به منظور توانمندي سازي داوطلبان بومي براي مديريت حوادث طبيعي، نخستين خانه هلال بهاباد روز سه شنبه با حضور مسوولین استانی و شهرستان در روستاي احمد آباد بخش مرکزی اين شهرستان افتتاح شد.

یزدفردا:مسوول حوزه  پیگیری  ورئیس خانه های هلال احمراستان یزد در آئین افتتاح این خانه هلال بابیان اینکه تقویت خانه‌های هلال در شهرستانها و مناطق مختلف موجب آمادگی بیشتر و توانمندسازی جوامع محلی برای مقابله با آسیبها و کاهش آسیبهای ناشی از حوادث غیرمترقبه می‌شود اظهارداشت : خانه‌های هلال، مکانی برای گسترش آموزش و نفوذ بین مردم برای ساختن روستا، شهر و استان در زمان حوادث و بلایاست.

وی تصریح کرد : با توجه به زمان طلایی در حوادث و کمبود نیروهای امدادی در این زمان، مردم نقش مهمی در کاهش خسارات و تلفات جانی ناشی از وقوع حوادث دارند که ایجاد خانه‌های هلال نقش مهمی در این زمینه دارد.

سید کاظم بزاززاده درادامه بیان داشت : این خانه ها بیشتر در دهستانهایی ایجاد می شود که با بقیه روستاها ارتباط داشته باشند تا در زمان های بحرانی مانند حریق و یا حوادث و بلایا بتوان به چند روستا دسترسی داشت و اقدامات مورد نیاز را انجام داد.

وی اظهار داشت: خانه های هلال در راستای تحقق شعار (هر خانواده یک امدادگر) و اشاعه آموزش های همگانی برای مقابله در برابر حوادث و سوانح طبیعی راه اندازی شده که می توانند در بخش پدافند غیرعامل و مدیریت بحران نقش مهمی را ایفا کنند.

رییس خانه های هلال احمر یزد با بیان اینکه 30 خانه هلال در روستاهای مختلف استان یزد افتتاح می‌شود و در برخی از شهرستان‌ها که روستاهای بیشتری دارند تعداد خانه‌های هلال بیشتر است خاطرتنشان کرد :  در سایر شهرستان‌ها هم بر اساس ظرفیت ایجاد شده این خانه‌ها شروع به کار می‌کنند.

این مقام مسوول با بیان اینکه خانه های هلال میتوانند به عنوان یک هلال احمر کوچک با توجه به فغالیتهای گسترده ای که دارند فعالیت کنند افزود :خانه های هلال حلقه ای به هم پیوسته از توان توانمندان ونیازنیازمندان است .

این مقام مسوول تصریح کرد : خانه‌‌های هلال، خود نوعی هلال‌احمر کوچک به شمار می‌‌رود که در سطح شهرها از سوی مردم، ‏خیران و نیکوکاران و با همکاری شهرداری‌ها، مساجد و اصناف و در سطح روستاها از سوی ‏دهیاران، بخشداران و با مشارکت فرمانداری‌ها، شعب جمعیت هلال‌احمر تجهیز و مدیریت می‌شود که ‏با تشکیل این خانه‌ها تمام ظرفیت‌های خدمت‌رسانی جمعیت هلال‌احمر مبتنی بر نیاز هر منطقه احصا ‏و به کار گرفته می‌شود‎.‎

وی با اشاره به اینکه استعدادهای بومی منطقه ای از مزیت های تشکیل خانه های هلال است بیان کرد  : استعدادهای بومی منطقه ای از مزیت های تشکیل خانه های هلال است که این خانه ها توسط خود داوطلبان ومردم اداره می شوند .

درادامه این مراسم  بخشدار بخش مرکزی درسخنانی با تسلیت ایام ماه محرم ماه عزاداری سید وسالار دشت کربلا حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) ازتمامی مسئولین راه اندازی خانه هلال دراین روستا تقدیر و تشکر کرد و افزود : فلسفه فعالیت خانه هلال خدمت داوطلبانه مردم به مردم است و به نوعی امدادگر شدن جوامع محلی موجب کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی و بحران خواهد شد.

حسین زینلی باغستانی بخشداربخش مرکزی بهاباد بابیان اینکه طرح ایجاد خانه‌های هلال با هدف تحقق شعار داوطلب‌محوری و بهره‌مندی از مشارکت افتخاری و داوطلبانه همه افراد متقاضی فعالیت در جمعیت هلال‌ احمر اجرایی می شود افزود : "خانه‌های هلال" موجب ارتقای سطح تاب‌آوری جامعه در برابر حوادث و بلایای طبیعی است.

بخشداربخش مرکزی بهاباد بر ضرورت افزایش آگاهی‌ عمومی و آمادگی مردم در مواجهه با مخاطرات و حوادث تاکید و بیان کرد: تشکیل "خانه هلال" در نهادها و نیز راه‌اندازی آن در سطح شهرها و روستاها می‌تواند زمینه‌ساز استفاده از بیشتر ظرفیتهای مردمی برای ارتقای سطح تاب‌آوری جامعه در برابر حوادث باشد.

رییس جمعیت هلال احمر بهاباد هم دراین مراسم  به مزیت تشکیل خانه های هلال درروستاها وشهرها پرداخت و افزود  : یکی از مزیت های برپایی این خانه ها که به نوعی از اهداف آنها تلقی می شود کاهش تلفات و خسارات در هنگام حوادث است چرا که اعضا در این خانه ها آموزش های لازم جهت امدادرسانی را کسب می کنند.

حسن رضاپوربهابادی  با  بیان اینکه خانه‌های هلال‌احمر درواقع مرکزی با ساختار داوطلبی بدون نیروی انسانی رسمی، پیمانی یا ‏قراردادی در سطح محلات شهرها و روستاهاست که آن را اعضا، داوطلبان، خیران، نیکوکاران و ‏واقفان اداره می‌کنند گفت :  اجرای این طرح از ظرفیت داوطلبان استفاده کرده و تمام مربیان جز داوطلبان هستند.

درآئین افتتاح خانه هلال احمر روستای احمد آباد بهاباد بخشدار بخش مرکزی ، رییس حوزه مدیر عامل و رییس خانه های هلال احمریزد ، رییس جمعیت هلال احمر بهاباد ورییس و اعضای شورای اجرائی هلال احمروخانواده شهدا حضورداشتند بدست پدرشهدا افتتاح شد .

انتهای پیام /

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا