رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق گفت: در ۶ ماهه نخست امسال به ۹۳ هکتار مراتع شهرستان به دلیل وقوع سه فقره آتش سوزی، یک میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

یزدفردا: کمال کریمی محل وقوع آتش سوزی را نقاط کوهستانی، جنگلی و مرتعی «بیدان پنج» و «گودگینستان» از توابع دهستان سبزدشت را ناشی از بی توجهی گردشگران ذکر کرد.

 به گفته وی نیروهای سپاه پاسداران ، بسیجیان منطقه، ماموران آتش نشانی بافق و بهاباد و پایگاه اطفای حریق بساب مرکز دهستان سبزدشت، داوطلبان جمعیت هلال احمر، همیاران منابع طبیعی، نیروهای انتظامی و کارکنان شرکت آب و فاصلاب در مهار آتش سوزی همکاری کردند.

وی، نقش مراتع را در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: مراتع شهرستان نقش مهمی در رویش گیاهان جدید و زیبایی طبیعت دارد و باید از تخریب آن جلوگیری کرد.

کریمی، گشت منظم در منطقه، تامین تجهیزات اولیه و استقرار آن در مسجد روستای این منطقه گردشگری، استقرار تجهیزات و دستگاه خاموش کننده خودرویی (پترو فایر) در مرکز شهرستان، برگزاری رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های دست کاشت « گودگوار» با هماهنگی دستگاه مرتبط و بهره برداران، را از اقدامات انجام شده برای پیشگیری از آتش سوزی ذکر کرد.

وی به همکاری مطلوب و اعلام آمادگی انجمن‌های مردم نهاد و همیاران طبیعت در اطفا حریق و پیشگیری از آن اشاره کرد و گفت: جلب همکاری دهیاران، فرهنگ سازی با استفاده از چهره‌های فرهنگی و تأثیرگذار منطقه و برگزاری دوره‌های ترویجی و آموزشی از جمله برنامه‌های این اداره در سال جاری است.

 رییس اداره منابع طبیعی بافق با بیان اینکه بیشترین آتش سوزی امسال در عرصه‌های طبیعی دهستان سبزدشت اتفاق افتاده است، اظهار کرد: از مردم انتظار داریم از روشن کردن آتش در عرصه‌های طبیعی به منظور تهیه غذا و نوشیدنی ها جدا خودداری کنند و هرگونه آتش سوزی را به این اداره اطلاع دهند.

کریمی تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه منطقه کانون بحرانی فرسایش بادی و گردبادهای ماسه‌ای استان یزد با وسعت پنج هزار و ۷۰۰ هکتار در بافق قرار دارد، در برنامه ریزی‌های صورت گرفته از سال ۱۳۸۷ تاکنون ، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی منطقه «گودگوار» در طرح بیابان زدایی قرار گرفت و نهال‌های سازگار با اقلیم منطقه کاشته شد.

وسعت اراضی بافق افزون بر یک میلیون هکتار است که ۹۲ درصد آن عرصه‌های منابع طبیعی و بقیه عرصه‌های شهری و روستایی است و مرکز این شهرستان ۵۰ هزار نفری در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا