی همراه بود، در حال حاضر وضعیت در بیشتر خیابان‌های بیروت به حالت عادی بازگشته است.

نیروهای امنیتی و نیروهای واکنش سریع در ارتش لبنان تظاهرکنندگان را به شکل کامل از اطراف مقر دولت متفرق کرده و تعدادی از مسیرهایی را که معترضان مسدود کرده بودند، گشودند.

نیروهای ضد شورش لبنان با استفاده از گاز اشک‌آور در تمامی مسیرهای منتهی به مقر دولت، معترضان را مجبور کردند به سمت بازارهای بیروت بازگردند.

دستگاه امنیتی لبنان از زخمی شدن 52 تن از این نیروها و بازداشت 70 تن در بیروت به اتهام خرابکاری، آتش‌سوزی و سرقت خبر دادند.

روز جمعه اعتراضات مردمی در تمامی نقاط لبنان برای دومین روز متوالی در اعتراض به وضعیت معیشتی و سیاست‌های ریاضتی دولت برگزار شد.

صدها معترض روز جمعه در میدان "ریاض الصلح" شهر بیروت تجمع کرده و برخی مسیرهای منتهی به دو استان جنوبی و بقاع لبنان و نیز مسیر مواصلاتی لبنان-سوریه در گذرگاه جوسیه در استان بقاع شمالی را مسدود کردند.

همچنین آنها مسیر فرودگاه بیروت را با آتش زدن لاستیک‌ها بستند اما نیروهای امنیتی همزمان با ورود تجهیزات نظامی به منطقه اعتراضات، این مسیر را بازگشایی کردند.

شهروندان لبنانی پنجشنبه در اعتراض به مصوبه جدید مالیات‌ها و اوضاع نابسامان معیشتی تظاهرات کردند و جمعه با ادامه دادن اعتراضات خواستار استعفای دولت حریری شدند.

 

نصرالله: هیچ کس نباید کنار بکشد یا استعفا دهد

در همین حال سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان امروز (شنبه) در پایان راهپیمایی اربعین در شهر بعلبک در منطقه «مقام سیده خوله» به سخنرانی پرداخت و همانطور که وعده داده بود به مسائل منطقه‌ای و همچنین تحولات اخیر در لبنان اشاره کرد.

او در ابتدای سخنان خود گفت به ماجرای عبور کاروان اسرای کربلا از این منطقه اشاره کرده و گفت که در مکانی قرار گرفته‌ایم که کاروان حضرت زینب (س) از آن عبور کرده‌ است.

او در خصوص راهپیمایی اربعین گفت که این مراسم هیچ مشابهی در جهان ندارد و از تمام نقاط جهان حتی از اروپا و آمریکا خود را به کربلا می‌رسانند و این راهپیمایی بار دیگر حسین (ع) را به جهانیان معرفی می‌کند و بسیاری سؤال می‌کنند که حسین کیست؟ این عشق و محبت چیست که با گذشت این مدت، هنور می‌تواند این تعداد انسان را به سوی خود جذب کند.

او در بخش دیگر سخنان خود به اتفاقات اخیر لبنان پرداخت و تأکید کرد که باید با مسئولیت‌پذیری در این خصوص سخن گفت.

دبیرکل حزب‌الله گفت: هنگامی که از مسئولیت همگانی در لبنان چه آنها که در قدرت هستند و چه خارج آن سخن می‌گوییم؛ یعنی همه باید در برابر این شرایط خطرناک و مهم که کشور با آن مواجه است، مسئولیت‌پذیر باشند و این بسیار آسان است که فردی از مسئولیت‌ها شانه خالی و بار آن را به دوش دیگران بیاندازد و از دولت و مسئولیت خود کنار بکشد و بخواهد استعفاء دهد.»

سید نصرالله گفت که برخی در دولت لبنان و گروههای سیاسی می‌خواهند از مسئولیت خود شانه خالی کرده و کنار بکشند و تبعات شرایط امروز را به دوش دیگران بیاندازند. او این اقدام را نشانه عدم وجود عرق ملی و ارزش‌های اخلاقی و انسانی در مواجه با سرنوشت مردم و کشور دانست.

او تأکید کرد که شرایط امروز لبنان حاصل اقدامات دولت فعلی یا زاییده یک سال یا یک دوره نیست بلکه حداقل تراکم مشکلاتی است که در طول ۳۰ سال گذشته به وجود آمده است و از این رو همگی مسئولیت آن را بر عهده دارند و شایسته نیست برخی که در همه دولت‌ها حضور داشتند؛ اکنون سوار بر موج مردمی شده و مطالبه مبارزه با فساد کنند.

سید حسن نصرالله گفت که لبنان اکنون با خطرهای واقعی مواجه است؛ او خطر اول را فروپاشی اقتصادی و مالی و خطر دوم را انفجار مردمی در پی اقدامات اشتباه دانست. اشتباهاتی که به عقیده نصرالله افزایش مالیات بر فقرا و قشر کم درآمد جزئی از آن محسوب می‌شود. او تأکید کرد که با عزم و فداکاری و اخلاص می‌تواند مانع از فروپاشی اقتصادی شد .

او گفت که پیام اعتراضات دو روز گذشته تأکید بر این بود که مردم تحمل مالیات جدید را ندارند و گروههای سیاسی نیز نمی‌توانند مانع حضور مردم در خیابان‌ها و برپایی اعتراض شوند. نصرالله گفت که برخی اصرار بر افزایش مالیات‌ها دارند؛ اما با این روش کشور به نابودی حقیقی دچار خواهد شد

سید نصرالله گفت که اگر دولت بتواند اعتماد مردم را به دست آورد؛ مردم نیز مالیات معینی را برای نجات وضع موجود پرداخت می‌کنند اما هنگامی که شاهد فساد و هدر رفتن صدها میلیون دلار هستند هرگز قبول نمی‌کنند که چیزی به حکومت پرداخت کنند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه تأکید کرد که حزب‌الله با استعفای دولت موافق نیست؛ چرا که در صضورت استعفا یک سال طول خواهد کشید تا دولت جدید بر سر کار آید و این در حالی است که آنقدر زمان در دسترس نیست که دولت جدیدی تشکیل شود. او گفت در بحث تشکیل دولت، بیش از وزراء، گروههای سیاسی مهم هستند.

نصرالله در ادامه افزود: «برخی از دولت تکنوکرات سخن می‌گویند، در چنین شرایطی که لبنان در آن به سر می‌برد، دولت تکنوکرات دو هفته نیز دوام نمی‌آورد و هر کسی خواستار چنین دولتی باشد اولین فردی است که آن را ساقط می‌کند و باید دولت به کار خود با روح و مسیر جدید ادامه دهد و از اتفاقاتی که در دو روز گذشته در لبنان رخ داد عبرت بگیرد.»

وی ایده برگزاری انتخابات زود هنگام را نیز رد کرد و گفت که این کار چیزی را تغییر نمی دهد جز اینکه بودجه زیادی می‌طلبد.

او در خطاب به معترضان با بیان اینکه حزب‌الله به فریادها و اعتراضات شما احترام می‌گذارد؛ تأکید کرد: «بدون شک پیام شما به همه مسئولان رسید و و در طی ساعات آتی واتس آپ نیز شروع به کار خواهد کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا