روستای توران پشت تفت ، روستایی مرتفع و تاریخی در ۶۰ کیلومتری شهرستان تفت و ۲۵۰۰ متری سطح دریا می‌باشد که با قرارگیری در دامنه های جنوبی شیرکوه و دشت های سرسبز، آب و هوایی نیمه خشک و کوهستانی دارد.

به گزارش پایگاه خبری یزدفردا :  در سال ۶۳۰ میلادی؛ « توران پشت یا همان توران دخت، دختر خسرو پرویز » پادشاه ایران دستور داد تا یک آتشکده و بنایی به نام توران پشت در روستای تاریخی قهستان( قناتستان به دلیل داشتن قناتهای فراوان ) برپا کنند که هم اینک به یادگار مانده و نام روستا را به توران پشت تغییر داده است.

جاذبه های روستای توران پشت تفت
روستای زیبای توران پشت تفت ، کهن ترین روستای یزد می باشد که با داشتن ۵۰۰۰ سال قدمت، آثار طبیعی و تاریخی فراوانی از زمان ساسانیان یا هخامنشیان را در خود جای داده است.

روستای "توران پشت" از مناطق اکوتوریسم یزد می باشد که برخی از آثار طبیعی و تاریخی آن شامل قلعه جن ، قلعه توران پشت ، مسجد جامع توران پشت ، نخل تاریخی و حسینیه توران پشت ، گنبد پیر مراد و شیخ جنید و سید گل سرخ و چهل دختران ، آتشکده استینا ، تخت رستم توران پشت ، سنگ نوشته‌ های خوره ، آب ‌انبار سنگی ، چشمه‌ آب گازدار ، محل سکونت میراب ۱۲۰ ساله ، بقایای آسیاب آبی ، غارهای تاریخی و ... می شود.

قلعه توران پشت
در عصر هخامنشیان و ساسانیان برای جلوگیری از هجوم دشمنان؛ انواع دژها، راهدارخانه ‌ها و چاپارخانه ‌های مستحکم می ساختند که نه تنها کاربرد نظامی و تجاری داشته بلکه به عنوان رباط و بار انداز کاروان‌ ها نیز استفاده می‌شده است. از مهم ترین و معروف‌ ترین این دژها در استان یزد می‌توان به قلعه توران پشت ، اشکذر ، بهاباد ، انارک و اردان اشاره کرد.

قلعه توران پشت در دامنه‌ کوه و بر روی صفّه ‌ای رو به سوی دشت قرار دارد و با وسعت و شکوه خود، حالتی اساطیری را به نمایش می گذارد.

بنای این قلعه منحصر بفرد و حتی درب بزرگ ۷/۱ × ۱ متری آن از جنس سنگ رسوبی تپه توران پشت می باشد.  قلعه توران پشت تعداد زیادی حجره دارد که هر کدام از آنها در اختیار یک خانواده روستایی بوده است. در این حجره ها، مواد غذایی مانند خشکبار، حبوبات، آرد و ... در محل مخصوص خود به صورت طبقه ‌بندی شده انبار می‌شدند.

گنبد شیخ جنید توران پشت یزد

در ایامی دور بر روی تپه های مشرف به روستای توران پشت ؛ ۴ بقعه گنبد واره به نام های چهل دختران ، سید گل سرخ ، پیر مراد و شیخ جنید توران پشت قرار داشته که ۲ بقعه آن تخریب شده و اینک تنها بقعه شیخ جنید و بقعه چهل دختران باقی مانده اند.

فرم مخروطی گنبد شیخ جنید ( آرامگاه ابن ابی طاهر ) مزیّن به آیات قرآنی و شبیه به گنبد سنگی ابرکوه می باشد. بقعه چهل دختران ، بنایی سنگی و هشت ضلعی است که قدمت آن به قرن ۶ هـ . ق می رسد و با شماره ثبتی ۲۳۱۵۱ به ثبت ملی رسیده است.

چشمه های جوشان توران پشت
منطقه گردشگری توران پشت دارای چشمه های جوشان آهکی است که متعلق به دوره کواترنر می باشد و با شماره ۱۹۰ در فهرست میراث ملی طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

چشمه‌ های آهکی توران پشت یکی از زیباترین چشمه ‌های جوشان کشور است که در فاصله بسیار کمی از تخت رستم قرار دارند. چشمه توران پشت به صورت آبگرم و خیلی آرام با املاح گچی و آهکی از زمین در حال جوشیدن است که به مرور زمان به شکل ورقه ورقه ( به شکل پیاز) و لایه ‌ای، تپه ‌ای از املاح به وجود آورده، زمانی که این لایه‌ های رسوبی خیلی ضخیم شوند از جوشش چشمه جلوگیری می کند. اما این چشمه خاموش نمی شود و در نزدیکی محل قبلی و از کف، دوباره شروع به جوشیدن می‌کند و حیات را به جریان می اندازد.

این چشمه ‌های جوشان هر ساله پذیرای دانشجویان زمین شناسی، گردشگران خارجی و دوست داران چشمه ‌های آب گرم می باشد.

قبرستان توران پشت
قبرستان توران پشت تفت ، قبرستانی کهن دیرینه با دو قسمت قدیم و جدید است که در ارتفاع بالاتری از سطح روستا قرار دارد. سنگ قبرهای تاریخی این قبرستان با قدمت قرون ۵ و ۶ هـ . ق و به خط کوفی می باشند که با گذشت زمان به کتیبه هایی ارزشمند و نفیس تبدیل گردیده اند.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا