مدیرعامل کارخانه اروندچرخ رفسنجان گفت: بهترین راهکار جهش تولید، حفظ وضعیت موجود، ارتقای سطح دانش پرسنل واحدهای صنعتی، ایجاد تفکر نوین در صنعتگران متناسب با تفکر جدید جهانی در جهت ارتقای کیفیت محصول و اقدام به صادارت است.

به گزارش رفسنجان فردا؛ علی احسان مدیرعامل کارخانه اروند چرخ رفسنجان پیرامون موضوع صنعت و جهش تولید در شهرستان اظهار کرد: با شرایط فعلی و گرانی بی حد و نصاب مواد اولیه و افزایش هزینه های نگهداری ماشین آلات و دستگاه ها و مشکلات ارز، احتمالا تاسیس و راه اندازی کارخانه های بزرگ صنعتی در یک تا دو سال آینده در رفسنجان ضعیف است.

وی افزود: مخصوصا در شرایطی که کشور درگیر ویروس منحوس کروناست و همزمان با این ویروس، درگیر تحریم ناجوانمردانه جهانی است که از طرف غرب بر ما اعمال می شود.

احسان گفت: لازم است سازمان و ادارات دولتی مشوق ایجاد واحدهای کوچک صنعتی، مراکز دامداری و دامپروری و صنایع کوچک بسته بندی در زمینه مواد پروتئینی و پرورش طیور باشند.

وی با اشاره به اینکه رفسنجان شهری کشاورزی است افزود: ایجاد واحدهای کوچک دامداری، دامپروری و صنایع کوچک در زمینه پروتئین، پرورش طیور راهکار شهرستان برای تولید است؛ اینکه رفسنجان دو سوم مرغ استان را تولید می کند امیدوارکننده است، سعی کنیم این شرایط را حفظ و افزایش دهیم و کماکان در فکر افزایش تولید باشیم.

مدیرعامل کارخانه اروند چرخ رفسنجان بیان کرد:  نهادها و سازمان های دولتی سعی کنند اگر راهکار متناسب برای جوانان ندارند حداقل از سرکار گذاشتن و حیران نگه داشتن آنها جلوگیری کنند.

احسان با تاکید بر اینکه جوانان باید در راستای دانش کار و ارتقای آموزش های حرفه  ای مورد نیاز جامعه گام بردارند، گفت: چرا نباید در شهرستان رفسنجان مشاغل بزرگ توسط جوانان رفسنجان مدیریت شود، حتما باید نیرو خارج از استان جهت انجام پاره ای از مشاغل به رفسنجان بیایند؟ مثلا آنچه من شخصا درگیر آن هستم کمبود جوشکارهای حرفه ای، نبود افراد صاحب تجربه در زمینه ساختمان سازی و تاسیسات در بین جوانان ایرانی است، چرا نباید جوان ایرانی به این مشاغل روی بیاورد ، چرا باید این مشاغل دودستی تحویل مهاجرین شود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه ارتقای مشاغل بر روی جوانان رفسنجانی هم سازمان مربوطه کوتاهی کردند و هم جوانان در فکر این قضیه نبودند، عنوان کرد: جوانان بایستی حرفه های مورد نیاز را یاد بگیرند رسالت سازمان فنی حرفه ای  اینجا مهم می شود، بایستی تهمیداتی در این خصوص انجام شود.

در دور اول تحریم ها، طرح توسعه را اجرا کردیم

مدیرعامل کارخانه اروند چرخ رفسنجان با اشاره به وضعیت اروند چرخ گفت: مجتمع صنعتی اروند چرخ با مشکلات و تحریم ها آشناست، در دور اول تحریم ها، طرح توسعه را با کمک تمامی پرسنل آموزش دیده ، منضبط و با تجربه اجرا کردیم و توانستیم ظرفیت تولید کارخانه را از سه هزار حلقه رینگ در شبانه روز به شش هزار رینگ افزایش دهیم.

احسان با تاکید بر اینکه توانستیم تحریم ها را به فرصت تبدیل کنیم و از روند کار و توسعه در این مجتمع راضی هستیم، ادامه داد: پس از تحریم های دور اول تا روزی شش هزار حلقه رینگ هم تولید کردیم و با بسیاری از شرکت های خودروساز خارجی که در ایران شروع به کار کرده بودند قرارداد بستیم.

وی با اشاره به اینکه قبل از برخورد به تحریم های دور دوم، نیروهای شاغل این کارخانه به بیش از ۵۰۰ نفر رسید، گفت: با شروع تحریم های دوم و خروج خودروسازان خارجی که قراردادهای سنگینی با آنها بسته بودیم مثل شرکت رنو فرانسه، پژو سیتروئن و… دوباره بحث بحران شروع شد، امیدواریم با تجربه بحران اول و نحوه برخورد با تحریم های دور اول، بتوانیم تحریم های دور دوم را نیز به فرصت تبدیل کنیم ضمن اینکه اکثر مواد اولیه مورد نیازمان را از داخل تهیه می کنیم.

مدیرعامل کارخانه اروند چرخ رفسنجان ضمن تشکر ازتلاش های پرسنل کادر درمانی و بهداشتی عنوان کرد: ایران آمادگی مبارزه با مشکلات و تحریم های ناجوانمردانه را دارد، مخصوصا در این زمان که تحریم ها همزمان با ویروس منحوس کرونا در کشور شروع شده است امید داریم در این قضیه نیز سرافزار بیرون بیاییم.

صادرات و بهره وری بیشتر، راهکار دور دوم تحریم ها در کارخانه اروندچرخ است

مدیرعامل شرکت اروند چرخ رفسنجان با تاکید بر اینکه برای عبور از بحران تحریم های دور دوم، بحث صادرات را شروع کردیم ادامه داد: رینگ به کشورهای روسیه، ترکیه، رومانی، پاکستان و آلمان صادر کردیم و با شروع صادرات و رقابت در اروپا روند و حرکت اروند چرخ، جهت دیگری خواهد گرفت و وشاهد رونق اقتصادی بهتری خواهیم بود.

وی عنوان داشت: متاسفانه از آغاز دور دوم تحریم ها که تعدیل نیروی بسیار زیادی داشتیم؛ قریب به ۶۰ درصد نیروهای تعدیل شده به کار دعوت و مشغول به کار شدند، امیدواریم تا پایان سال جاری باقی مانده نیروهای تعدیلی به کار برگردند؛ در این راستا اروند چرخ تنها قادر به این کار نیست، باید تسهیلات با نرخ پایین تر در اختیار تولیدکنندگان گذاشته شود و همچنین حمایت موسسات مالی، دست اندرکاران صنعت، حمایت سازمان های مرتبط لازم و ضروری است.

احسان با اشاره به اینکه خوشبختانه بحث واردات رینگ منتفی شده است، گفت: واردات رینگ نداریم ولی نبایستی صنعت، صنعتکار و تولید کننده مشکلاتی که دولت ایجاد می کنند را جبران نمایند.

وی افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالای ساخته شده پرداخت شده در صورتی که آن را می بایست به مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها اختصاص دهند که چرخ واحدهای تولیدی بچرخد و سفره کارگر ایرانی رونق پیدا کند که متاسفانه در چند سال گذشته شاهد کوچک شدن سفره کارگران ایرانی هستیم.

مدیرعامل کارخانه اروند چرخ ضمن توصیه صنعتگران به جهش تولید و با تاکید بر شعار سال یادآور شد: بهترین جهش تولید، حفظ وضعیت موجود، ارتقای سطح پرسنل و صاحبان صنعت در جهت ارتقای کیفیت محصول مشابه با محصولات جهانی و اقدام به صادرات است.

 همه کمک کنیم شعار سال محقق شود

وی بر تحقق شعار سال تاکید کرد و ادامه داد: سال جهش تولید را قدر بدانیم همه کمک کنند شعار سال محقق شود ضمن اینکه حمایت ها در راستای تحقق شعار سال بایستی از همه جوانب صورت گیرد.

احسان وضعیت اروند چرخ را خوب ازریابی کرد و گفت: صنعتگران صبوری پیشه کنند امید داریم با ارتقای سطح دانش پرسنل، تجهیز و به روزرسانی ماشین آلات و افزایش ارتقای تکنولوژی از این شرایط سخت به سلامت عبور کنیم.

مدیرعامل کارخانه اروند چرخ رفسنجان ادامه داد: کارخانه اروند چرخ هم  مانند سایر صنعتگران کشور آموزش پرسنل،  تهیه و طراحی قطعات مورد نیاز در داخل کشور و همچنین صادرات را اولویت قرار داده است، ضمن اینکه فروش هم در داخل در وضعیت بهتری قرار دارد.

احسان ضمن دعوت تمامی مدیران صنعتی به صبر و تلاش بیان کرد: مدیران واحدهای صنعتی مطمئنا  می دانند در چه مقطعی از زمان قرار دارند و بر اساس آن باید تصمیمات مثبتی بگیرند، ضمن اینکه مدیر در شرایط دشوار بایستی تدبیر خاصی داشته باشند، شاید صرفه جویی هم یکی از چاره های کار باشد.

ضرورت کمک دولت به قطعه سازان و واحدهای کوچک تولیدی

وی افزود: مدیران صنعتی هم بایستی رعایت حال پرسنل شان را داشته باشند چرا که این پرسنل سالیان سال است که در کنارآنها بوده و تولیدکنندگان هم بایستی رعایت حال آنها را داشته باشند.

مدیرعامل اروند چرخ رفسنجان متذکر شد: قطعه سازان و ادوات سازان رفسنجان که واحدهای کوچک تولیدی هستند و تعداد زیادی کارگر را پوشش می دهند چندین سال است گرفتار مشکلات هستند بایستی به هر نحوی که شده کمک شوند تا بیشتر از این دچار خسارت نشوند، چراکه سرمایه شهر ما هستند.

احسان بیان کرد: رفسنجان قشر کارگر بسیار شریف، نجیب و توانمندی دارد که مثال زدنی است، نباید دلسردی و بی انگیزگی پیشه این قشر شود.

 شهر پایدار، شغل پایدار می خواهد

وی به ظرفیت های رفسنجان اشاره و تاکید کرد: رفسنجان پتانسیل بسیار بالایی نسبت به سایر شهرهای استان دارد، راه آهن در فاصله ۳۰ کیلومتری، وجود فرودگاه در نزدیکی شهر، سیستم حمل و نقل توانمند ، کارخانجات کاشی و زیرمجموعه آنها و وجود مجتمع عظیم مس سرچشمه از پتانسیل های بسیار بالای این شهر است.

وی ادامه داد: انتقال مواد پتروشیمی از اصفهان به بندرعباس که قبلا جهت انتقال مواد نفتی صورت می گرفت، خوشنامی تجار و وجود مردم پرتلاش و نجیب در این شهرستان از دیگر پتانسیل های رفسنجان است.

وی حفظ وضعیت موجود پسته شهرستان را پیشنهاد داد و گفت: حداقل کاهش سطح زیر کشت نداشته باشیم، جوانان بایستی به کشاورزی روی بیاورند، متاسفانه آنها از این حرفه فاصله گرفتند تمامی مشاغل کشاورزی را اتباع افغانستانی تصاحب کردند در حالیکه جوانان شهرستان بیکار هستند و این خطر بزرگی برای شهر است.

احسان یادآور شد: مسئولین شهرستان هم شرایط را درک کنند و به صرف اینکه ارباب رجوع را دلخوش کنند وعده های توخالی ندهند، اگر قرار نیست کاری انجام شود و نمی توانند کاری را برای جوانان انجام دهند جوانان را سرکار نگذارند و آنها سرگردان نکنند تا انرژی جوان در این قول و وعده های توخالی  هدر نرود.

وی ادامه داد: مسئولین دست جوانان را بگیرند، شهر پایدار شغل پایدار می خواهد، شغل پایدار یعنی راهنمایی و مشاوره صحیح و تلاش من و تو به این جوانان که سرمایه های شهرمان هستند.

احسان ضمن آرزوی توفیق برای جوانان شهرستان گفت: امید است با راهنمایی و مشاوره مسئولین مرتبط، شاهد بیکاری بیش از حد جوانان در شهرستان نباشیم./ خانه خشتی

  • نویسنده : رفسنجان فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا