مدیرعامل شرکت گاز استان یزد گفت: مرمت و بازسازی مسیر شبکه گازرسانی به روستاهای میانکوه بخش مرکزی مهریز بر اساس تفاهم‌نامه جزو تعهدات مسوولان این شهرستان است که باید آنها پیگیری و اقدام کنند.

یزدفردا: علی اکبر میدانشاهی افزود: براساس تفاهم‌نامه منعقده میان این شرکت با فرمانداری‌ مهریز، مرمت کانال‌ها و تراشه‌های ایجاد شده پس از اتمام لوله‌گذاری و تست‌های مرتبط بر عهده دهیاری روستاهای این مناطق است.

وی با اشاره به اینکه تاخیر در مرمت و بازسازی مسیر شبکه‌گذاری در اجرای طرح موجب گلایه ساکنان تعدادی از روستاهای  مهریز شده که تاکنون پیگیری‌های زیادی در این مورد  صورت گرفته است ، ادامه داد: مسوولان مهربز و دهیاران آن مناطق دنبال مرمت مسیر گازرسانی هستند که این موضوع باید پیگیری و اقدام لازم در این مورد انجام می‌شود.

این مسوول اظهار کرد: یکی از مهمترین طرح‌های در دست اقدام، گازرسانی به دهستان‌های میانکوه مهریز و شیرکوه تفت است که که تاکنون با همکاری مردم و پیگیری مسوولان محلی به خصوص فرمانداران و بخشداران ۲ شهرستان یادشده اقدام‌های خوبی به عمل آمده است .

میدانشاهی اظهار کرد: اجرای طرح‌های گازرسانی به مناطق روستایی و تامین نیاز مردم جزو برنامه‌های مهم و محوری مورد نیاز است که با همکاری مسوولان محلی در مناطق مختلف استان پیگیری و بر حسب ضرورت تا تحقق کامل کار ادامه می‌یابد .

همچنین بخشدار مرکزی مهریز ۱۷ خردادماه امسال به ایرنا گفته بود: برای بازسازی و مرمت کامل مسیر خطوط اصلی و فرعی گازرسانی به روستاهای دهستان میانکوه به ۱۰۰ میلیاد ریال بودجه نیاز است.

مهدی دهقانی‌زاده افزود: طول خط انتقال گازرسانی به ۱۲ روستای بخش مرکزی ۴۸ کیلومتر است که ۲۵ کیلومتر آن خط اصلی و بقیه فرعی است.

وی ادامه داد: بعد از اجرای خطوط انتقال به علت نبود بودجه، بخش زیادی از مسیر که محل تردد مردم و مسافران عبوری است نیمه تمام مانده و تکمیل آن از جمله مطالبات مردمی است.

هم اکنون مردم روستاهای دهستان ارنان، خورمیزات، بهادران و تنگچنار با بیش از ۱۰۰ روستا و ۱۵ هزار نفر جمعیت از نعمت گاز برخوردار هستند.

دهستان میانکوه پنج هزار نفر جمعیت دارد که مرکز آن در ۳۰ کیلومتری شمالی غربی شهر مهریز قرار دارد.

از جمعیت ۵۵ هزار نفری مهریز ۲۰ هزار نفر در روستاهای بخش مرکزی سکونت دارند و مرکز این شهرستان  در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

در حال حاضر ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری و ۹۲ درصد خانوارهای روستایی استان به گاز طبیعی دسترسی دارند و از ۶۹۵ روستای واجد الشرایط تاکنون ۵۶۴ روستا تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارد و گازرسانی به ۱۲۵ روستای دیگر هم در دست اجراست.

یزد از نظر میزان مصرف گاز در میان ۳۱ استان ایران، رتبه دهم را دارد که در بخش مصارف کشاورزی و صنعتی به ترتیب در جایگاه‌های سوم و ششم قرار گرفته و هم‌اکنون در مجموع ۲۲ طرح گازرسانی با اعتبار سه هزار و ۵۲۵ میلیارد ریال در دست اقدام است.

هم اکنون ساکنان ۴۸۹ هزار و ۷۳۸ واحد مسکونی یزد که برابر ۹۸ درصد جمعیت استان است به شبکه گازرسانی دسترسی دارند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا