رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: باید زندگی کردن با کووید ۱۹ را تمرین کنیم زیرا نمی توان فهیمد که این ویروس چه زمانی بروز می کند لذا کلید اصلی موفقیت در مبارزه با این بیماری رعایت نکات بهداشتی است

به گزارشرفسنجان فردا؛  دکتر علی اسماعیلی ندیمی در جلسه شورای اداری در تالار خیام دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان به بحران کرونا و شیوع این ویروس اشاره و اظهار کرد: از ابتدای شیوع این بیماری و از اول اسفند سال گذشته ستاد مبارزه با کرونا تا کنون طی 30 جلسه در رفسنجان تشکیل شد و در ابتدا مشکلاتی در راستای تهیه تجهیزات و اقلام مورد نیاز بیمارستان داشتیم که توسط خیرین و انجمن کارآفرینان بخش قابل توجهی از آن ها تهیه و در اختیار بیمارستان علی بن ابیطالب(ع) قرار گرفت.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه در ابتدای شیوع این بیماری دغدغه هایی داشتیم اینکه ما رفتار مشخصی از این بیماری در اختیار نداشتیم و ترغیب کردن مردم به خانه نشینی کار سختی بود؛ گفت: مردم نسبت به سختی ها مقاوم هستند و در مبارزه با این بیماری بنا به توصیه پزشکان و کادر درمانی در خانه ماندند.

 وی افزود: توسط بسیج، موکب ها، خیّرین و سازمان های مردم نهاد ماسک تهیه و در اختیار بیمارستان، داروخانه ها و مردم قرار گرفت؛ ایجاد آزمایشگاه ملکولی تشخیص کرونا و نیز احداث بیمارستان اضطراری از جمله اقدامات ارزنده در راستای مبارزه با بیماری کرونا  در رفسنجان بود.

 اسماعیلی ندیمی افزود: برای گندزدایی و ضدعفونی کردن سطوح و معابر اقدامات ارزشمندی انجام شد؛ صنوف تعطیل شدند؛ کادر درمانی در خط مقدم مقابله با این ویروس و درمان بیماران حضور یافتند همه این اقدامات به خاطر ماندن مردم در خانه و رعایت نکات بهداشتی بود تا از این بحران سخت به خوبی عبور کنیم.

  رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه از فروردین امسال به بعد تلفات بیماران مبتلا به کرونا کاهش یافت و این نشان داد که مسیر درمان بسیار خوب طی شد؛ تصریح کرد: موثرترین اقدامات در راستای مبارزه با این بحران انجام اقدامات بهداشتی در کنار اقدامات و تلاش های نیروی انتظامی، هلال احمر، سپاه و ... بود؛ توسط نیروهای معاونت بهداشتی با 92 درصد از خانوارهای رفسنجان و انار جهت شناسایی و بیماریابی خانه به خانه تماس گرفته شد.

 وی افزود: کنترل ورود و خروج خودروها به شهرها در طرح مبارزه با کرونا خیلی مهم بود و با فعال شدن پُست قرنطینه در شمال استان ( در شهرستان انار) از 30 اسفند فعالیت خودروها کنترل شد که اغلب روزانه بین 500 تا 600 ماشین ورودی به استان برگردانده شد در غیر این صورت می توانست خطر بزرگی برای مردم باشد.

 دکتر اسماعیلی ندیمی بیان کرد: در حوزه درمان؛ تعدادی از مریض ها در بخش های اصلی بیمارستان علی بن ابیطالب(ع) به بستری بیماران کرونایی اختصاص یافت که 300 بیمار مشکوک یا مبتلا به کرونا را بستری کردیم.

 وی با بیان اینکه در اسفند سال های 97 و 98 به ترتیب 126 و 104 مورد مرگ در رفسنجان داشتیم؛ اظهار کرد: امسال به دلیل رعایت نکات بهداشتی تعدا مرگ و میر کاهش یافت و با اینکه تعداد بیماران تنفسی زیاد داشتیم از این بحران به خوبی عبور کردیم؛ استفاده از ماسک، انجام اقدامات پیشگیرانه، ضدعفونی کردن سطوح و دیگر موارد باعث شد این بیماری را کنترل کنیم و وضعیت حاد نشد.

 اسماعیلی ندیمی به تهیه اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده که کار سختی بود اشاره و اظهار کرد: بازار سودجویی در اسفند داغ شد که با تولید بیشتر مواد بهداشتی این موضوع حل و فصل شد؛ در تعطیلات عید آزمایشگاه تشخیص کرونا راه اندازی و بیمارستان اضطراری با کمک مجتمع مس راه اندازی شد.

 وی خاطرنشان کرد: باید زندگی کردن با کووید 19 را تمرین کنیم؛ نمی توان فهیمد که این ویروس چه زمانی بروز می کند کلید اصلی موفقیت در مبارزه با این بیماری رعایت نکات بهداشتی است؛ در برخی شهرستان ها با پیک مجدد بیماری کرونا مواجه هستیم لذا رعایت مقررات و نکات بهداشتی مهم است اصلاً نباید فکر کنیم که بیماری تمام شده است.

  دکتر اسماعیلی ندیمی با توصیه به اینکه رعایت نکات بهداشتی اولویت اصلی مردم باشد؛ خاطرنشان کرد: اگر فرض کنیم کسی بیماری زمینه ای قلبی و عروقی، تنفسی، دیابت و ... داشته باشد که اگر بیماری کرونا بگیرد باعث وخامت حال وی خواهد شد و جزو گروه پرخطر قرار می گیرد احتیاطآً نباید روزه بگیرد./شبستان

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا