مجید کهنوجی در خصوص اقدامات منطقه ویژه اقتصادی در سال جهش تولید، گفت: مجتمع مس سرچشمه ساخت هشت مخزن اسید سولفوریک در این منطقه را برنامه‌ریزی کرده، که دو مخزن تا اواخر شهریور به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش رفسنجان فردا، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در نشست خبری که بمناسبت روز صنعت و معدن برگزار شد، با اشاره به سخنی از رهبر فرزانه انقلاب، فعالان عرصه صنعت و معدن را فرماندهان خطوط مقدم جنگ اقتصادی خطاب کرد و با بیان شیوه فعالیت منطقه ویژه، به شرح خدمات پرداخت و افزود: منطقه ویژه اقتصادی جزو قلمرو اصلی محسوب نمی شود و تمام محدودیت های گمرکی که در سرزمین اصلی است در این منطقه وجود ندارد؛ کالایی که مبدا آن کشوری دیگر و مقصد آن منطقه ویژه اقتصادی است، بدون تشریفات گمرکی وارد می شود.

تسهیل سرمایه گذاری برای تولید کالاهای داخلی منطقه ویژه
وی عدم تشریفات گمرکی بین مبدا و مقصد کالا، حذف بروکراسی اداری و معافیت هفت ساله مالیاتی برای کسانی که کالایشان در منطقه ساخته می‌شود و قصد دارند در سرزمین اصلی به فروش برسانند را از مزایای این منطقه برای سرمایه گذاری عنوان و تاکید کرد: اگر کالا خارج از منطقه اقتصادی تولید شود، باید مراحل قانونی طی شود تا کالا وارد گردد و چیزی به نام قاچاق در منطقه ویژه اقتصادی وجود ندارد؛ ضمن اینکه خط تولید خارج از کشور بدون تشریفات و پرداخت عوارض می تواند وارد منطقه ویژه اقتصادی شود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان یادآور شد: پیمانکارانی که برای سرمایه گذاری در این منطقه فعالیت دارند و برای تولید کالایی که قطعات را از خارج کشور وارد و تبدیل به محصول می کنند، به اندازه مواد اولیه باید عوارض کمرگی پرداخت کنند؛ ولی در صورت داشتن سرمایه گذار خارجی و اشتغال تعدادی نیروی کار و یک سری آیتم های دیگر از ارزش افزوده معاف هستند و تمامی مراحل عقد قرارداد، تحویل زمین و اخذ مجوز سرمایه گذار تا راه اندازی و بهره برداری در منطقه ویژه اقتصادی انجام می شود.

جذب 55 سرمایه گذار و فعالیت 17 واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی از سال 1393
مجید کهنوجی خاطر نشان کرد: مجوز منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در سال ۹۰ توسط ریاست جمهوری صادر شده است و تا سال ۹۳ زیرساخت های آن ایجاد شد و از سال ۹۳ تا ۹۹، تعداد ۵۵ سرمایه گذار جذب شده است که در حال حاضر ۱۷ واحد تولیدی فعال هستند.
وی بیان کرد: در راستای عملیاتی کردن شعار ارتباط صنعت و دانشگاه، ۹ تیم از اساتید دانشگاه در حوزه کود، سم، لوازم آرایشی و بهداشتی و… سرمایه گذاری کرده اند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی با اشاره به مشکلات ارزی، تحریم‌ها و مسائل اقتصادی که موجب عدم همکاری برخی سرمایه‌گذاران شد، افزود: از ۵۵ واحد سرمایه‌گذاری شده ۲۰ واحد نمی‌توانند ادامه دهند و خط تولید بزنند؛ چون محصول تولیدشده آنان توجیه اقتصادی ندارد.

تا پایان سال جاری پنج واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی به بهره برداری میرسد
کهنوجی با ابراز امیدواری از بهره برداری پنج واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی تا پایان امسال، گفت: هفت سرمایه‌گذار خارجی از کشورهای هند، آلمان، اتریش، بلاروس و چین در منطقه ویژه اقتصادی سرمایه گذاری کرده اند.
وی از راه اندازی کارخانه فولاد ضد زنگ و تکمیل زنجیره فروکروم در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان خبر داد و افزود: این کارخانه با یک هزارمیلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی ۲۰۰ نفر قرار است در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان راه‌اندازی شود و با رایزنی های انجام شده در صورت تامین آب مورد نیاز یک ساله به بهره‌برداری می‌رسد.

سرمایه گذاری 3 هزار میلیاردی در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان
مجید کهنوجی تصریح کرد: در منطقه ویژه اقتصادی سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده، که دو هزار میلیارد تومان در صنعت ارز دیجیتال و یک هزار میلیارد تومان در سایر صنایع سرمایه‌گذاری شده است.
وی با اشاره به بحث ارز دیجیتال، اظهار کرد: با توجه به افزایش عرضه و تقاضا و افزایش قیمت دلار که بعلت وجود تحریم ها نمی توان آن را تامین کرد؛ استفاده از ارز دیجیتال راه نجات است.
وی گفت: کاهش قیمت بیت کوین از 12 هزار دلار به 3.5 دلار ، موجب شد که تولید آن توجیه اقتصادی نداشته باشد و این ارز از طریق برق تولید شود و ضروریست دولت و مجلس از این صنعت جدید حمایت کنند.
مجید کهنوجی از ایجاد بزرگترین پست برق جنوب ‌شرق با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات در منطقه ویژه اقتصادی خبر داد و افزود: این پست، برق مورد نیاز تولید ارز دیجیتال را تأمین می‌کند.

لزوم شفافیت و سهولت در دریافت مجوزهای کسب و کار
وی تدوین نقشه راه توسعه صنعتی و تعیین اولویت ها را یکی از راهکارهای حمایت از صنعت و جهش تولید عنوان کرد و گفت: داشتن نقشه راه باعث می شود تسهیلات به انحراف نرود و در جای خود به هدف بخورد و برای افزایش انگیزه تولید باید از فعالیت های نامولد بعنوان رقیب تولید جلوگیری شود که یکی از این کارها هزینه دار کردن فعالیت های نامولد است.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شفافیت و سهولت در دریافت مجوزهای کسب و کار را عاملی در ارتقای امنیت سرمایه گذاری دانست و افزود: در حوزه ارتقای صنعت، ارتقای تامین مالی صنعت مهم است؛ که متاسفانه ۹۵ درصد تامین مالی از طریق بانک صورت گرفته و سود بانک ها با منافع صنعتگر همخوانی ندارد و مشکل صنعتگر را دو چندان کرده و او را از صحنه دور می کند.

اشتغالزایی منطقه ویژه اقتصادی برای یک هزار نفر
وی با تأکید بر اینکه ورود قاچاق در کشور تولید را نابود کرده و ضروریست دستگاه های نظارتی از تولید داخل حمایت کنند، به فعالیت یک هزار نیرو در منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد و یادآور شد: پنج کارخانه به علت شیوع ویروس کرونا و نداشتن مواد اولیه رو به تعطیلی است.
مجید کهنوجی در خصوص اقدامات منطقه ویژه اقتصادی در سال جهش تولید، گفت: مجتمع مس سرچشمه ساخت هشت مخزن اسید سولفوریک در این منطقه را برنامه‌ریزی کرده، که دو مخزن تا اواخر شهریور به بهره‌برداری می‌رسد.
وی خاطر نشان کرد: استفاده از صنایع کم آب در منطقه ویژه اقتصادی موجب شده ۵۰۰ هکتار از این منطقه برای صنایع پایین دستی مس اختصاص یابد که با این کار می توان ۱۲۰۰ کالای مورد نیاز مس سرچشمه مانند لاستیک، انواع نسوزها، انواع مواد شمیایی، لوازم التحریر، لوازم بهداشتی و … را تولید کرد و مس نیز اعلام خریداری کرده است.رفسنجان زیبا/

  • نویسنده : رفسنجان فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا