وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دارایی کتابخانه‌های آینده داده‌های سیال بوده و این داده‌ها جای اطلاعات ایستا را خواهد گرفت، گفت: در کتابخانه‌های آینده سازمان کتابخانه‌ها و کتابدار مالک کتاب نخواهد بود بلکه به حلقه وصل خطوط ارتباطی تبدیل می‌شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی ظهر امروز در آئین تقدیر از کتابداران نمونه کشور در یزد با اشاره به اینکه بعثت اتفاق بزرگی در حیات معنوی انسان است، اظهار داشت: امروز در برهه‌ای از تاریخی کتابخانه‌ها بالا و پر پیدا کرد و به یک دوره طلایی تمدن رسید و نوسازی تمدنی هم جز از این مسیر میسر نیست چون این تمدن برپایه این قاعده حرکت کرده است.
وی ادامه داد: امروز تغییرات قابل توجهی را در فضای زندگی معاصر خود می‌بینیم، تغییات رسیع رخ می دهد، این تغییرات در حوزه‌های مختلف رخ داده است، در حوزه فناوری اطلاعات به مرور و روز به روز این تغییرات خود را نشان می‌دهند، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، ربات‌ها و ....که حتما اتفاقاتی را برای ما می آفریند در نظام دسترسی اطلاعات اتفاقات قابل توجهی را ایجاد کرده است، افزایش سریع حجم اطلاعات و گسترش دسترسی به اطلاعات و همچنین ازبین رفتن مرزهای فیزیکی و جهان شدن فضای اطلاعاتی در همین تغییرات جدید حاصل شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکبد کرد: در حوزه‌های اجتماعی هم تغییرات قابل توجهی در حال وقوع است و غیر از منزل و محل کار محیط های سومی شکل قالب پیدا کرده‌اند، کتابخانه و مقولاتی از این قبیل بازسازی‌های نوینی خواهند یافت و اتفاقات متعددی دیگری در حوزه اجتماعی رقم خواهند زد.
صالحی یادآور شد: خوشبتانه نهاده کتابخانه‌ها این نگاه را آغاز کرده و در پژوهشی با عنوان آینده‌نگاری کتابخانه‌های عمومی که چندی پیش برگزار شد این دغدغه که دهه‌های آینده کتابخانه‌ها چگونه خواهند بود مطرح شد، ما باید خود را با مسیر این تغییرات همراه‌تر کنیم، طبیعی است اگر نهادهای اجتماعی خود را با تغییرات اجتماعی همراه نکنند جبر تاریخی آنها را بیشتر عقب می اندازد، ما باید با این تغییرات مراوده داشته و ارتباط برقرار کنیم.
وی افزود: نگاه اولیه در کتابخانه‌ها باید این باشد که کتابخانه‌ها در دهه‌های آینده به باشگاه‌های فرهنگی اجتماعی چندمنظوره بر محور کتاب تبدیل شوند، تبدیل سازی کتابخانه‌ها به یک باشگاه فرهنگی اجتماعی چند منظوره بر محور کتاب می‌تواند چشم اندازه جدیدی باشد، متناسب با این چشم انداز دارایی این کتابخانه‌ها دیگر اطلاعات ایستا نیستند، قبلا اگر در کتابخانه‌ای وارد می‌شدیم به سراغ مخزن آن می‌رفتیم اما با تغییرات جاری داده‌های سیار جای اطلاعات ایستا را خواهند گرفت. بنابراین باید با این نگاه به دارایی کتابخانه‌ها نگاه کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در کتابخانه‌های کلاسیک، مراجعه‌کننده برای کسب دانش و ارتقای آگاهی می‌آمد اما اگر امروز بخواهیم با تغییرات جدید، کتابخانه‌ها بمانند، مراجعه‌کننده باید به دنبال خلق دانش باشد؛ یعنی جایگزینی خلق دانش به جای کسب دانش. همچنین هدف، اجتماعی شدن بر مبنای کتاب باشد؛ این دو هدف هم باید از اهداف مراجعه‌کننده به کتابخانه‌ها باشد.
صالحی ابراز داشت: سازمان کتابخانه و کتابداران در نگاه کلاسیک، مالک کتاب و خدمات بودند اما در نگاه جدید، ما حلقه وصل هستیم و باید نقطه‌های اتصال را برگزار کنیم؛ این کار اصلی یک سازمان و کتابدارش خواهد بود.
وی در پایان گفت: هدف از طرح این بحث در جمع کتابداران و این مراسم این بود که دغدغه‌هایی که در جلسات مطرح می‌شوند، امروز در یک جمع عمومی‌تر بیان کنیم و این گفت‌وگو را تبدیل به یک گفت‌وگوی عام‌تر کنیم.
پس از سخنان وزیر ارشاد، چهارمین بخش تقدیر از کتابداران کشور برگزار شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا