رییس مجلس شورای اسلامی در انتقاد از علت‌های بیان شده در مورد رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی از جانب شورای نگهبان گفت: مطلبی از جانب سخنگوی شورای نگهبان از سوی رسانه‌ها منتشر شد که علت رد صلاحیت را سوء‌استفاده اقتصادی بیان می‌کرد. این مطلب درست نیست.

علی لاریجانی در نطق پیش از دستورش در جلسه علنی امروز مجلس گفت: پس از حوادث پرهیجان و پرماجرای دو هفته اخیر کشور و از یک طرف حضور باشکوه و عزتمندانه ملت عزیز ایران در مراسم تشییع سردار سلحشور اسلام حاج قاسم سلیمانی و همراهانش و همچنین حضور عظیم مردم تهران در نماز جمعه اخیر می‌طلبید که رهبری معظم تحلیل جامعی را از وقایع پرفراز و نشیب برای ملت ارائه کند که روز جمعه همگان از بیانات عمیق و ارزشمند ایشان بهره‌مند شدند.

وی افزود: دست خدا را می‌توان در این مسئله مشاهده کرد که با وجود تلخی بعضی از این وقایع، آگاهی بالای ملت چگونه این ستم آمریکایی را به اراده قدرتمند ملی و انقلابی بدل کرد و باید قدر این همت بلند ملت و رهبری خردمندانه کشور را دانست.

رئیس مجلس در ادامه به ردصلاحیت برخی نمایندگان اشاره کرد و گفت: در رد صلاحیت بعضی نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار از جانب سخنگوی شورای نگهبان مطلبی در رسانه‌ها منتشر شد که علت رد صلاحیت‌ها را عمدتا مربوط به سوء‌استفاده‌های اقتصادی می‌دانست.

وی با تاکید براینکه این مطلب درست نیست، خاطرنشان گفت: چرا که نامه‌های هیات نظارت به نمایندگان و علت‌های ذکر شده در این نامه‌ها به بندهایی اشاره دارد که مربوط به بحث اقتصادی نیست. البته بعضی اینگونه بوده است، چرا باید مطلب درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوء‌استفاده کرده و نظام متهم به فساد شود.

اهم اظهارات رئیس مجلس را بخوانید؛

*حرکت سه کشور اروپایی در مساله هسته ای ایران و تلاش در جهت راه انداختن سازوکار ماده ۳۶ توافقنامه هسته ای است تاسف آور است که یکی از وزرای کشورهای اروپایی با صراحت اعلام کرده است که آمریکا ما را تهدید کرده که اگر از ماشه استفاده کنیم تعرفه واردات خودرو را ۲۵ درصد افزایش می دهد.

*مشکل در رفتار ایران نیست که بارها خودتان خروج آمریکا را سرزنش کردید، مشکل در تهدید آمریکا است که یک کشور قدرتمند اروپا را به رفتاری حقارت آمیز و غیر عادلانه وادار کرده است.

*ایران اهل تهدید نیست بیش از یکسال و اندی از رفتار خصم آمیز آمریکا در مساله هسته ای می گذرد اروپا صرفا بیانیه سیاسی داده است، مدت ها جمهوری اسلامی ایران مدارا کرده است.

*ما با صراحت اعلام می کنیم اگر اروپا به هر دلیلی رفتاری غیرعادلانه در استفاده از ماده ۳۷ توافقنامه هسته ای داشته باشد آنگاه جمهوری اسلامی ایران نیز تصمیم جدی در همکاری با آژانس خواهد گرفت و طرح آن در مجلس آماده است، ما شروع کننده این امر نخواهیم بود بلکه متناسب با اقدام شما اقدام خواهیم کرد بهتر است عادلانه رفتار کنید./ خبرفوری

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا