مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد در نشستی که با حضور اعضای شورای اداری آب منطقه ای یزد و محمد حاج رسولی ها مدیرعامل شرکت منابع آب ایران برگزار شد، گفت: با توجه به این که عمده آب استان یزد غیر قابل شرب و با EC بالای 2000 است، لازم است همه فعالیت های صنعتی و معدنی در استان در چارچوب استاندارهای محیط زیستی و کیفی منابع آب انجام شود.

 «محمدمهدی جوادیان زاده» در این نشست گفت: مسئولیت شرکت آب منطقه ای تامین آب پایدار و سالم برای کلیه مردم است که وظیفه پایش و حراست کمی و کیفی منابع آب موجود، همچنین مدیریت عرضه و تقاضای آب را بر عهده دارد.
وی در ادامه به ترکیب نیروی انسانی در آب منطقه ای یزد اشاره کرد و گفت: سونامی بازنشستگی خصوصا مدیران با تجربه، ما را با کاهش نیرو مواجه کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در مورد پروژه های مهم این شرکت گفت: سد هرات (سدخوانسار) مهمترین و به تعبیری اولین و آخرین سد استان یزد به شمار می رود که در حال حاضر 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اتمام این طرح به 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که دکتر «محمدباقرنوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور جهت تامین اعتبار و اتمام پروژه در سال آینده قول مساعد دادند.
وی به پروژه های دیگر شرکت اب منطقه ای اشاره کرد و گفت: به علت قطع و وصل های مکرر خط انتقال آب به یزد تصمیم گرفتیم حجم ذخیره آب را بالا ببریم، لذا ساخت جمعا 110 مترمکعب مخزن را شروع کردیم که 50هزار متر مکعب آن با 55درصد پیشرفت فیزیکی در شهر یزد است که این اقدام می تواند ریسک تأمین آب را کاهش دهد.
جوادیان زاده اعلام کرد: تلاش می کنیم تمام پروژه های سفر اول رییس جمهوری را تا پایان سال آینده به اتمام برسانیم.
وی در مقایسه استان های کشور در میزان آب تجدید پذیر گفت: طبق مطالعات، استان یزد و قم کمترین میزان آب تجدید پذیر را در کشور دارند به گونه ای که یزد، رتبه 7 کشور را در کسری مخزن دارد بنابراین وضعیت یزد در منابع آبی بحرانی است.
وی عنوان کرد: همچنین این استان از نظر مساحت، رتبه هشتم کشوری  را دارد به نحوی که 84 درصد جمعیت استان در شهر و16درصد جمعیت استان نیز در روستا سکونت دارند.

وی افزود: در حال حاضر آب شرب 300 روستا به علت کمبود منابع آبدر استان از طریق تانکر تامین می شود که این امر منجر به افزایش مهاجرت روستائیان به شهرهای استان شده است.


جوادیان زاده در ادامه به تحلیل وضعیت بارش در استان پرداخت و گفت: بارندگی در یزد نسبت به سال های گذشته، اندکی افزایش داشته این درحالی است که براساس آمارهای موجود، استان یزد رکورد تبخیر کشور را به خود اختصاص داده است.
وی عمده آب استان یزد را غیر قابل شرب و با EC بالای 2000 عنوان کرد و گفت: شوری آب در برخی نقاط بیابانی استان یزد از دریا شورتر است.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی که با کمبود منابع آب شرب مواجه هستیم، برداشت معادن، موقعیت شهرک های صنعتی، کشتارگاه های دام و طیور و فراوری معادن، پتانسیل های آلایندگی منابع آب را در استان تشدید می نمایند که لازم به پایش مستمر این واحدها می باشد و این کار در حال حاضر توسط گروه های گشت درحال انجام است.
وی با اشاره به این که 85 درصد آب استان یزد در بخش کشاورزی، 11 درصد در بخش شرب و بهداشت و 4 درصد نیز در صنعت استفاده می شود، اظهار کرد: این در حالی است که ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی با مصرف بالا از صنعت و خدمات پایین تر است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد همچنین در خصوص نصب کنتورهای هوشمند روی چاه های آب بیان کرد: از دو هزار و 300 چاه کشاورزی مجاز 74 درصد به کنتور هوشمند مجهز شدند و تجهیز دیگر چاه ها نیز در حال پیگیری است.
جوادیان زاده یاداور شد : متاسفانه با وجود کم آبی در استان هنوز نتوانسته ایم سازمان جهاد کشاورزی استان را متقاعد نمائیم در مورد کلیه واحدهایی که نیاز به آب دارند و اخیرأ در حال توسعه یا احداث می باشند از شرکت سهامی آب منطقه ای استعلام تامین آب شود.

وی در پایان تاکید نمود: توسعه پایدار در استان نیاز به همکاری و هماهنگی همه دستگاه های ذیربط دارد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا