سرپرست اداره بهزیستی اردکان گفت: یکی از مهمترین مشکلات جمعیت سالمندان شهرستان علاوه بر مشکلات مالی ، می توان به مناسب نبودن مکان ها و تجهیزات شهری برای حضور آنها از جمله سالن های ورزشی مختص این قشر اشاره کرد.

یزدفردا: جمال پایدار تعداد سالمندان زیرپوشش بهزیستی اردکان را ۴۲۰ نفر ذکر کرد و افزود: ۲۴۷ نفر آنها دارای انواع معلولیت هستند که ۱۵۳ نفرشان نیز در حوزه اجتماعی از این اداره خدمات دریافت می کنند.

وی اضافه کرد: ۲۵ نفر هم در مرکز نگهداری سالمندان اردکان تحت نظر و مراقبت شبانه روزی هستند.

این مسوول با بیان اینکه بهزیستی به این افراد با توجه به نوع و درجه معلولیت حمایت هایی نظیر پرداخت مستمری ، کمک هزینه معیشتی، واگذاری وسایل توانبخشی و ارایه خدمات توانبخشی ارایه می کند،تصریح کرد: آمارها حاکی است جمعیت بالای ۶۰ سال ایران در ۲۰ سال آینده با حدود چهار برابر افزایش به ۱۷ میلیون نفر می رسد.

وی تاکید کرد : در حالی که کشور ما هیچ وقت با این تعداد انبوه جمعیت سالمند روبرو نبوده و تجربه برخورد با این تعداد را نداشته است.

پایدار اظهار کرد: ارائه خدمات بهداشتی، درمانی،  توانبخشی و رفاهی به این عده کار آسانی نیست  به ویژه آنکه می دانیم با افزایش سن بر میزان بیماری های مزمن و ناتوان کننده ای چون آرتروز، سکته های مغزی و بیماری آلزایمر که نیازمند مراقبت های خاص و مستمر است، افزوده می شود ،ضرورت توجه به نیازهای این گروه بیش از یک دهه است که بر دولتمردان و سیاستگذاران ما آشکار شده است.

وی یادآور شد: در این راستا اداره بهزیستی شهرستان اردکان به عنوان بخشی از سازمان بهزیستی در حال خدمت رسانی به این قشر از جامعه است ، مسلما با افزایش تعداد سالمندان کشور آثار این پدیده جمعیعتی در استان و شهرستان سنگینی خواهد کرد.

سرپرست اداره بهزیستی اردکان تاکید کرد: مدیران و مسوولان و برنامه ریزان با توجه به روند پیش رو نسبت به برنامه ریزی های متناسب با نیاز این قشر از جامعه اقدام کنند.

بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۸.۴ درصد جمعیت شهرستان اردکان سالمند هستند و ۲ هزار معلول و ۳۰۰ خانوار نیازمند، زیر پوشش اداره بهزیستی شهرستان اردکان قرار دارند و از خدمات این اداره بهره مند هستند.

همه ساله به مناسبت دهم مهرماه برابر با اول اکتبر ،روزجهانی سالمند نامگذاری شده ، برنامه هایی برگزار می شود که امسال این برنامه ها تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته است،

شهرستان ۱۰۵ هزار نفری اردکان که مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد، متشکل از شهرهای عقدا، احمدآباد و اردکان است.

پارسال اعلام شد که ۹.۵ درصد جمعیت یزد سالمند هستند که این تعداد نیم درصد بیشتر از میانگین سالمندان کشور است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا