رئیس پژوهشکده هواشناسی، آب و هواشناسی کشاورزی کشور گفت: از ۱۰ سال اخیر تا کنون سالانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب از منابع سطحی کشورمان کم شده است.

به گزارش رفسنجان فردا؛ دکتر ابراهیم اسعدی اسکویی  در جلسه مدیریت بحران در فرمانداری رفسنجان به تغییر اقلیم و اثر آن در ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بحث تغییر اقلیمی در ایران و جهان مطرح است و پیش بینی پنل الکترونیکی این است که تا سال 2050 کشورها دچار تغییر اقلیمی می شوند و کشور ایران هم جزء کشورهای درگیر این مسئله و آسیب ها است.

رئیس پژوهشکده هواشناسی، آب و هواشناسی کشاورزی کشور ادامه داد: اگر این روند ادامه پید کند متأسفانه ایران به همراه کشورهای حاشیه ای پاکستان، افغانستان، چین و کشورهای اروپای شرقی درگیر خواهد شد و آسیب های مختلفی را شاهد خواهیم بود و به صورت حدی و بسیار جدی آسیب پذیر خواهیم بود.

وی افزود: در ایران حدود 60 سال است که دما و رطوبت، سرما و گرما، بارندگی و دیگر عوامل جوی در حال تغییر است و بارندگی در طول 50 سال گذشته در کشور کاهش داشته و سالی یک میلیمتر ین بارندگی ها کاهش داشته است.

اسکویی با اشاره به اینکه منبع اصلی تأمین انرژی ِ زمین خورشید است و بیلان زمین در طول تابستان و زمستان برمی گردد به انرژی و امکان به هم خوردن تعادل در دوره های تابستان و زمستان وجود دارد اظهارکرد: تعادل در این دوره ها اگر به هم بخورد و مقدار پس دادن انرژی کمتر شود و زمین گرمتر می شود که این اتفاق را در کشورمان شاهدیم.

وی افزود:لذا یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در این امر مداخله بشر است که دامنگیر شده است در عامل دخالت بشر، جمعیت در حال افزایش است و تغییر در بیلان انرژی اتفاق می افتد به طوری که بعد از انقلاب صنعتی 100 سال طول کشید تا جمعیت جهان دو برابر شود و این اتفاق در دوره بعدی  از قرن بیستم 50 برابر جمعیت بیشتر شد از سال 79 شتاب رشد جمعیت در دنیا زیاد شد و هر 10 سال یک میلیارد نفر جمعیت به دنیا اضافه شد و این جمعیت به آب، غذا، زمین برای مسکونی و ... احتیاج دارند که موجب شده به طبیعت فشار وارد شود با رشد جمعیت بخش زیادی از منابع طبیعی اعم از جنگل ها و مراتع را از بین بردیم و به اراضی کشاورزی تبدیل کردیم که آلایندگی را تولید کردیم.

اسکویی بیان کرد: اگر فرض کنیم در طول یک سال عوامل تجدید پذیر مصرف شوند و مردم دنیا بخواهند الگوی مصرف مردم قطر را داشته باشند کل تولید یکسال در یک ماه و نیم مصرف می کنند و از دخایر استفاده می شود کما اینکه در حال حاضر به بحران رسیدیم و این فرصت خودترمیمی را از طبیعت و زمین گرفتیم و نمی گذاریم طبیعت نفس بکشد دائماً در حال برداشت و مصرف هستیم که در پی آن آنچه اتفاق می افتد رفتارهای متفاوتی از جو رخ می دهد؛ به هم خوردن تعادل گرمایی کره زمین موجب می شود تغییراتی در حوزه رطوبت جو ایجاد شود و اتفاقات و بارش های سیل آسا و موج های گرمایی زیاد شود واین گسل توزیع فراوانی ها به سمت مسایل حدی میل می کند و به جای اینکه بارش ها در جهت حفظ منابع آبی سوق داده شوند به سمت سیل آسا می رود.

وی گفت: 60 سال است که دما و رطوبت و تغییرات اقلیمی در ایران در حال بروز است روند بارندگی در 50 سال اخیر کاهشی بوده و سالی یک میلیمتر بارندگی کم شده است در ده سال متوالی آینده این کاهش بارندگی چشمگیرتر خواهد بود و سالی 350 میلیون متر مکعب منابع آبی سطحی و تجدیدپذیر را در ایران از دست دادیم از طرفی بارندگی و روطبت کم شده و دما افزایش بیشتری دارد و طی 50 سال گذشته سالی 2 درجه دمای کشور گرمتر شده  است؛ در بخش کشاورزی نیاز ما و مصرف بیشتر شده از طرفی محصولات جدید کاشتیم.

اسکویی خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی با توجه به مصرف زیاد در دنیا، سطح زیرکشت را افزایش دادیم و تعداد چاه های کشاورزی افزایش یافته و بارندگی ها کاهش داشته که این عوامل موجب شده وضعیت منابع آبی در تهدید جدی قرار بگیرد به گونه ای که در سال گذشته در یک دوره ده ساله منتهی به اردیبهشت 98 حدود 84 درصد کشور با خشکسالی درگیر بودند؛

وی ادامه داد: کمبود آب موجب کاهش تولید کشاورزی، مهاجرت به سمت شهرها و ایجاد ناامنی در مناطق مرزی شده است مهاجرت که صورت می گیرد شهرها بزرگتر می شود مصرف انرژی و آب جدی تر می شود مشکلات فاضلاب جدی تر می شود گسترش آلودگی ها و آلایندگی ها در جمعیتِ زیاد پدیدار می شود آسیب های اجتماعی بیشتر می  شود و این امر مانند یک زنجیره از خشکسالی ها و عدم مدیریت شروع می شود و بروز مشکلات پشت سر هم ادامه دارد.

اسکویی گفت: 75 درصد از زندانیان در کشور همین مهاجرینی بودند که آبادی خود را رها و به شهرها رفتند 12 میلیون نفر حاشیه نشین در کشور داریم./شبستان

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا