کسب وکارهای اینترنتی که به شبکه ملی اطلاعات متصل بودند، توانستند در روزهای محدودیت اینترنت فعالیت کنند، اما نبود زیرساخت های لازم نظیر جستجوگر بومی مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرد.

تبعات خبری که در ابتدایی ترین ساعات روز جمعه ۲۴ آبان ماه منتشر شد، به قدری زیاد بود که همچنان نیز جامعه را تحت تأثیر قرار داده است. اصلاح قیمت بنزین و سوء استفاده اغتشاش گران از این موضوع و ایجاد تنش و التهاب در برخی از نقاط کشور موجب شد تا شورای امنیت کشور، اینترنت را محدود کند.

همین موضوع مشکلاتی را برای کسب وکارهای اینترنتی ایجاد کرد.کسب و کارهایی که از ابتدای تولدشان تا کنون با مشکلات زیادی مواجه بودند. این مسائل گاهی به دلیل عدم وجود امکانات مناسب توسط کسب و کارها به وجود می‌آمد و گاهی نیز زیرساخت‌های شبکه‌های اجتماعی ایجاد اختلال می کرد.

تعدادی از مخاطبان نیز به اینترنت و حیات کسب وکارهای اینترنتی اشاره کردند. البته کسب و کارهایی که دربستر  شبکه ملی اطلاعات شکل گرفتند، این روزها، دغدغه محدودیت اینترنت ندارند چرا که مردم می توانند به راحتی به این سایت ها و اپلیکیشن ها دسترسی داشته باشند.

برای کیفیت بالا از سرور داخلی استفاده کردیم

مدیر عامل یکی از اپلیکیشن های موبایلی در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهار کرد: با توجه به اینکه اپلیکیشن ما تحت نظارت سرورهای داخلی است و ما برای بالا بردن کیفیت سرویس از سرورهای داخلی استفاده کردیم، مشکلی برای دسترسی مردم به اپلیکیشن ما وجود ندارد.

بزرگترین مشکل ما عدم اطلاع مردم از این موضوع است که می توانند از اپلیکیشن های داخلی در این شرایط هم استفاده کنند.

 

وی تاکید کرد: بسیاری از مشتریان و متقاضیان از این موضوع اطلاع نداشتند که می‌توانند از اپلیکیشن ما استفاده کنند به همین منظور با روش‌های مختلف اطلاع رسانی کردیم تا متوجه شوند می توانند از سرویس های این اپلیکیشن استفاده کنند.

مدیرعامل این اپلیکیشن موبایلی  تاکید کرد: البته میزان استفاده ازاین  اپلیکیشن طی چند روز اخیر کاهش محسوسی داشته و به نصف رسیده است. بزرگترین مشکل ما عدم اطلاع مردم از این موضوع است که می توانند از اپلیکیشن های داخلی در این شرایط هم استفاده کنند.

اختلال در بازگشت وجوه مردم

مدیر روابط عمومی یکی از سایت های خرید اینترنتی نیز  اظهار کرد: چندموضوع در این روزها برای فعالیت های این سایت مشکل ایجاد کرده است اول از همه اینکه وضعیت اینترنت در کشور موجب شده است تا مبالغ بزرگی از بازگشت وجه به مشتریان به دلیل اختلالات بانکی انجام نشود و مشتریان ما این فکر را داشته باشند که این سایت در پرداخت مبالغ آنها تعلل کرده است.

 

وی ادامه داد: همچنین با وجود آنکه همکاران ما در بخش های مختلف و شهرهای گوناگون تلاش می‌کنند تا محصولات سفارش و در زمان تعیین شده به دست آنها برسد اما به دلیل آنکه مرکز پردازش اینترنت ندارد و در برخی شهرها نیز به دنبال اعتراضات درباره قیمت بنزین، سوخت به خوبی یافت نمی‌شود، سفارشات مردم در زمان مقرر به دست آنها نمی‌رسد و این مورد باعث شده تا ما در مقابل مشتریان خود شرمنده شویم.

مدیر روابط عمومی این سایت خرید اینترنتی در ادامه گفت: چون این سایت در بستر شبکه ملی اطلاعات فعال است لذا با وجود محدودیت اینترنتی مشکلی برای بازدید از سایت ما وجود ندارد اما ما برای آنکه مردم متوجه شوند همچنان می توانند به این سایت برای خرید مراجعه کنند نیاز به ارسال پیامک داشتیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته با وجود مشکلاتی که برای پردازش و ارسال سفارشات داریم بهتر است که سفارشات جدیدی در این سایت وارد نشود تا بیشتر از این در مقابل مشتریان شرمنده نشویم.

جای خالی جویشگر بومی

مدیرعامل یکی از کسب و کارهای اینترنتی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: کاربران وب‌سایت‌هایی که همانند کسب وکار ما از سرورهای داخلی استفاده می کنند و به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند، در محدودیت اینترنت هم همچنان امکان استفاده از سایت را داشته‌اند اما بسیاری از کاربران، برای دسترسی به این سایت از موتور جستجویی نظیر گوگل استفاده می‌کنند لذا عدم فعالیت موتور جست‌وجوی ایرانی مشکلات زیادی را برای جستجوی سایت های ایرانی ایجاد کرده است.

وی گفت: البته در روز اول قطعی اینترنت، آمار بازدید از سایت به نصف کاهش پیدا کرد ولی با ارسال پیامک‌ توانستیم مخاطبان را مطلع کنیم که فعالیم. البته ارسال پیامک هزینه زیادی داشت. با این حال اتصال به شبکه ملی اطلاعات موجب شد تا ما بتوانیم همچنان در روزهای محدودیت اینترنت فعالیت خود را ادامه دهیم. 

مدیر عامل این کسب وکار تصریح کرد: به دلیل آنکه ابزارهای آماری و آنالیزهای به کار برده شده در سایت، خارجی است ، برای این کار به مشکل برخوردیم.

به نظر می رسد اتصال به شبکه ملی اطلاعات توانسته، مشکلات زیادی را از میان راه کسب و کارهای اینترنتی بردارد اما باید زیرساخت های این شبکه هرچه سریع‌تر فراهم شود تا هم مردم از مزایای اتصال به این شبکه مطلع شوند و هم موانعی نظیر استفاده از ابزارهای خارجی برای آنالیز سایت‌ها در میان نباشد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا