دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر یزد روز شنبه به مناسبت هفته مبارزه با موادمخدر ( اول تا هفتم تیر ) در گفت و گو با خبرنگاران گفت: از اول تیرماه ۹۸ تاکنون ۴۵ تن انواع مواد مخدر در استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه قبل از آن ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

سید مصطفی کرباسی افزود: افزایش کشف مواد مخدر به خاطر همکاری تمام بخش‌ها، برنامه‌ریزی و تلاش جدی نیروهای نظامی، انتطامی و امنیتی و همراهی خوب مردم بود.   

وی ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگی، اطلاع‌رسانی ، پیشگیری و جلب همکاری همه مردم در کنار مسوولان در قالب برنامه‌های مناسب بر اساس شرایط، رویکرد این شورا با همکاری کمیته‌های تخصصی است که سالانه وظایف خود را دقیق انجام می‌دهند.

به گفته این مسوول، اولویت اول شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، موضوع مهم پیشگیری از اعتیاد و همچنین بعد از آن جمع‌آوری معتادان متجاهر، درمان معتادان بهبود یافته و توصیه و اقدام‌های اطلاعاتی در خصوص مبارزه با مواد مخدر است.

کرباسی گفت: پیگیری برای رفع و حل برخی خلاء‌های قانونی ، پاکسازی مناطق آلوده و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه برای پیشگیری جزو برنامه‌های مهمی است که در سال‌جاری پیگیری و امیدواریم نتایج مناسبی به همراه داشته باشد.

پیشگیری دغدغه اصلی 

همچنین جانشین فرمانده انتظامی یزد گفت: اعتیاد اصلی‌ترین و مهمترین آسیب در بین همه ناهنجاری‌ها و زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی است و برای برون‌رفت از آن  به برنامه‌ریزی ،همکاری ، تلاش جدی و پیشگیری نیاز است.

سرهنگ محمرضا هاشمی‌فر افزود: با توجه به اینکه شرایط جغرافیایی استان خاص است و  در مرکز ایران قرار دارد  به ‌صورت مستقیم با آسیب‌های جدی در حوزه مواد مخدر مواجه است و پیشگیری و برخورد با آن جزو اولویت اصلی نیروی انتظامی محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: ارتقای امنیت اجتماعی، کنترل محورهای مواصلاتی، تشدید برخورد با خرده فروشان موادمخدر و جمع‌آوری معتادان ولگرد و متجاهر را با جدیت با همکاری تمامی مردم و مسوولان و دستگاه‌های مرتبط پیگیری و اقدام موثر به عمل می‌آید.

جانشین فرمانده انتظامی یزد گفت: در وضعیت کنونی با تلاش ماموران و همکاری مردم بر مسائل در این بخش  اشراف اطلاعاتی داریم و مرتب با گشت هوایی و زمینی در حال کنترل کویر هستیم و عملکرد خوبی هم در این حوزه وجود دارد و برنامه‌ها پیگیری می‌شود.

آموزش رکن اصلی مبارزه با مواد مخدر 

همچنین مدیرکل آموزش و پرورش یزد به اهمیت آموزش در بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای پیشگیری از استعمال مواد مخدر اشاره کرد و گفت: در این راستا طرح یاریگران زندگی در ۳۴۲ مدرسه یزد پیش‌بینی شده که بر حسب برنامه اجرا می‌شود.

عباسعلی دانافر ادامه داد: سلامت دانش‌آموزان و سرمایه‌گذاری در ارتباط با پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و درگیر شدن نسل جوان با ناهنجاری‌ها و رفتارهای پرخطر یکی از اساسی‌ترین اولویت‌های اصلی نظام تعلیم و تربیت است که جدی محقق می‌شود.

وی تاکید کرد: بین ۲۵ تا ۳۵ درصد دانش‌آموزان در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند و این تکلیف ما را بیشتر می‌کند که با جدیت بیشتری در راستای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و گرفتار شدن دانش‌آموزان در این آسیب‌ها تلاش کنیم.

فعالیت ۱۴ کمپ مبارزه با موادمخدر 

همچنین مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: مراکز سوء مصرف، مرکز اجباری معتادان متجاهر و کمپ‌ها به عنوان سه مرکز در بحث درمان است و کل افرادی که در مراکز سو مصرف مواد سرپایی حضور دارند ۲۹ هزار نفر هستند که زیر پوشش خدمات هستند.

دکتر محد حسین زارع افزود: از این تعداد  ۲۷ هزار نفر را مردان و بقیه بانوان هستند که در  ۱۳۹ مرکز طبق برنامه زیر پوشش خدمات درمانی هستند و تاکنون نقش مهمی در تحقق اهداف خود طبق برنامه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر داشته است .

به گفته وی، سازمان بهزیستی به ۱۴ کمپ فعال مجوز داده که ۱۳ کمپ برای مردان و یک مورد زنان است که ۶ هزار نفر در این محل‌ها  حضور دارند که ۲۳۵ نفر از آنها زن هستند.

جاده‌های یزد نقش مؤثری در برقراری ارتباط استان‌های جنوبی و شرقی ایران به مرکز کشور دارد و با توجه به موقعیت آن در مسیر کریدور شمال - جنوب و شرق و غرب و بالعکس، در برخی مواقع راه‌های آن برای انتقال کالای قاچاق و موادمخدر نیز مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

روزانه حدود ۴۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو سبک و سنگین در جاده‌های استان تردد می‌کنند./ منبع خبر: ایرنا یزد

 

عکس از: مجید دهقانی زاده










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا