پروژه ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی بافق که سال ۹۴ با پیش بینی اعتبار ۱۱ میلیارد تومان قرارداد آن بسته شد اکنون پس از گذشت پنج سال، نیاز به ۳۵ میلیارد تومان دیگر دارد تا در سال ۱۴۰۰ آماده بهره‌برداری شود.  

یزد فردا: هنگامی‌که کلنگ ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی بافق با حضور مردم و مسوولان استانی و کشوری به زمین زده شد شهروندان بافقی از خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدند زیرا پیمودن مسیر ۱۱۰ کیلومتری تا مرکز استان و دسترسی به بیمارستان‌های یزد آنهم در جاده دوطرفه سال ۹۴ ، سخت و بعضا همراه با تصادفات و سوانح رانندگی بود.

گرچه سه سال بعد یعنی سال ۹۷ دوباندسازی جاده یزد - بافق به اتمام رسید و مورد بهره برداری قرار گرفت اما طولانی شدن اجرای این پروژه باعث نگرانی مردم شد زیرا مجبور بودند کماکان همان مسیر را طی کنند تا بیمار خود را به مراکز درمانی یزد برسانند.

بیمارستان کنونی پاسخگوی نیاز بیماران نیست

بیمارستان فعلی بافق که سال ۶۹ با ۱۲ تخت بستری راه اندازی شد با وجودیکه اکنون دارای بخش‌های مختلف جراحی، اطفال، زنان و زایمان، رادیولوژی، سونوگرافی، آزمایشگاه ، آی -سی- یو، اورژانس و سی- سی- یو می باشد و از وجود اکثر متخصص‌ها حوزه پزشکی و درمانی به صورت تمام وقت و پاره وقت برخوردار است اما ظرفیت تخت‌ها برای بستری بیماران، کافی نیست ضمن اینکه به خاطر کمبود ظرفیت تخت و امکانات مرتبط، از وجود برخی تخصص‌های تمام وقت و انجام بعضی اعمال جراحی در برابر مردم شرمنده است.

بنا به بُعد مسافت تا مرکز استان، موقعیت جغرافیایی بافق و اینکه سه شهرستان بافق، بهاباد و کوهبنانِ کرمان و همچنین دهستان‌ها و روستاهای تابعه با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر می‌توانند از خدمات پزشکی و درمانی در یک نقطه مرکزی، برخوردار باشند، مسوولان مربوطه تصمیم به ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی در بافق گرفتند اما مشکلات اقتصادی و کمبود اعتبار پیشرفت این پروژه را لاک پشتی کرد و مردم از این بابت نگران و ناراضی هستند.

نگرانی مردم از طولانی شدن ساخت بیمارستان

یکی از شهروندان بافقی گفت: مردم بافق در تمامی امور خیر پیش قدم بوده و هستند اما نیاز است تا مسوولان حوزه سلامت نیز در این زمینه وتخصیص اعتبار لازم  تکمیل این پروژه تسریع کنند.

حسین محمدی به مساعدت‌های شرکت سنگ آهن و فرمانداری بافق در ساخت این پروژه اشاره کرد و افزود: چندین سال است شاهد حرکت کند ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و وزارت بهداشت در این شهر هستیم و همچنان خبر می‌رسد تکمیل و بهره برداری از این پروژه به سال آینده موکول شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: وعده مسوولان ذیربط محقق شود و مردم این دیار، بهار ۱۴۰۰ در نخستین روزهای قرن چهاردهم شاهد به بار نشستن تلاش دولتمردان تدبیر و امید در خصوص افتتاح بیمارستان بافق و بهره برداری از این پروژه باشند.

یک شهروند دیگر هم گفت: سال ۹۴ و ۹۵ فرصت خوبی بود تا با اعتبار آن زمان پروژه بیمارستان ۹۶ تختخوابی بافق تکمیل شود ولی عدم پیگیری به موقع از سوی مسوولان،باعث شد پیمانکار در موعد مقرر به تعهد خود عمل نکند و در سال‌های بعد از آن به صورت روز افزون با افزایش قیمت‌ها روبرو شد و تکمیل پروژه مرتب به تاخیر افتاد به طوری‌که اکنون  اعتبار چند برابری لازم است تا این پروژه به سرانجام برسد.

محمدرضا حسینی، به گرمای شدید منطقه و سوز سرمای کویری و طولانی بودن مسیر بافق به یزد اشاره کرد و افزود:برخی از مریض‌ها که طی چند سال گذشته راهی مرکز استان شدند در راه با خراب شدن خودرو و قرار گرفتن در گرمای سوزان تابستان و برودت شدید هوا در زمستان درد مضاعف تحمل کردند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از آرزوهای دیرینه مردم، تکمیل و راه اندازی بیمارستان ۹۶ تختخوابی بافق است تا هم پذیرای بیماران این شهرستان و هم بیماران و همراهان شهرستان‌های همجوار باشد زیرا در شرایط کنونی ( کرونایی) و در زمان بروز تصادفات تعداد اتاق‌ها و تخت‌های  برای بیماران و افراد حادثه دیده کفایت نمی‌کند.

به گفته این شهروند، سردرگمی بیماران و همراهان به خاطر نبود فضای لازم و  کافی در بیمارستان کنونی از علل اصلی ارجاع بیمار به مرکز استان و  مشکلات مردم این شهرستان است.

امام جمعه بافق در آیین معارفه رییس جدید بیمارستان ولیعصر (عج)  با تجلیل از تلاش شبانه روزی مدافعان سلامت بر تکمیل و راه اندازی این پروژه تاکید و از خیّران این حوزه قدردانی کرد.

حجت الاسلام سید جواد سلیمانی اجرای پروژه ساخت منازل مسکونی متخصصان را هم خواستار شد و افزود: پزشکانی که با تخصص‌های مختلف از مرکز استان یا نقاط دیگر به این شهرستان مراجعه می‌کنند باید از فضای مناسب برای زندگی و استراحت برخوردار باشند.

دلیل توقف پنج ساله پروژه بیمارستان ۹۶ تختخوابی بافق چیست؟

سرپرست جدید فرمانداری بافق اخیرا در بازدید از بیمارستان ۹۶ تخت خوابی این شهر وضعیت پروژه بیمارستان یاد شده را رضایت بخش ندانست و گفت: در سال ۹۴ قراردادی با مبلغ ۱۱ میلیارد تومان بسته شده، اما امروز طبق صحبت پیمانکار هنوز بیش از ۳۵ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است تا این پروژه تکمیل شود.

سید مهدی طلائی مقدم که آن سال خود فرماندار بافق بود، با ابراز تاسف و  گلایه از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی یزد به عنوان کارفرمای ساخت بیمارستان خاطرنشان کرد: روند اجرای این پروژه مطلوب نیست و انتظار داشتیم مسوولان دانشگاه دعوت را پذیرفته و در جلسه و بازدید امروز حضور داشته باشند، اما حاضر نشدند.

سرپرست فرمانداری بافق تصریح کرد: علی رغم همه مسائل و مشکلاتی که وجود دارد تمامی دستگاه‌های شهرستان اعلام آمادگی کردند تا در تکمیل این پروژه همکاری داشته باشند و امیدواریم که سال آینده (۱۴۰۰) سال افتتاح این پروژه عام المنفعه باشد.

وی با بیان اینکه تکمیل این پروژه در سال جاری کار سختی نیست، ابراز امیدواری کرد با تلاش بیشتر کارفرما و پیمانکار بتوانیم در سریعترین زمان ممکن این پروژه را تکمیل کنیم.

طلایی مقدم، تکمیل هر چه زودتر این پروژه را گامی برای حفظ حقوق بیت المال اعلام کرد و افزود: قرار گرفتن این پروژه  در شرایط  افزایش نرخ‌ها و تکمیل نشدن به هنگام آن، تضییع حقوق بیت المال را در پی داشته و هرچه دیرتر این پروژه به بهره برداری برسد حقوق بیشتری از بیت المال تضییع می‌شود.

وی  با بیان اینکه زیر ساخت‌های  لازم  اقامتی در سطح شهر فراهم است تصریح کرد: با تکمیل و راه اندازی این بیمارستان، بافق به قطب گردشگری سلامت تبدیل خواهد شد.

بافقی ها تا ۱۴۰۰ منتظر راه اندازی بیمارستان ۹۶ تختخوابی بمانند

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم در این آیین  معرفی رییس جدید بیمارستان ولیعصر(عج) بافق ،تکمیل  بیمارستان ۹۶ تختخوابی این شهر را از اولویت‌های دانشگاه متبوع خود اعلام کرد و گفت: این بیمارستان در چهار طبقه با بخش‌های گوناگون در حال ساخت است و حداکثر تا سال ۱۴۰۰ خورشیدی تکمیل و بهره‌برداری از آن آغاز می‌شود.

دکتر محمدحسین زارع مهرجردی با بیان اینکه تهیه دستگاه «ام آر آی» با خرید سایر تجهیزات همراه است تصریح کرد: باید ابتدا مجوز مرکز تصویر برداری اخذ شود که این امر در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد و مراحل پایانی را سپری می‌کند.

به گفته وی با خرید و راه اندازی دستگاه  ام- آر - آی  در این بیمارستان تازه ساز نیاز مراجعه مردم منطقه به مرکز استان تا حدود زیادی برطرف می‌شود.

این مسوول علت تاخیر در اجرای پروژه بیمارستان بافق را نبود اعتبار دولتی در یکی  دو سال اخیر ذکر و از خیران منطقه به ویژه مساعدت‌های مالی شرکت سنگ آهن مرکز ایران - بافق تشکر کرد.

تزریق یک میلیارد تومان به پروژه ساخت بیمارستان 

مدیر داخلی بیمارستان ولیعصر(عج) بافق چندی قبل گفت: مبلغ یک میلیارد تومان برای ادامه ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی این شهرستان از سوی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق کمک شد.

 محمد باقرقائمی خاطرنشان کرد: با تزریق این مبلغ ،پروژه جان دوباره گرفت و با مساعدت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ساخت بیمارستان با حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی، تا تکمیل و راه اندازی بدون وقفه ادامه دارد.

کلنگ احداث ساخت این بیمارستان در سال ۱۳۹۴ و با پیگیری سید مهدی طلائی مقدم فرماندار وقت و سرپرست کنونی فرمانداری شهرستان، در سایت بیمارستان کنونی به زمین خورد و ظرف مدت سه ماه و نیم اسکلت بتنی چهار طبقه با زیر بنای بیش از ۱۱ هزار و ۷۵۰ متر مربع تکمیل شد اما بعدها کمبود یا بعضا نبود اعتبار کافی باعث کاهش روند پیشرفت این پروژه شد.

سرپرست فرمانداری بافق به همراه مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، رییس بیمارستان، پیمانکار پروژه و جمعی از مسوولان و کارشناسان روز گذشته  از ساختمان در حال ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی بازدید کرد و در نشستی با پیمانکار و سایر مسئولان همراه مسایل مشکلات و موانع تکمیل پروژه را بررسی و اعلام آمادگی خود و سایر مجموعه‌های دولتی شهرستان برای تکمیل سریع این پروژه را بیان کرد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا