رئیس اداره میراث فرهنگی ابرکوه گفت: گروه صلح و دوستی جهانی «جای جاگات» که با هدف تحقق به شعار صلح و دوستی بین ملت‌ها حرکت خود را از هند به سمت ژنو انجام داده بود، عارسُک‌های جُلی ابرکوه را به عنوان نماد خاصی از صلح جهانی معرفی کردند.

یزد فردا: اوخر پارسال یک گروه ۲۵ نفره تحت عنوان گروه صلح و دوستی جهانی «جای جاگات» حرکت خود از هند به سمت ژنو را با دو هدف گرامیداشت یکصد و پنجاه و یکمین سالگرد تولد گاندی و تحقق بخشیدن به شعار صلح و دوستی بین ملت‌ها و همچنین مطالعه تحقیقاتی برای آینده سازمان ملل آغاز کردند و در مسیر خود به شهر نمونه گردشگری ابرکوه نیز سفر کردند.

«حمید مشتاقیان» رئیس اداره صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری ابرکوه در رابطه با سفر این گروه به ابرکوه و دستاورد آن برای این شهر نمونه گردشگری، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بخشی از گروه فوق در سفر سه‌ هفته‌ای خود به ایران از شهرهای مختلف از جمله ابرکوه بازدید کرد و طی برگزاری جلسات و نشست‌های مختلف اندیشه ضدخشونت گاندی را تبلیغ کرده و همچنین با بخشی از فرهنگ، تاریخ محلی، سنت‌ها، الگوها، صنایع‌دستی و معیشت ایرانی آشنا شدند.

وی افزود: تیم نامبرده که از ملیت‌های هندی و فرانسوی تشکیل شده بود، با ترکیب سفیر بازنشسته هند در ایران، مددکار ارشد اجتماعی هند، رهبر راهپیمایی صلح جهانی جای‌جاگات و اعضای راهپیمایی صلح جهانی، در سفر خود به استان یزد از مرکز آموزش صنایع‌دستی ابرکوه «دسواره» بازدید کردند.

مشتاقیان بیان کرد: گروه جای‌جاگات در خلاصه سفرنامه‌ی خود، «عارسُک جُلی» را که توسط «حامد اکرمی» هنرمند و پژوهشگر جوان ابرکوهی احیا شده است را به عنوان عروسک خاصی که نمادی از صلح جهانی است معرفی می‌کنند و می‌نویسند: «ایرانیان از مهاتما گاندی و اصول وی در مورد خشونت و صلح آگاهی کامل دارند. عروسک‌سازی یک هنر عامیانه بسیار پیشرفته در ایران است. ایرانی‌ها این را نوعی صلح بین ملت‌ها می‌دانند.»

وی تصریح کرد: سفر گروه جای‌جاگات به ابرکوه فرصت بسیار با ارزشی پیش آورد که هنر را از دیدگاه صلح بررسی کنیم و با مروری بر هنر و فرهنگ هزاران ساله ایران به این نتیجه برسیم که هنر همیشه در خدمت صلح بوده و همچنان نیز می‌تواند باشد.

به گفته این مسئول، برای گسترش صلح باید هنرها را انتقال داد تا گستره آن بیشتر باشد و هم این که اقتصاد هنرمندان صنایع‌دستی تقویت شود.

یاداور می‌شود: شیوه ساخت این عروسک با شماره ۱۵۰۴ در تاریخ ۱۸ دی ۹۶ در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا