عباس ملازینلی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد گفت: همه افرادی که دغدغه میراث جهانی یزد را دارند به جمع ساباط بپیوندند.

عباس ملازینلی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی  ورزشی شهرداری یزد و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه ساباط یزد است. با او در مورد جشنواره ساباط یزد به گفت‌وگو پرداخته‌ایم. وی توسعۀ فرهنگ و هنر و ادب را از مهمترین ارکان توسعۀ شهرها می‌داند و می‌گوید: می‌توان از بستر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به ارتقای نگاه شهروندی دست یافت و زمینۀ تقویت اندیشه و نشاط اجتماعی در حوزه شهری را فرآهم کرد.
 
ملازینلی با تأکید بر اینکه جامعه و فرد از یکدیگر جدا نیستند، یادآور شد: اگر افراد یک جامعه اعم از خردسال، نونهال، نوجوان، بزرگسال و سالمند، از نشاط برخوردار باشند، بدیهی است که شهر هم دارای نشاط خواهد بود و بلعکس، اگر شهروندان بانشاط نباشند، فرسودگی روحی نیز در جامعه نمایان می‌شود و توسعۀ شهر در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.
 
عباس ملازینلی خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم کوتاه ساباط یزد قطعاً فعالیت‌های اجتماعی و شهری را تقویت می‌کند. این جشنواره می‌تواند بار فرهنگی عمده‌ای را حمل و به آیندگان منتقل کند و با توجه به اینکه سینما یک هنر ارزشمند و اثرگذار است، اگر جشنواره ساباط یزد بتواند گام‌های اولیه خود را مفید و مؤثر بردارد و جای پای خود را در بین جشنواره‌های موفقی که ایرانیان در کشور و در سطح بین‌الملل داشته، باز کند، مطمئناً یزد یک پرتاب پُرشتاب به سمت توسعه خواهد داشت.

وی در ادامه گفت:جشنواره فیلم ساباط یزد یک پتانسیل بزرگ برای پرتاب یزد به سمت توسعه به ویژه توسعۀ گردشگری خواهد بود و این مهم پتانسیل نهفته خود را فقط و فقط با همدلی و همگرایی بین هنرمندان صاحب سبک و صاحب کسوت در صحنه سینما به دست خواهد آورد.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه ساباط یزد، ضمن دعوت از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه سینما برای حضور در این رویداد بزرگ فرهنگی، از هنرمندان، افراد علاقه‌مند و مستعد و همه کسانی که دغدغه میراث جهانی شهر یزد را دارند، خواستار می‌شود که به این جمع بپیوندند.

وی ابراز امیدواری کرد که دبیرخانه جشنواره فیلم ساباط یزد پس از برگزاری جشنواره تعطیل نشود بلکه به صورت دائمی فعالیت کند و افزود: اینکه دبیرخانه جشنواره بتواند پتانسیل‌ها و توانایی‌ها را نه تنها از خود شهر یزد بلکه از همۀ نقاط ایران و جهان در خود جمع کند و در خدمت شهر جهانی یزد به کار بگیرد، بسیار ارزشمند و اثربخش خواهد بود.
 
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با بیان اینکه شهر جهانی یزد ظرفیت، استحقاق و شایستگی‌های بسیاری در ساخت فیلم دارد، عنوان کرد: ساخت فیلم در مورد یزد، یزدی‌ها و تمدنی که در سه هزار و اندی سال ساخته شده، از ظرفیت‌های این جشنواره است که باید تلاش کرد منجر به برقراری تعامل و دیالوگ بین ما و جهانیان شود تا بنیان‌های این تمدن که قرار است به آن بنازیم و افتخار کنیم، بیش از پیش تقویت شود.
 
وی در پاسخ به این سؤال که چه باید کرد تا هزینه‌ها فقط صرف جشنواره نشود و برای تولیدات نیز هزینه شوند، بیان داشت: پیشنهاد من این است که بعد از برگزاری جشنوارۀ امسال و برداشتن اولین گام، یک نشست جدی با موضوع آسیب‌شناسی در حوزه‌های مختلف جشنواره و با حضور صاحبنظران برگزار و دیدگاه بررسی و ثبت شوند.
 
عباس ملازینلی در خصوص فواید برگزاری نشست‌های آسیب‌شناسی جشنواره افزود: آسیب‌شناسی به خودی خود گام بعدی را نشان می‌دهد و می‌توان از نتایج آن در دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های دوره‌های بعد جشنواره بهره برد و ثبت این موارد، نکات ویژه ای به متولیان برگزاری رویداد خاطرنشان می‌کند؛ برای مثال، می‌توان دریافت در بحث تولیدات سالانه و یا کمبود آموزش در حوزه‌های تکنیکی و تخصصی بازیگری چه اقداماتی باید انجام داد.

وی از هنرمندان عرصۀ سینما به عنوان مهمترین عامل محرک جهت تعطیل نشدن فعالیت‌های جشنواره نام برد و گفت: طبیعتاً قرار نیست فقط دستگاه‌های اجرایی از قبیل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری، اداره ورزش و جوانان، اداره میراث فرهنگی و یا هریک از دستگاه‌های دولتی دیگر برای هنرمندان برنامه‌ریزی کنند. فعالان عرصه سینما هم نباید بنشینید تا آنها این کار را انجام دهند و اتفاقأ آنها خود باید نقشه راه و مسیر آتی را ترسیم کنند و اجازه ندهند این همگرایی پراکنده شود.

 

  • نویسنده : کمیتۀ خبر و اطلاع‌رسانی جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط یزد
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا