سید جمال سجادی پور گفت: دلایل افزایش سرسام آور قیمت نهاده های دامی عدم تامین ارز مورد نیاز از سوی دولت و نوسانات ارزی است.

یزد فردا: مدیر کل جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه بخشی از نهاده های دامی وارداتی بوده و قیمت آن از نرخ ارز تبیعت می کند  گفت: نهاده های دامی نظیر کنجاله، سویا و ذرت عمدتا وارداتی بوده و به دلیل محدودیت های منابع آبی در کشور امکان خودکفا شدن در این زمینه وجود ندارد.

سید جمال سجادی پور افزود: تنها 5.8 اراضی کشوری آبی است و از اراضی دیم نیز به دلیل پربارش نبودن شرایط جوی محصول چندانی برداشت نمی شود و سهم ما در این زمینه حدود 10 میلیون تن است  ضمن اینکه تمامی اراضی آبی ما زیر کشت محصول بوده و نمی توان نهاده های دامی را جایگزین این محصولات کرد.

سجادی پور در ادامه با اشاره به برنامه ریزی های وزارتخانه برای حرکت به سمت کشت محصولات جایگزین در راستای خودکفایی کشور گفت: تصمیم گرفته شده برای خودکفائی در تامین نهاده به جای واردات کنجاله ، سویا  وکلزا در کشور کشت شود تا بتوانیم  آن را جایگزین کنجاله کنیم.

طرح اصلاح الگوی کشت در آستانه اجرایی شدن

وی در بخش دیگری از سخنانش از تصویب طرح اصلاح الگوی کشت در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: این طرح به دولت ارجاع داده شده و در آستانه اجرایی شدن است که البته اجرای آن از سوی دولت الزاماتی دارد که باید درباره آن تصمیم گیری شود.

سجادی پور تصریح کرد: مثلا یکی از این الزامات نرخ مناسب محصول جایگزین است که باید کشاورز را تشویق و متقاعد سازد تا نسبت به تغییر کشت فصلی خود اقدام کند بنابراین پیشنهاد دولت باید به گونه ای باشد که این طرح به مرحله عمل درآید نه اینکه تنها در قالب یک دستورالعمل باقی بماند.

مدیرکل جهاد کشاورزی یزد با اشاره به اینکه امیدواریم این طرح از سال زراعی امسال آغاز شود گفت: در حال حاضر باید نرخ ها مورد بازنگری قرار بگیرد و سازکاری اندیشیده شود که تبعات اقتصادی سنگینی نیز برای جامعه نداشته باشد و اصلاح الگوی کشت سبب تغییر این الگو و موجب خودکفایی کشور شود.

عدم تامین ارز مورد نیاز از سوی دولت و نوسانات ارزی؛ دلایل افزایش قیمت نهاده های دامی

وی دلایل افزایش سرسام آور قیمت نهاده های دامی را عدم تامین ارز مورد نیاز از سوی دولت و نوسانات ارزی دانست و گفت: استان یزد نسبت به سال گذشته در زمینه عرضه نهاده های دامی با محدودیت هایی روبروست و باید هر نوع درخواستی ابتدا در سامانه بازرگا ثبت و سپس از گمرگات حمل شود در حالی که در سال های گذشته چنین محدودیتی وجود نداشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه 60 درصد نهاده ها با ارز یارانه ای تامین می شود گفت: در شرایط فعلی پرداخت یارانه نهاده های دامی به مرغ داران و دامداران براساس میزان محصول نهائی چرخه تولید است یعنی دامدار یا مرغ دار بر اساس گوشت  و تخم مرغی که تحویل می دهد یارانه نهاده دریافت می کند.

تولید مازاد استان یزد در زمینه شیر،تخم مرغ و گوشت سفید و قرمز

سجادی پور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استان یزد در زمینه تولید شیر، تخم مرغ و گوشت سفید و قرمز با مازاد تولید روبروست گفت: برای نمونه میزان مرغ تولیدی سالانه در استان یزد 64 هزار تن بوده که نیمی از آن در داخل استان مصرف شده و نیمی دیگر به استان های دیگر صادر می شود و به همین دلیل قیمت مرغ در یزد حدود 2 هزار تومان ارزانتر از استان های دیگر است.

وی با بیان اینکه میزان جوجه ریزی تیرماه امسال 3 و نیم میلیون قطعه بوده که نسبت به سال قبل 900 هزار قطعه  افزایش داشته اظهار داشت: البته میزان جوجه ریزی در مردادماه امسال 400 هزار قطعه نسبت به مدت مشابه کمتر بوده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی ادامه داد: در زمینه تامین گوشت قرمز در کشور نیز از معدود استان های تولید کننده گوشت قرمز هستیم  به گونه ای که 70 درصد تولید گوشت گوساله در استان مازاد بوده و به استان های دیگر صادر می شود.

سجادی پور در پایان با بیان اینکه وضعیت استان یزد در زمینه نهاده های دامی نسبت به سایر استان ها مناسبتر است گفت: دربرخی اقلام تا 90 درصد نهاده های دامی را تامین و مرغداران را در اولویت قرار دادیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا