مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان گفت: اخیرا مجموعه مدیریت استان تصمیم جدی در خصوص جابه‌جایی مهمانشهر رفسنجان محل سکونت اتباع افغانستانی دارد و کارگروهی تشکیل شده که نیمه اول سال جاری به نتیجه می‌رسیم و وارد فاز عملیاتی خواهیم شد.

به گزارش رفسنجان فردا؛ علی شفیعی امروز در آیین تکریم و معارفه مدیر مهمانشهر رفسنجان اظهار داشت: جابه‌جایی مهمانشهر رفسنجان از بیش از یک سال پیش در دستور کار بوده که اخیرا مجموعه مدیریت شهرستان تصمیم جدی در خصوص جابه‌جایی آن دارد و کارگروهی تشکیل شده که نیمه اول سال جاری به نتیجه می‌رسیم و وارد فاز عملیاتی خواهیم شد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان با اشاره به اینکه ملزم به رعایت قوانین و مقرراتی که جمهوری اسلامی بر ما تکلیف کرده هستیم، ادامه داد: خط مشی ما توجه بیشتر به مخاطبان خود است و سازمان‌های بین‌المللی باید در خدمات‌دهی، مجاز و غیرمجاز را با هم ببیند و سرویس‌دهی کند.

وی تصریح کرد: دو، سه سبد غذایی شامل ارزاق و مواد ضد عفونی کننده توسط سازمان‌های ذیربط توزیع شده و یک محموله در حال ارسال است که طی دو، سه روز آینده بین ساکنان اردوگاه توزیع می‌شود.

شفیعی با اشاره به خدمات تحصیل رایگان و خدمات بهداشتی درمانی رایگان به اتباع طبق امر رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: خدماتی که جمهوری اسلامی به اتباع می‌دهد مانند همان خدماتی است که به شهروندان خود ارائه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات حاکم بر مهمانشهر با تغییر مدیران تغییر نخواهد کرد و الزاما باید رعایت شود.

حضور اتباع در رفسنجان باید قانونمند باشد

مجید فصیحی‌هرندی فرماندار رفسنجان اظهار کرد: رفسنجان مردم پاک‌سرشت و مهربانی دارد که سال‌های سال میزبان اتباعی است که شرایط کشورشان نامناسب بوده و مظلومانه آواره شده‌اند.

وی بیان کرد: در بین اتباع رفسنجان از لشکر فاطمیون دلدادگان حرم اهل بیت (ع) زیادی داریم که جایگاه والایی برای ما دارند.

فرماندار رفسنجان ابراز داشت: علی‌رغم مشکلات، نارسایی‌ها و آسیب‌هایی که ممکن است از ناحیه حضور اتباع ایجاد شود، فضای خوبی برای حضور اتباع در رفسنجان فراهم است اما باید حضور و رفت و آمد اتباع قانونمندتر باشد و هر روز شاهد ورود غیرمتعارف اتباع و خطرات جانی که در نقل و انتقال غیر مجاز آنها صورت می‌گیرد، نباشیم.

وی تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی بر اساس پروتکل‌های موجود کاملا به قوانین پایبند است و سازمان‌های بین‌المللی ذیربط باید بیشتر به تکالیف و وظایف خود عمل کنند صرفا با گفتار و حرف بی‌عمل کاری درست نمی‌شود.

فصیحی‌هرندی خاطرنشان کرد: حدود 7 هزار دانش آموز در مدارس رفسنجان در کنار بچه‌های ایرانی تحصیل می‌کنند بدون اینکه فضای آموزشی و بودجه‌ای در این خصوص دیده شود.

وی از ارائه خدمات رایگان بهداشت و درمان برای اتباع یاد کرد و توضیح داد: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با تمام وجود سعی کرده بهترین خدمات درمانی و پایش سلامت اتباع را داشته باشد به‌ویژه در بحث زنان باردار این قضیه به‌طور خاص دیده شده است.

مقام عالی دولت در رفسنجان تأکید کرد: با وجود بیش  از ۷۰ هزار نفر اتباع افغانستانی در رفسنجان، ما دنبال نظام‌مند بودن هستیم اکثریت اتباع غیرمجاز هستند که ممکن است آسیب‌هایی مترتب خودشان باشد که خواهان حل و فصل این مسأله هستیم.

وی ابراز کرد: نحوه ورود به شهر، مسائل تجاری، کاری، بیمه و مسائل حقوقی و ...اتباع باید حتما نظام‌مند و قانونمند و بر اساس قواعد بین‌المللی باشد.

برگزاری اولین انتخابات مردمی شورای مهمانشهر در رفسنجان

حمید معاذاللهی مدیر سابق اردوگاه افاغنه رفسنجان با اشاره به بخشی از اقداماتی که در دوران مدیریت خود در مهمانشهر انجام داده گفت: از سال 96 ساماندهی و پالایش مهمانشهر انجام شد و با حمایت همه‌جانبه سازمان‌های بین‌المللی، ادارات و فرمانداری اولین انتخابات مردمی شورای مهمانشهر برگزار شد.

وی ادامه داد: حذف آلونک با ایجاد 50 واحد مسکونی در این مدت انجام شده و 20 هزار متر آسفالت محوطه مهمانشهر و 5 هزار متر آسفالت مدارس انجام شد، ایجاد کارگاه گلیم‌بافی، سالن اجتماعات، آرایشگاه زنانه، کارگاه خیاطی بانوان و نصب 50 دوربین مداربسته جهت پایش مهمانشهر و راه‌اندازی بازارچه با 49 دهنه و...دیگر اقدامات انجام شده طی این مدت بوده است.

معاذاللهی به بخشی از پروژه‌های در دست اجرا که ناتمام مانده هم اشاره کرد و گفت: 152 واحد سرپناه که 90 درصد آن انجام شده و سه مدرسه در حال ساخت است، احداث رستوران و آشپزخانه هم در حال انجام بوده که نیاز به تکمیل دارد.

وی ابراز داشت: راه‌اندازی اولین کانون سلامت محله و انتخابات شورای مهمانشهر برای اولین بار در ایران در مهمانشهر رفسنجان انجام شده و طرح ساختمان دو طبقه در مهمانشهر رفسنجان در سطح بین‌الملل اولین بوده است./فارس

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا