مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: در سال زراعی جاری حدود ۲۳ هزار تن انواع میوه از هشت هزار هکنار باغ های این شهرستان برداشت شد که این میزان تولید نسبت به سال زراعی قبل به نصف کاهش یافت .

یزد فردا: حسن زارع دلیل کاهش تولید میوه را سرمازدگی و وزش توفان در اوایل سال جاری و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و افت سطح آب های زیر زمینی در منطقه ذکر کرد.

وی بابیان اینکه مقداری از میوه در منطقه و بخشی از آن در بازار سایر شهرهای استان یزد و مناطق همجوار عرضه و مصرف شد، اظهارکرد: میوه های تولیدی شامل زرد آلو، گوجه سبز، انگور، انجیر ، شلیل ، هلو ، خیارسبز و هندوانه است که برخی میوه ها به صورت تازه خوری و مقداری هم به صورت خشک مصرف می شود.

کاهش ۵۰ درصد تولید زردآلو 

 مسوول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه ، بابیان اینکه امسال ۱۵ هزار تن زردآلو در این شهرستان برداشت و به بازار مصرف عرضه شد، خاطرنشان کرد: در شرایط مناسب آب و هوایی و بدون حوادث طبیعی تولید این محصول به ۳۰ هزار تن می رسید.

زارع ادامه داد: همچنین امسال برداشت محصول هلو و شلیل به دلیل تداوم ۲ دهه خشکسالی ، افت سطح آب‌های زیرزمینی، تغییر الگوی کشت و توسعه کاشت محصول کم آبخواه و نیز سرمازدگی ۵۰ درصد نسبت به پارسال کاهش دارد.

وی با اشاره به اینکه سطح زیرکشت این محصول از ۶۵ به ۴۵ هکتار در سال جاری کاهش یافت، اضافه کرد: متوسط عملکرد این ۲ محصول هفت تن و در بعضی باغ ها تا ۱۰ تن در واحد سطح است که در مجموع ، حدود ۴۰۰ تن هلو و شلیل در شهرستان برداشت شد.

تولید ۴۵ هزار تن میوه در ابرکوه

این مسوول تصریح کرد: سالانه در شرایط عادی از هشت هزار هکتار باغ های ابرکوه افزون بر ۴۵ هزار تن انواع محصولات  باغی تولید و روانه بازار مصرف می شود.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه  ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و هفت هزار هکتار آن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۴۰ درصد اشتغال شهرستان وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات استحصال و با این میزان آب از سطح ۱۵ هزار هکتارسطح زیرکشت، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید که بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
منبع: ایرنا

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا