رییس سازمان اورژانس و مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی یزد گفت: کمک به بیماران قلبی و عروقی مهمترین علت تماس مردم با ۱۱۵ استان است که کادر درمان حداکثر در هفت دقیقه در صحنه حاضر شده و امور پیش بیمارستانی را انجام می‌دهند.

یزد فردا: دکتر احمد دهقان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، دومین علت تماس مردم با اورژانس را مسایل مرتبط با راهنمایی و رانندگی در حوزه ترافیکی و تصادت و سپس سقوط افراد، سوختگی‌ها، مسمومیت‌ها، غرق شدگی و سایر موارد ذکر کرد.

وی ادامه داد: در سال‌جاری بیش از  ۷۰ هزار ماموریت با حضور نیروهای زیرپوشش در یزد و شهرستان‌ها انجام شد که بر اساس آمار موجود ۶۶ هزار مورد آن فقط مربوط به مسایل ترافیکی است و باید برای کاهش آن اقدام‌های فرهنگی و پیشگیری صورت گیرد.

۱۰۰ نقطه برای فرود بالگرد امداد هوایی  

این مسوول با اشاره به اینکه برای انتقال و معالجه بیماران باید از بهترین وسایل استفاده کرد به پیش‌بینی ۱۰۰ نقطه در استان برای فرود بالگرد به خصوص در مسیر جاده‌ها و مناطق ییلاقی صعب‌العبور خبر داد که فعالانه در طول سال ماموریت خود را انجام می‌دهد.

دهقان به اهمیت فرهنگ‌سازی برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با وظایف اورژانس اشاره کرد که به رغم اهمیت موضوع هنوز هستند افرادی که در جریان نمی‌باشند و باید خبرنگاران در این خصوص مهم بیش از گذشته رسالت خبردهی و آگاهی‌بخشی همگانی را انجام دهند.

ضرورت تداوم همکاری خیران 

وی با بیان اینکه دولت توجه خاصی به تقویت و گسترش پایگاه‌ها و جذب نیرو و امکانات مورد نیاز فوریت‌های پزشکی دارد یادآور شد: مشارکت خیران در کمک به دانشگاه علوم پزشکی و اورژانس برای ساخت فضاهای مناسب و تامین امکانات مورد نیاز ضروری است .

رییس سازمان اورژانس و فوریت های پزشکی یزد بیان کرد: هم‌اکنون ۱۰ پایگاه اورژانس در شهر و برخی مناطق روستایی و جاده‌ها توسط خیران در دست ساخت است که امیدواریم با تداوم همکاری بخش‌خصوصی هرچه سریعتر مورد بهره‌برداری و استفاده مردم قرار گیرد.

دهقان گفت: به طور متوسط هر ماه بین ۱۳ تا ۱۸ ، امداد هوایی با بالگرد برای انتقال و نجات بیماران در سطح مناطق مختلف صورت می‌گیرد و تقویت و گسترش آن به خاطر شرایط خاص یزد و وجود مناطق دوردست و ییلاقی جدی و در اولویت است .

۲۶ شهریورماه روز ملی فوریت‌های پزشکی نامگذاری شده است .

روزانه حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو از جاده‌های استان از جنوب به شمال و شرق به غرب کشور و بالعکس تردد می‌کند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا