رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد، بر حمایت قانونی همه‌جانبه این مجمع از نهاد کتابخانه‌های عمومی و تلاش برای رشد و اعتلای کتابخانه‌ها، تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، سیدجلیل میرمحمدی، رئیس مجمع نمایندگان استان یزد و نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، با حضور در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، با مدیرکل، معاونان و جمعی از کارشناسان این اداره کل دیدار و گفتگو کرد.

میرمحمدی، در این دیدار با بیان اینکه مدام مطرح می‌شود سرانه مطالعه در کشور پایین است و برای آن دلایل مختلفی بیان می‌کنند، اظهار داشت: اینکه رشد فضای مجازی سبب شده اقبال به کتاب و کتابخوانی کم شود، حرف درستی است اما با برنامه‌ریزی می‌توان فرصتی از دل این تهدید ساخت و نباید دست خودمان را ببندیم و تماشاچی باشیم.

وی افزود: وب‌گردی و حضور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، مسلماً بخشی از وقت فرد را به خواندن مطالب مختلف صرف می‌کند، لذا شایسته است متولیان امر کتابخوانی هم از این بستر استفاده کنند و با گسترش محتوای مطالعاتی مفید، تهدیدهای فضای مجازی را به فرصتی برای مطالعه تبدیل کنند.

این نماینده مجلس در خصوص گزارش عملکرد و فعالیت‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در طول 5 سال اخیر نیز گفت: پس از استماع این گزارش، دیدگاه بنده نسبت به رسالت‌ها، برنامه‌ها و پیشرفت‌های کتابخانه‌های استان تغییر اساسی کرد و عزم بنده نیز برای حمایت و همراهی با برنامه‌ها و فعالیت‌های این نهاد، بیشتر شد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید قبول کنیم در شناساندن کتابخانه‌ها چندان موفق عمل نکرده‌ایم، گفت: باید از ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی برای معرفی کتابخانه‌ها استفاده و اتفاقات مثبت در بهسازی و نوسازی کتابخانه‌ها، برنامه‌ها و توانمندی‌های کتابخانه‌های عمومی بیشتر به جامعه معرفی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مطالعه، تصریح کرد: وقتی ایشان به عنوان ولی‌فقیه جامعه اسلامی و مرجع تقلید بر ضرورت مطالعه توسط آحاد جامعه، تأکید دارند و آن را واجب دینی برمی‌شمارند، برای تک‌تک ما حجت شرعی و وظیفه دینی ایجاد می‌شود و رسالت متولیان امر کتابخوانی نیز برای ترویج مطالعه سنگین‌تر خواهد شد.

میرمحمدی عنوان داشت: نهاد کتابخانه‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین متولیان امر کتابخوانی، باید از این تأکید صریح رهبری برای ورود به موضوع مطالعه و ترغیب و تشویق آن از موضع قدرت، استفاده کند و از همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها برای تقویت کتابخانه‌ها مطالبه جدی داشته باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد با بیان اینکه مشکلات حقوقی و ساختاری نهاد کتابخانه‌ها قابل حل است، گفت: باید کمیته‌ای در سطح ملی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی تشکیل شود و متخصصان و کارشناسان این حوزه با بررسی تمامی نواقص ساختاری قانون نهاد کتابخانه‌ها، طرح اصلاحی خود را به مجلس شورای اسلامی و به طور خاص کمیسیون فرهنگی ارائه دهند تا پس از بررسی‌های دقیق‌تر در این کمیسیون بتوان با ارائه طرحی قوی و جامع و تصویب آن در صحن علنی مجلس، مشکلات متعدد قانونی و ساختاری نهاد را حل و فصل کرد.

وی تأکید کرد: بنده و سایر همکاران در مجمع نمایندگان استان یزد نیز آماده هرگونه حمایت قانونی که به رشد و اعتلای کتابخانه‌ها کمک می‌کند، خواهیم بود.

میرمحمدی همچنین از پیشنهاد تشکیل فراکسیونی با عنوان «حامیان کتاب» در مجلس شورای اسلامی حمایت و ابراز امیدواری کرد، تشکیل اینچنین مجموعه‌هایی بتواند به پیشبرد اهداف نهادهای فرهنگی کشور کمک کند.

در ابتدای این دیدار رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد به برخی مشکلات ساختاری در نهاد کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: درخواست ما از نمایندگان محترم مجلس این است که حامی نهاد کتابخانه‌های عمومی باشند و با بررسی دقیق و تصویب طرح‌هایی که برای اصلاح ساختار نهاد ارائه می‌شود، این نهاد مهم و مظلوم فرهنگی را به جایگاه واقعی خود برسانند.

وی مشکل عدم اختصاص زمین با قیمت منطقه‌ای به نهاد کتابخانه‌ها برای ساخت پروژه‌های خیرساز را یکی از معضلات عدم توفیق این پروژه‌ها دانست و گفت: متأسفانه به لحاظ قانونی امکان تخصیص مستقیم زمین‌های با کاربری فرهنگی و با قیمت منطقه‌ای به نهاد وجود ندارد و کتابخانه‌ها به لحاظ قانونی، تنها به عنوان بهره‌بردار نهایی تعریف شده‌اند که این امر سبب شده است در سال‌های اخیر برخی از پروژه‌های خیری ساخت کتابخانه در استان متوقف شود و خیران، اقبالی به فعالیت در این حوزه نداشته باشند.

دوست فاطمی‌ها در خصوص آخرین وضعیت پروژه ساخت کتابخانه شهید بابایی زارچ نیز گفت: این پروژه نیز که در حال حاضر حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و جزو مطالبات جدی مردم زارچ است، متأسفانه به دلیل عدم تخصیص بودجه لازم برای تکمیل و تجهیز معطل مانده است که خواستار پیگیری نمایندگان محترم استان برای حل مشکل بودجه این کتابخانه هستیم.

وی همچنین در ابتدای سخنان خود گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های استان و پیشرفت‌های کمی و کیفی آنها طی 5 سال اخیر ارائه کرد  وگفت: خوشبختانه با تلاش تمامی همکاران ستادی و کتابدار، استان یزد در پنج شاخص مهم عضویت، امانت، تعداد کتاب به نسبت جمعیت، سرانه تعداد کتابخانه به نسبت جمعیت و سرانه مساحت کتابخانه‌ای، در رتبه نخست کشور قرار دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در خصوص بهسازی و شاداب‌سازی کتابخانه‌ها و توسعه و تجهیز بخش‌های کودک نیز گفت: در طول پنج سال گذشته بیش از 20 کتابخانه بهسازی و استانداردسازی شده‌اند و بخش‌های کودک قریب به 85 کتابخانه استان نیز بازطراحی و شاداب‌سازی شده است.

وی ادامه داد: در طول این مدت، بیش از 3 هزار نشست کتابخوان و بیش از 10 هزار برنامه فرهنگی و کتاب‌محور در کتابخانه‌های استان اجرا شده که با استقبال مطلوب و چشمگیر مردم نیز همراه بوده است.

دوست فاطمی‌ها همچنین با اشاره تکمیل کتابخانه مرکزی یزد در اواخر سال 98 گفت: این پروژه با حمایت ویژه مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی و صرف هزینه‌ای بالغ بر 150 میلیارد ریال که حاصل پیگیری‌های دبیرکل محترم نهاد و همراهی‌های  مسئولان ارشد استان بود، سرانجام پس از 25 سال به اتمام رسید.

وی افزود: البته این کتابخانه قرار بود در اواخر سال گذشته به بهره‌برداری برسد که به علت شیوع کرونا و تعطیلی‌های سراسری در کشور، به سال جاری موکول شد که امیدواریم با فراهم شدن شرایط، شاهد افتتاح رسمی آن در آینده‌ای نزدیک باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های استان همچنین خواستار پیگیری نمایندگان استان در مجلس و سایر مقامات استانی برای تأمین هزینه تکمیل بخش‌های باقی‌مانده کتابخانه شامل سالن آمفی‌تئاتر، بخش کافه کتاب و دیوار حائل اطراف کتابخانه، شد.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا