رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا و بکارگیری پتانسیل های نهفته فراوان طی مدتی کوتاه گفت: ۹۹ هزار خانوار در شهرستان‌ های رفسنجان و انار از نظر کرونا غربالگری و بیماریابی شدند.

به گزارش خبرنگار رفسنجان فردا؛  دکتر علی اسماعیلی ندیمی  یکشنبه(۷ اردیبهشت) در نشست خبری گزارش اقدامات مقابله ای کرونا اظهار داشت: در رفسنجان و انار بهترین‌ وضعیت در تأمین وسایل حفاظتی داشتیم‌ و بعد از هفته دوم‌ دسترسی مردم‌ به مواد شوینده، ضدعفونی کننده دست و ماسک تسهیل شد.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه وضعیت بحران کرونا در اسفندماه بسیار سخت و طاقت ‌فرسا بود و در فروردین مردم برای رعایت نکات بهداشتی بهتر ترغیب می شدند؛ ادامه داد: شبکه بهداشت انار در کنترل بیماری کرونا در شمال استان پست قرنطینه ای در انار راه اندازی کرد در آنجا ورود و خروج خودروها کنترل و سرنشینان تب سنجی می شدند به طوری که در اوایل فروردین روزانه از ورود ۵۰۰ خودرو ممانعت و برگردانده می شد.

 وی با بیان اینکه ۳۵۰ هزار نفر در قالب ۱۰۲ هزار خانوار در رفسنجان و انار تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هستند؛ گفت: پرسنل حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه، با بیش از ۳۳۰ هزار نفر (در قالب ۹۹ هزار خانوار)  از ۳۵۰ هزار نفر تحت پوشش، تماس گرفتند و ضمن بیماریابی خانه به خانه از آنان خواستند که جهت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا مقررات بهداشتی را رعایت کنند.

 دکتر اسماعیلی ندیمی با بیان اینکه اسفند ماه بازار شایعات کرونا زیاد بود و مردم سردرگم‌ بودند؛ اظهار کرد: از زمانی‌ که جنگ پایان یافت شاید کشور با چنین بحرانی مواجه نشده بود؛ همه پتانسیل ها اعم‌ از بسیج، اصناف، سپاه و .... تحت توصیه های وزارت بهداشت یکپارچه به جنگ با این بحران شتافتند تا سلامت جامعه حفظ شود.

 وی تصریح کرد: در مدت زمان کوتاهی پتانسیل های نهفته بکارگیری شد و تولید ماسک، مواد و ژل ضدعفونی کننده، الکل، گان و وسایل حفاظتی توسط شرکت های دانش بنیان، بسیج جامعه پزشکی، خیّرین، موکب ها و ... آغاز شد؛ نمی دانیم انسان‌ ها دوباره به این ویروس مبتلا می شوند یا خیر، آیا عارضه ای به جا خواهد گذاشت یا خیر،  زیرا هنوز فرصت‌ بررسی عوارض این بیماری به دست نیامده و به هیچ وجه این بیماری هنوز تمام‌ نشده و مردم از شستن‌ دست ها، صورت و رعایت نکات بهداشتی غفلت نکنند و باید به این ویروس عادت کرد تا در آینده رفتار این ویروس مشخص شود.

 
رییس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از همه  اقشار جهت مقابله با این ویروس که از هیچ تلاشی فروگذار نکردند تشکر و از مجتمع مس در تأمین برخی اقلام بهداشتی و راه اندازی بیمارستان  اضطراری ۵۰ تختخوابی قدردانی کرد.

 
ابتلای‌ 13 نفر از کادر درمانی رفسنجان به کرونا

دکتر محمدرضا میرزابیگی، معاون‌ درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هم اظهار کرد: از ابتدای شیوع بیماری در رفسنجان و انار ۶۸ مورد مبتلا به کووید۱۹ داشتیم‌ که از این تعداد 13 نفر از کادر درمانی بودند و این افراد به مدت ۲ هفته قرنطینه خانگی شدند و منجر به بستری آن ها در بیمارستان‌ نشد.

وی افزود: برای مبارزه با این بیماری و مدیریت اوضاع، بیمارستان مرادی رفسنجان با ۸۰ تخت تعطیل شد تا در صورت افزایش مبتلایان از این بیمارستان استفاده شود.

 میرزابیگی تصریح کرد: بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) هم جهت بستری بیماران مبتلا و مشکوک مهیا شد و 2 بخش مردان به این امر اختصاص داده شد ضمن اینکه بخش های دیگر این بیمارستان از جمله اطفال، جراحی، مغز و اعصاب و ... هم به بیماران دیگر خدمات ارائه می دادند که خوشبختانه مراجعه کنندگان به این بخش ها در این مدت کم بودند.

 

میرزابیگی بیان کرد: برای اینکه عامل بیماری، ویروس وی از بیمارستان علی بن ابیطالب رفسنجان بیرون نرود 37 جلسه داخلی در این بیمارستان برگزار و اقدامات و تدابیر لازم برای مواجهه با این موضوع انجام شد زیرا آلوده ترین جا برای یک شهرستان بیمارستان آن شهر است، 46 درصد آلودگی به این ویروس از بیمارستان ها بود.

  وی خاطرنشان کرد: از مجموع 68 مورد مثبت به کرونا در رفسنجان 13 نفر فوت کردند که بالای 70 سال سن داشتند./شبستان

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا