برای احتیاط بیشتر بهتر است در صورت استفاده از کولر، تنظیمات آن طوری باشد که هوا را از بیرون بگیرد. نه به این صورت که هوای خنک را داخل خودرو به چرخش دربیاورد.

استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی را فراموش کنید

حتی اگر مشکوک هستید و علائم سرماخوردگی دارید، تردد با وسیله حمل و نقل عمومی تمام افرادی که در کنار آنها قرار می‌گیرید را به صورت بالقوه به کرونا مبتلا می‌کند. این افراد نیز طبیعتا بعد از پیاده شدن از وسیله نقلیه با افراد دیگری در تماس خواهند بود و به این ترتیب حتی یک درصد احتمال ابتلا هم فاجعه‌ای از همه‌گیری را به وجود خواهد آورد.

اگر خودروی شخصی ندارید و حال بیمار مبتلا به کرونا آنقدر وخیم نیست که از بیمارستان درخواست آمبولانس کنید، به تاکسی اینترنتی یا تلفنی زنگ بزنید و قبل از آن درباره رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در خودرو اطلاعات کسب کنید.

شرایط تعیین کننده برای بالا و پایین بودن شیشه‌های خودرو

در هر صورت بهتر است راننده خودرو را در جریان ابتلای خود به کرونا قرار بدهید و هر تعداد افرادی که در خودرو هستند حتما از ماسک استفاده کنند. البته بهتر است فرد مبتلا به کرونا حتی‌الامکان فردی دیگری را با خود همراه نکند.

فرد مبتلا به کرونا باید در صندلی پشت سر راننده بنشیند و شیشه ماشین را پایین بدهد. شیشه سمت مخالف او یعنی سمت شاگرد نیز باید باز باشد تا جریان هوا در حین حرکت خودرو به صورت زاویه‌دار از این دو پنجره خارج بشود. اما اگر خودرو مجبور به توقف در مکانی شلوغ که افراد و خودروهای دیگر از فاصله نزدیک و  کنار هم عبور می‌کنند شد، شیشه‌ها باید بالا برده بشود.

از کولر استفاده بکنیم یا نه؟

در شرایطی که شیشه خودرو پایین است جریان تنفس فرد مبتلا به کرونا در اتاق خودرو جریان پیدا می‌کند و احتمال ابتلای سرنشینان دیگر را بالا می‌برد. در این مواقع می‌توان از سیستم تهویه و کولر خودرو به نحوی که هوا از بیرون گرفته بشود استفاده کرد. تاکنون تحقیقات ثابت نکرده است که آیا کولر خودرو باعث ابتلا به کرونا می‌شود یا نه. اما برای احتیاط بیشتر بهتر است در صورت استفاده از کولر، تنظیمات آن طوری باشد که هوا را از بیرون بگیرد. نه به این صورت که هوای خنک را داخل خودرو به چرخش دربیاورد. همچنین  سیستم اتاق تهویه خودرو باید با تعویض به موقع فیلتر و تمیز نگه داشتن آن از آلودگی محافظت شود.

خودرو را  ضدعفونی کنیم

بعد از اتمام استفاده فرد مبتلا به کرونا از خودرو، باید  قسمتهایی که دست وی با آنها در تماس بوده را ضدعفونی کرد. این محل‌ها شامل دستگیره‌های در از داخل و بیرون و یا در صورتی است که دست و صورت فرد مبتلا با صندلی‌ها در تماس بوده است. همچنین بهتر است محلی که کف کفش بیمار در تردد به مرکز درمانی و بازگشت، با خودرو در تماس بوده هم ضدعفونی بشود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا