یاسینی از افزایش هفتاد درصدی قیمت املاک و افزایش 40درصد اجاره بها در سال جاری خبر داد.

یزدفردا:  امیر یاسینی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان یزد در خصوص اخرین نرخ مسکن و اجاره بها در استان یزد گفت: اجاره بها در سال جاری به دلیل شرایط کرونا طبق مصوبه ای که ستاد ملی کرونا  اعلام کرده است تهران 25درصد، کلان شهر ها 20درصد و شهرهای کوچک 15درصد افزایش قیمت داشته است.

* مصوبه ستاد ملی کرونا اساس کار دستگاه قضایی برای اجاره نشین ها

یاسینی افزود: اگر مستجر و صاحب خانه به توافق نرسند دادگستری  و شوراهای حل اختلاف حق حکم تخلیه را به صاحب خانه نمی دهند و مستجرین تا سفید شدن و بهتر شدن وضعیت کرونا می تواند در خانه بمانند.

وی تصریح کرد: طبق گفته دادستان کل کشور، مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص املاک، اساس کار دستگاه قضایی است اما متاسفانه در یزد چند مورد حکم تخلیه مستجرین صادر شده است.

*مسکن در یزد بطورمیانگین 40درصد گران تر شد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تاکید کرد: طبق مصوبه ملی کرونا در سال جاری افزایش اجاره بها در استان یزد بیش از 15درصد جایز نیست اما به طور میانگین قیمت املاک در شهر یزد تا 40درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: به دلیل شیوع ویروس کرونا مستجرین برای رهن و اجاره به بنگاه ها کمتر مراجعه می کنند و خودشان به صورت غیررسمی قرارداد را تمدید می کنند.

***افزایش قیمت سبب کاهش معاملات شده است

یاسینی با بیان اینکه زمین نسبت به سال قبل افزایش قیمت داشته است که این افزایش بستگی به شرایط اقتصادی کشور دارد ابراز کرد: قیمت پایین ملک در معامله بیشتر بنگاه داران اثرگذار است و افزایش قیمت سبب کاهش معاملات می شود که گاها بنگاه دار مجبور است قیمتی مدنظر فروشنده را به قیمت واقعی نزدیک کند تا معامله به نتیجه برسد.

وی در پایان گفت: قاعدتا به تناسب کالاهایی چون خودرو، طلا و سکه که افزایش قیمت داشته است ملک هم با گران تر شده به گونه ای که املاک حتی اپارتمان ها در یزد نسبت به سال قبل 70 یا 80 درصد با افزیش قیمت روبرو بوده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا