دشتی رییس کانون سردفتران ایران در روز سردفتر :اجرای طرح کاداستر تنها راه جلوگیری از زمین خواری است

یزدفردا :دشتی در ابتدا با اشاره به اینکه در حالی که قوه قضاییه با ریاست آیت الله رییسی پرچم مبارزه با فساد را برداشته باید همه کمک کنند تا این حرکت با قدرت انجام شود .

وی در ادامه افزود :ریاست قوه اعلام کرده اند "امروز ما در قوه قضاییه جاهایی که جرم خیز است باید مبارزه با ان کار را آغاز و زیر ساخت های ان را درست کنیم " و در این راستا باید همه کمک کنند .

دشتی رییس کانون سردفتران ایران  در ادامه افزود:متاسفم این مطلب را بگویم در کل دنیا طرح کاداستر اجرا شده  به استثنا  دو کشور افریقایی و البته ایران که به علت عدم بودجه ای که در مجلس باید به ان اختصاص یابد که نیافته ، اجرا نشده است .

دشتی در ادامه با اشاره به خبری که دیروز به نقل از رییس دادگستری استان منتشر شده بود مبنی بر اینکه  15 نفر زمین خوار در صنوف مختلف در یزد دستگیر شده اند اظهار داشت :این خبرها  به دلیل عدم اجرای  طرح "کاداستر"است در صورت اجرای ان کوه خواری و زمین خواری وجنگل خواری ریشه کن می شود.

وی خاطر نشان کرد :اجرای کامل طرح  کاداستر  در کشور با همکاری تمام بخش ها و اختصاص بودجه توسط مجلس از رواج پدیده زمین‌خواری و سوء استفاده از اراضی ملی جلوگیری می‌کند و دیگر شاهد وقوع اینگونه جرم ها نخواهیم بود .همه باید تلاش کنند تا نمایندگان در مجلس در این زمینه قدم بردارند و یک بار برای همیشه جریان زمین خواری را در کشورمون ریشه کن کنیم .

وی در ادامه افزود :شما در همین خبری که دیروز رییس دادگستری استان استان یزد اعلام کردند ببینید  چقدر جامعه و نظام و خانواده ها آسیب دیده اند و چه میزان به منابع طبیعی ما تجاوز شده است .اگر یکبار این مسئله رسیدگی شود قطعا همه اینها حل خواهد شد .

وی در رابطه با حق تحریر باید قدم برداشته شود و چهار سال است که در این رابطه اقدام نشده است و در بیشتر شهرستانها هزینه دفتر خود را تامین نمی کنند  و در صورت ادامه این روند مجبور به تخلف می شوند  و امید واریم در این رابطه تصمیم  خوبی گرفته شود .

 

طرح نقشه برداری را به دفاتر رسمی واگذارمی شود

دشتی رییس کانون سردفتران کشور که در مراسم روز سردفتر در 6 دی ماه در جمع سردفتران استان یزد سخن می گفت اظهار داشت :قرار است طرح نقشه برداری را به دفاتر رسمی واگذار کنندو نقشه برداران را استخدام و در اختیار دفترخانه ها ی که نیاز دارند بگذارند و این امر هم به  وظایف سردفتران اضافه شود .

سقف خدمات  برای دفترخانه هااجرایی می شود


وی افزود :کار های اولیه آن در شورای سیاستگذاری ثبت و احوال کشور انجام شده وانشالله این کار را نیز در دفاتر اسناد رسمی با نظارت ادارات کل انجام دهیم .

دشتی رییس کانون سردفتران ایران با اشاره به بی عدالتی در تقسیم کار در بعضی از دفاتر رسمی در شهرهای مختلف افزود :پیگیر اجرایی شدن سقف برای دفترخانه ها هستیم  بزودی آن اجرایی خواهد شد تا امور بین همه با عدالت تقسیم شود .


مسخ ماده 5 قانون دفاتر اسناد رسمی به نفع دفاتر نیست



دشتی در ادامه با اشاره به جلسه ای که در وزارت امور اقتصاد و دارایی با حضور وزیر انجام شد و ایشان هم حضور داشته گفت:در رابطه با کمیته مقررات زدایی  که ماده 5 قانون دفاتر اسناد رسمی  را مسخ شده اعلام کردندومتاسفانه رای ما برای جلوگیری از ان کافی نبود ، ماده 5 می گوید هر 15 تا بیست هزار نفر باید یک دفتر خانه داشته باشند و مثلا در یزد 150  دفترخانه باید داشته باشیم و ما معتقد به انحصار طلبی نیستیم ولی سردفتران در شهر های مرزی سربازان حراست  ازمرزها هستند و متاسفانه با این کار نظارت بر دفاتر غیرممکن می شود .

وی افزود:الان تمام دفاتر با نظارت کامل خدمت ارائه می دهند و اگر بی حساب و کتاب هم واگذار شود دیگر کنترلی نمی توان داشت .
 رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور در ادامه به اهمیت و نقش دفاتر اسناد رسمی و نقش سردفتران و سایر فعالان این عرصه اشاره کرد و اظهارداشت: نظارت بر سندهای رسمی و انجام امور توسط دفتر باید در چارچوب مقررات و در راستای خدمت به مردم انجام شود.

دشتی گفت: فعالیت این دفاتر باید طبق قانون با در نظر گرفتن مقررات و ضابطه‌مند و با نظارت و دقت کامل و رعایت منافع جامعه و مردم صورت گیرد چون فعالیت‌ها بدون حساب و کتاب قطعا نمی‌تواند راهگشا باشد.


مجلس شورای اسلامی در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی قانون جامع حدنگار را در ۲۰ ماده در زمستان سال ۱۳۹۳ به تصویب رساند.

پس از تایید شدن این قانون توسط شورای نگهبان، قوه قضائیه در ابتدای سال ۱۳۹۵ آئین نامه اجرایی این قانون را تهیه و ابلاغ کرد که دارای ۱۹ ماده بود.

در این قانون آمده است: حدنگار (کاداستر) فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین است که مشخصه‌های زمین مانند اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه شده است.

با توجه به تعاریف اولیه از کاداستر می‌توان فهمید که اجرای قانون حدنگار یعنی تهیه دقیق مشخصات زمین، ملک و ثبت کامل مشخصات مالکان در سندهای مشخص موسوم به سند تک برگ که می‌تواند در کاهش جرائم مربوط به امور ملکی مانند سند سازی، تصرفات غیر مجاز، فروش مال غیر و ... موثر باشد.


بنیامین عندلیب










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا