هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

مقام معظم رهبری صبح سه‌شنبه در سخنان زنده و تلویزیونی، با تبریک خجسته‌ سالروز میلاد پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ولادت حضرت امام جعفر صادق (علیه‌السلام) به ملت شریف ایران و امت بزرگ اسلامی، وحدت جهان اسلام را علاج واقعی مشکلات مسلمانان خواندند و با اشاره به سیاست عاقلانه ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا افزودند: سیاست حساب‌شده جمهوری اسلامی با رفت‌وآمد اشخاص در آمریکا تغییری نمی‌کند.

مقام معظم رهبری دفاع رئیس‌جمهور و دولت فرانسه از وحشیگری فرهنگی و عمل جنایتکارانه آن کاریکاتوریست و دفاع آن کشور از منافقین و صدام را دو روی یک سکه دانستند و افزودند: ماجرای اخیر که در سال‌های قبل نیز در قالب اهانت به قرآن و پیامبر عزیز اسلام در آمریکا و کشورهای اروپایی تکرار شد، نشان‌دهنده ذات ظلمانی و وحشی‌ تمدن غرب است.

ایشان تأکید کردند: البته همچنان که رجاله‌های مکه و طائف در صدر اسلام نتوانستند نام مقدس پیامبر را پنهان کنند، امروز نیز این تلاش‌های شوم راه به جایی نمی‌برد و نمی‌تواند بر شرافت، جلالت و عظمت خاتم‌المرسلین هیچ خدشه‌ای وارد کند. ‌

ایشان با تأکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال آمریکا، حساب‌ شده و مشخص است و با رفت‌وآمد اشخاص تغییر پیدا نمی‌کند، خاطرنشان کردند: ممکن است با آمدن یا نیامدن یک فرد اتفاقاتی بیفتد اما به ما هیچ ارتباطی ندارد و در سیاست جمهوری اسلامی هیچ تأثیری نخواهد داشت.

مقام معظم رهبری اوضاع رژیم آمریکا را تماشایی خواندند و افزودند: رئیس‌جمهوری که اکنون بر سر کار است و قرار است انتخابات را برگزار کند می‌گوید این، متقلبانه‌ترین انتخابات آمریکاست و رقیب او هم می‌گوید، ترامپ قصد تقلب وسیع دارد.‌حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این وضع را نمونه‌ای از چهره کریه لیبرال‌دموکراسی دانستند و گفتند: جدای از اینکه چه کسی در آمریکا بر سر کار بیاید، اوضاع کنونی نشانگر انحطاط شدید مدنی، سیاسی و اخلاقی در آمریکاست و این، موضوعی است که صاحبان فکر و اندیشه در آمریکا به آن اذعان می‌کنند.

ایشان، گرانی گوشت، مرغ، گوجه تا پوشک بچه را به‌رغم موجودبودن جنس و کالا، گرانی‌های بی‌مبنا و بی‌دلیل خواندند و افزودند: همه این گرانی‌ها و مشکلات، با هماهنگی دستگاه‌ها قابل حل هستند و باید مشکلات از جلوی پای مردم برداشته شود.

مقام معظم رهبری درخصوص مقوله امنیت گفتند: برای تأمین امنیت خارجی و طمع‌نکردن دشمنان، باید ابزارهای دفاعی همچون موشک، پهپاد و هواپیما همچنان تقویت شوند و برای تأمین امنیت داخلی نیز دستگاه‌های مربوطه مراقب مسئله نفوذ باشند.

ایشان در بخش پایانی سخنانشان، به جنگ اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان اشاره کردند و با تأکید بر اینکه این موضوع حادثه‌ای تلخ و تهدیدکننده امنیت منطقه است، گفتند: این درگیری نظامی باید هرچه زودتر تمام شود؛ البته همه سرزمین‌های جمهوری آذربایجان که به‌وسیله ارمنستان تصرف شده باید آزاد شود و به آذربایجان برگردد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای لزوم حفظ امنیت ارامنه در این سرزمین‌ها و رعایت مرزهای بین‌المللی از جانب دو طرف را نیز مورد تأکید قرار دادند و افزودند: تروریست‌هایی که براساس گزارش‌های قابل اطمینان وارد منطقه شده‌اند، نباید به‌هیچ‌وجه نزدیک مرز ایران شوند و اگر آنها نزدیک مرز شوند، قطعا برخورد قاطع خواهد شد.

خبر هفته؛ کناره گیری آیت الله یزدی

به‌دنبال کناره‌گیری آیت‌الله یزدی از عضویت شورای نگهبان به علت عوارض جسمی و کهولت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی را به عضویت شورای نگهبان منصوب کردند.

متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: «جناب حجه‌الاسلام و المسلمین آقای حاج سیداحمد خاتمی دامت توفیقاته

با عنایت به اینکه جناب آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد یزدی دام‌بقائه پس از سال‌ها حضور ارزنده در مسئولیت‌های گوناگون جمهوری اسلامی و عضویت در شورای نگهبان به‌خاطر عوارض جسمی و کهولت از آن شورای محترم کناره‌گیری کرده‌اند، با تشکر از ایشان جناب‌عالی را به عضویت در شورای نگهبان منصوب می‌کنم و مزید توفیقات آن شورا و شخص جناب‌عالی را از خداوند مسئلت می‌نمایم».

روز گذشته آیت الله خاتمی برای اولین بار در جلسه شورای نگهبان حضور یافت.

خبر هفته؛ رد طرح مالیات بر خانه‌های خالی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تأمین نظر شورای نگهبان مجازا‌ت‌هایی را برای توهین به قومیت‌های ایرانی و ادیان الهی مصرح در قانون اساسی تعیین کردند. طبق این اصلاحیه، یک ماده به‌عنوان ماده ۴۹۹ مکرر به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) به ‌شرح زیر الحاق ‌شد: هرکس با قصد ایجاد تفرقه یا خشونت یا تنش در جامعه یا با علم به وقوع آن به قومیت‌های ایرانی توهین کند یا با همان قصد و علم به ادیان الهی مصرح در قانون اساسی دشنام صریح دهد، چنانچه مشمول حد نباشد و منجر به تفرقه یا خشونت یا تنش شده باشد، به حبس یا جزای نقدی درجه پنج یا یکی از آن دو محکوم و در غیر‌این‌صورت به حبس یا جزای نقدی درجه شش یا یکی از آن دو محکوم می‌شود. تبصره ۱- منظور از توهین موارد مندرج در قانون استفساریه نسبت به کلمه اهانت، توهین یا هتک حرمت مندرج در قانون جزایی مواد ۵۱۳، ۵۱۴ و ۶۰۸ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی و بندهای ۷ و ۸ ماده ۶ و مواد ۲۶ و ۲۷ قانون مطبوعات است. 

******************

صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس از ایراد مجدد شورای نگهبان به طرح مالیات بر خانه‌های خالی خبر داد و گفت: «شورای نگهبان برای دومین بار به طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی ایراد گرفت.»

او گفت: «قرار است این طرح پس از رفع ایرادات در کمیسیون اقتصادی به صحن مجلس ارسال شده و مجددا مورد بررسی وکلای ملت قرار گیرد و پس از آن به شورای نگهبان ارسال شود.»

جنجال هفته؛ ادعا دو نماینده مجلس

ادعاها و هجمه‌های مجلس یازدهمی‌ها علیه دولت همچنان ادامه دارد. در همین راستا مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس مدعی شد که وضعیت ارزی کشور خوب و حتی از سال گذشته و از سال آخر دولت دهم بهتر است اما مشکل این است که دولت بخشی از ارزهای خود را در حسابی خاص بلوکه کرده و وارد چرخه ارزی نمی‌کند.

پیش از این هم علی خضریان، نماینده عضو جبهه پایداری تهران در مجلس، گفته بود: «متوسط فروش نفت خام ایران و صادرات آن، دو برابر سال گذشته است»

کسری نوری، مدیر روابط عمومی وزارت نفت درواکنش به این ادعا گفت که وزارت نفت قبلا هم اعلام کرده که اصلا در مورد صادرات، میزان صادرات و درآمد هیچ اظهارنظری نمی‌کند. ما قبلا هم اعلام کردیم که ما اطلاعاتی در خصوص این موضوع نمی‌دهیم چون ممکن است که حساسیت‌هایی ایجاد کند و تمام راه‌هایی که ما برای فروش داریم لو برود.»

*******************

«امیر آبادی فراهانی»، نماینده مجلس دهم، با  استفاده از هشتگ «دولت راستگویان» به طعنه نوشت که «از نظر آقای روحانی مجلس خوب، مجلسی است که همه وقتش را به لوایح کم‌ خاصیت دولت که از مجلس قبل مانده بگذارند. اما از نظر ما دولت خوب، دولتی است که سیاسی‌کاری نکند و معیشت مردم را گروگان نگیرد.»

در این ارتباط «حسام الدین آشنا»، مشاور رئیس جمهور، با طعنه به در توییتر خود و در پاسخ به امیرآبادی نوشت: «معیشت مردم را به گروگان گرفتن»، اصطلاحی است که «تلویزیون مزدور ایران اینترنشنال ساخت و اینک ورد زبان عده‌ای شده که حاضر نیستند نهیب‌‌های رهبری را بشنوند.»

در نهایت امیرآبادی از اظهارات خود عقب نشینی کرد و در گفتگویی گفت: دولت ۸۸ لایحه را در دوره قبل به مجلس ارسال کرده بود که همه آنها برای بررسی به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده است.

او ادامه داد: حال دولت چندین لایحه را در قالب لوایح دوفوریتی به مجلس فرستاده بود؛ از‌ این‌رو با وجود آنکه ۲۸ طرح دوفوریتی نمایندگان در نوبت بررسی قرار داشت و اکثرا هم مرتبط با مشکلات روز مردم بود، با‌این‌حال ما لوایح دولت را در اولویت بررسی قرار دادیم.

سوژه هفته؛ نادران علیه نمایندگان

«الیاس نادران»، نماینده اصولگرا مجلس، در نطق خود ضمن انتقاد به مجلس بیان کرد: «مزین شدن این مجلس به مجلس امید و انتظار و اینکه یکی از انقلابی‌ترین و قوی‌ترین مجالس پس از انقلاب است، حکایت از انتظاراتی دارد که به اعتقاد بنده هنوز به مقصد نرسیده است. عدم ‌تحقق این مطالبه هر چند هنوز قضاوت کردن زود است، مستلزم آسیب‌شناسی جدی است.امروز ساختار‌های مجلس شکل گرفته است. هیات رییسه، کمیسیون‌ها، فراکسیون‌های سیاسی، غیرسیاسی و نهادهای اجرایی مستقر شده‌اند. چرا پس از 5 ماه خروجی قابل‌اعتنایی در حوزه اقتصادی و اجتماعی نداریم؟»

او در ادامه افزود: «به اعتقاد بنده آنچه از این تریبون قابل بیان است دو آفت مجلس را تهدید می‌کند: نحوه شکل‌گیری ساختار قدرت در مجلس از هیات رییسه و کمیسیون‌ها تا فراکسیون اکثریت مجلس تا چه حد بر این توصیه‌ها استوار بوده است؟ چرا فراکسیون در مسائل مهم پیش آمده برای مجلس منفعل بوده است؟ متاسفانه زین کردن اسب برای انتخابات 1400 توسط تعدادی از عزیزان نماینده و دست و پا کردن کسب موقعیت در دولت آینده یا شهرداری تهران، آثار نامطلوبی به‌ جا گذاشته است. ناکارآمد کردن مجلس و سیاسی کردن تصمیمات کارشناسی و بی‌اثر کردن ابزارهای نظارتی مجلس، از شش برادری که بنابر اطلاع در تدارک این مهم هستند خاضعانه می‌خواهم وقت خود را صرف اداره مجلس و نهادهای مرتبط کنند.»

او همچنین در اظهارات خود به سخنگوی دولت نیز تاخت و او را دعوت به مناظره کرد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به گفته‌های اخبر علی ربیعی، سخنگوی دولت، که طرح‌های نمایندگان مجلس را غیرکارشناسی خوانده بود، گفت که «متاسفانه سخنگوی دولت که بیشتر استاد جنگ روانی است تا کارشناس اقتصادی بر خلاف اقاریر ریاست محترم جمهوری، مجلس را به تمسخر گرفته است. من از همین تریبون مسوولان دولتی را در رابطه با طرح مجلس و راه‌های تامین مالی آن به مناظره دعوت می‌کنم تا معلوم شود کدام شیوه‌ها و عملکردها و رویکردها در بودجه 99 عاقلانه‌تر و عادلانه‌تر و شدنی‌تر بوده و آثار تورمی کمتری دارد و طبقات ضعیف و متوسط را بیشتر حمایت می‌کند.»

سوژه هفته؛ کناره گیری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از انتخابات 1400

آیت‌الله مرتضی مقتدایی، نایب‌ رییس جامعه مدرسین، گفت که این تشکل تصمیم نهایی خود را در مورد انتخابات 1400 گرفته و به قطع و یقین، «بنای دخالت در انتخابات ریاست‌ جمهوری ندارد.»

مقتدایی در گفت و گو با خبر آنلاین تاکید کرد که روحانیونی که در کسوت اساتید حوزه علمیه قم و با گرایش سیاسی نزدیک به اصولگرایان و محافظه‌کاران در جناح راست فعالیت می‌کنند، همه تلاش خود را برای تشویق مردم در زمینه مشارکت در امر انتخابات به کار خواهند بست اما آنچه مسلم است، در موضوع معرفی کاندیدا، نقشی نخواهند داشت.

«مهدی آیتی»، فعال سیاسی اصلح طلب، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا درباره کناره گیری ضمنی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات 1400 عنوان کرد: به نظر می رسد اگر مجامعی چون جامعه مدرسین و دیگرانی اعلام کنند که از انتخابات حمایت نمی کنند و از شخصی، حمایت ندارند، شاید به این دلیل باشد که برنده انتخابات ۱۴۰۰ از همین امروز معلوم است و نیازی نیست، افرادی خود را هزینه کنند و با بدنه جامعه درگیر شوند و در جامعه در مورد آنها، قضاوت های نادرستی بشود.

او تاکید کرد: کناره گیری از انتخابات نوعی هوشمندی از سوی جامعه مدرسین است که خود را کنار کشید و وارد بازی انتخابات ۱۴۰۰ نشد، در نهایت آنطور که پیداست یکی از اصولگرایان به میدان می آید و با مشارکتی در سطح پایین، شاهد انتخاباتی در حد انتخابات مجلس یازدهم خواهیم بود.

«اسماعیل گرامی‌مقدم»، سخنگوی حزب اعتماد ملی، نیز در رابطه با کناره گیری ضمنی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: کار در حوزه حوزویان تخصص خود را می طلبد ولی با توجه به کاهش مشارکت در اسفند ماه و دقت در اینکه جامعه مدرسین از متدینین جامعه هستند و مردم در موارد بسیاری به آنان رجوع می کنند،  شاید به همین دلیل صلاح دیده اند در انتخابات ورود نکنند چون در گذشته و در مورد برخی نامزدها چون آقای احمدی نژاد اظهار نظر کردند و هزینه سنگینی بر دوش آنها گذاشته شد.

او افزود: در صورت تکرار چنین مواردی در آینده جامعه مدرسین باید پاسخگوی عملکرد آن مجلس و آن رییس جمهور باشد. از این رو من فکر می کنم این تصمیمی هوشمندانه و عاقلانه و به نفع این نهاد دینی است تا در اینگونه رقابت ها دخالتی نداشته باشد و به وظیفه اصلی خود که تبلیغ و ترویج دین  و گسترش دانش دینی است، بپردازد.

حاشیه هفته؛ فوت قاضی حداد

چند روزی بود که خبر فوت قاضی حداد در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که در نهایت با تایید وکیل این چهره قضایی، مشخص شد که قاضی حداد بر اثر کرونا فوت کرده است.

نقش حسن زارع‌ دهنوی به عنوان چهره‌ای قضایی که به «قاضی حداد» معروف بود در حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ و آنگاه برجسته شد که در قامت همکار اصلی سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، در مقام معاون امنیت دادستانی تهران یکی از کسانی بود که در ماجرای پرونده بازداشتگاه کهریزک نامش سر زبان‌ها افتاد.

پس از کشته شدن محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر و شکایت پدران آنها، قاضی حداد به همراه سعید مرتضوی و علی‌اکبر حیدری‌فر (قاضی دادگاه انقلاب) از سمت خود برکنار شدند.

********************

طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در دستور کار روز یکشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و نمایندگان با رای ۱۶۰ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۸ رای ممتنع با کلیات این طرح موافقت کردند و جزییات این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها و امور داخلی ارجاع شد.

«احمد نادری»، نماینده مردم تهران، در جریان بررسی این طرح اظهار کرد: نکته مثبت این طرح این است که هر فردی نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. اما عیب آن این است که در این زمان که کشور در مشکلات معیشتی قرار دارد و همه مردم چشم به مجلس انقلابی دوختند که مشکلات آنها حل شود آیا الحاق ماده به انتخابات ریاست جمهوری واجب است؟

وی افزود: این طرح شائبه مهندسی کردن انتخابات ریاست جمهوری از سوی رسانه‌ها و کارشناسان را  به ما نمایندگان بیشتر می‌کند و سوال این است که چرا باید مجلس انقلابی کاری کند که این اتهام به‌آن وارد شود؟

«سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی»، نماینده مردم تبریز، هم در موافقت این طرح گفت: زمان تصویب این طرح دیر هم شده است و پیش از این در مجلس هشتم طرحی در این زمینه داده شده بود.

وی افزود: یادمان نرفته که پیش از این در زمان انتخابات ریاست جمهوری دنیا چگونه ما را مضحکه و نگاه می‌کرد و افرادی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کردند و از عملکرد خود کلیپ می‌ساختند.

نماینده مردم تبریز تصریح کرد: دوستان می‌گویند که مشکلات اقتصادی در کشور اولویت است. مگر امروز مجلس طرح یارانه‌ای کالاهای اساسی را تصویب نکرد؟  اینکه می‌گویند شائبه سیاسی است، نه اینگونه نیست و هر طرحی موافق و مخالف دارد.

گفتنی است؛ جزییات این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا