مدیر جهادکشاورزی ابرکوه با اشاره به آغاز کشت مکانیزه گندم پاییزه در ۲ هزار و ۸۸۰ هکتار اراضی شهرستان گفت: به دلیل تداوم پدیده خشکسالی و کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی کاشت این محصول راهبردی نسبت به پارسال ۱۲.۵ درصد کاهش دارد.

یزدفردا: مهدی غیب الهی بعدازظهر یکشنبه در حاشیه کاشت گندم افزود: در سال زراعی ۹۹ - ۹۸ ، سه هزار و ۲۹۰ هکتار زمین‌های شهرستان به کاشت گندم اختصاص داشت  و امسال عملیات کاشت با همکاری هزار و ۵۰۰ گندمکار تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.

وی بابیان اینکه کشت گندم در مزارع شهرستان ۱۰۰ درصد مکانیزه است ، تاکید کرد: مدیریت جهاد کشاورزی با تامین ۱۴۵ تن کود شیمیایی و ۹۵ تن بذر گندم گواهی ‌شده از نوع سیستان ، نارین ، برزگر و طلایی کشاورزان را در اجرای کاشت حمایت می‌کند.

این مسوول بابیان اینکه برای کشت پاییزه گندم این شهرستان  هزار و ۲۰۰ تن کود شیمایی نیاز است ، ادامه داد : مسوولان در تامین  نیاز کشاورزان به کودشیمیایی برای کاشت  تلاش کنند تا وقفه ای ایجاد نشود.

وی بوجاری کردن بذور کشاورزان ، در اختیار گذاشتن دستگاه‌های کشت مستقیم ، خطی‌کار و «خاک ورز» حفاظتی را بخشی از حمایت‌ها به گندمکاران ذکر کرد.

غیب الهی اول مهر ماه جاری با اعلام پایان فصل خرید گندم از کشاورزان ابرکوه گفته بود که در سال زراعی جاری ۲ هزار و ۲۵۴ تن محصول مازاد بر مصرف تولید کنندگان از سوی سه مرکز خرید تعاونی روستایی و یک مرکز بخش خصوصی خریداری شد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۵ برابر افزایش دارد.

وی نرخ تضمینی گندم خریداری شده  برای هر کیلوگرم را ۲۵ هزار ریال عنوان کرد و افزود: مجموع ارزش محصول خریداری شده ۵۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال است.

وی ادامه داد: از اراضی زیرکشت گندم  ۱۴ هزار تن محصول برداشت  شد  که متوسط تولید گندم در هر هکتار چهار هزار و ۷۰۰ کیلوگرم تا پنج تن بود .

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است .

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار ، ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه را از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت  در ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا