چندی است جریانی با ایجاد اکانت‌هایی با نام خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی ایران اقدام به انتشار فیک‌نیوزها و شایعات با اسم این رسانه‌ها می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا : نمونه‌های آن نیز لو رفتن سوالات کنکور توسط اکانت فیک باشگاه خبرنگاران جوان، درگذشت شجریان یا پاسخ شدیداللحن وزیر خارجه امارات به ظریف توسط اکانت فیک خبرگزاری ایسنا، اظهارنظر سعید طوسی توسط اکانت فیک خبرگزاری فارس و ... است که می‌تواند جریان صحیح اطلاع‌رسانی را دچار اختلال کند.

نکته اینجاست که این اخبار ساختگی در دل اخبار صحیح منتشر می‌شوند و این یعنی عزمی برای بی‌اعتبارسازی رسانه‌های کشور، سردرگمی مخاطبان و سخت‌شدن شرایط راستی‌آزمایی محتوا وجود دارد.

خط بی‌اعتبارسازی رسانه‌ای در بزنگاه‌ها موجب تقویت جریان شایعه می‌شود و مدیریت افکار عمومی را از مسیر صحیح خود خارج می‌کند.

به نظر می‌رسد این بی‌اعتبارسازی رسانه‌ای تنها مقدمه‌ای است برای تحقق هدفی بزرگ‌تر که این، گام نخست آن است. در این شرایط، رسانه‌های جریان اصلی باید ضمن مداومت در معرفی صفحات رسمی خود، در راستای صیانت از افکار عمومی، شکایتی را به صاحبان پلتفرم‌هایی که حساب‌های جعلی در آنها ساخته شده و فعالیت می‌کنند، ارائه کنند.

یادمان باشد اخبار جعلی و شایعات، سرمایه اجتماعی جوامع را متاثر می‌کنند و می‌توانند در مهندسی اجتماعی اثرگذار باشند و این یعنی صیانت از مخاطبان اهمیت استراتژیک دارد.

این روزها ایجاد اخلال در روند اطلاع‌رسانی کشورها از طریق ساخت اخبار جعلی و پمپاژ شایعات، موجب انحراف در روند تحلیل و نگرش مخاطبان است. تصاحب افکار عمومی و ایجاد تغییرات در ترجیحات مخاطبان گاهی از طریق ایجاد کانال انحرافی در فکر آنها رخ می‌دهد که طاعون عصر رسانه یعنی اخبار جعلی و شایعات، روشی سریع برای تحقق این امر هستند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا