بخشی از سهام شرکت نفتی آرامکوی عربستان از امروز و با موافقت دولت سعودی به مدت شش ماه در بازار بورس داخلی ریاض عرضه عمومی شد.

به گزارش این روزنامه دولتی، شورای مدیران هیئت بازار سرمایه عربستان سعودی با اعلام این موافقت تصریح کرد: قرار است بخشی از سهام این شرکت نفتی بزرگ عرضه عمومی شود، پیش از عرضه عمومی نیز اطلاعات و داده های مهم مالی از شرکت آرامکو در اختیار سرمایه گذاران بازار بورس گذاشته می شود تا بتوانند به راحتی درباره خرید سهام تصمیم بگیرند.

تارنمای شبکه خبری العربیه عربستان نیز در این باره نوشت: عرضه عمومی بخشی از سهام آرامکو تا شش ماه ادامه خواهد داشت و اگر در این مدت واگذاری سهام به طور کامل صورت نگیرد موافقت دولت ریاض برای عرضه لغو می شود.

قرار است برنامه زمانی و ساز و کار اجرایی این عرضه امروز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر ظهران عربستان (مقر شرکت نفتی آرامکو) اعلام شود.

خبرگزاری رویترز پیشتر به نقل از ۵ منبع آگاه گفته بود، سعودی با اجرای این عرضه موافقت کرده است.

فرانس پرس نیز به نقل از یک منبع آگاه گفته بود برنامه عرضه اولیه عمومی سهام «آرامکو» روز یکشنبه (۳ نوامبر) رسما اعلام می شود.

به گزارش فرانس پرس، عرضه اولیه سهام «آرامکو» بزرگ ترین فرایند سرمایه گذاری در جهان است. این برنامه دو مرحله ای با عرضه اولیه سهام در بورس سعودی «تداول» در دسامبر(آذر-دی) آغاز می شود. عرضه اولیه سهام «آرامکو» در مرحله دوم در یکی از بورس های جهان در ۲۰۲۰ انجام می شود.

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با عرضه 5 درصد از سهام «آرامکو» در بورس موافقت کرده است.

برخی منابع اوایل ماه جاری به فرانس پرس گفتند که عرضه اولیه حدود ۲ درصد از سهام «آرامکو» را شامل می شود.

از ابتدای سال 2016 گمانه زنی ها در خصوص عرضه عمومی سهام آرامکو از سوی مقامات آمریکایی و سعودی مطرح شد، اما از آن زمان تا کنون به دلایل سیاسی و نظامی و اقتصادی اجرای این طرح ناقص مانده بود.

کارشناسان معتقدند جنگ سعودی علیه یمن و هزینه های هنگفت این جنگ چه هزینه های مرتبط با خرید سلاح و چه هزینه تلفات سعودی ها در این جنگ یکی از عوامل اصلی تاخیر عرضه سهام آرامکو در بازار بوده است، در ماهای اخیر نیز، افزایش حملات هوایی یمن به تاسیسات نفتی آرامکو، تبعات نظامی و اقتصادی زیادی برای دولت عربستان و حیثیت و نام شرکت آرامکو داشت.

اکنون اما به نظر می رسد هزینه های سنگین و جبران نشدنی جنگ یمن برای عربستان، مقامات این کشور را به فکر عرضه عمومی سهام این شرکت انداخته است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا